Trainings schema paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Trainings schema paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:54

Ik ga binnen kort beginen met het beleren van een jong paard.(is al zadelmak enz.) Nou vroeg ik me af hoe ik dit het beste kan aanpakken. Elke dag rijden lijkt mij een beetje te veel van het goede, zijn hier richtlijnen voor? hoe pakken jullie dit aan, een dag rijden een dag longeren en dan een dag vrij. Wat adviseren jullie?

anikabos

Re: Trainings schema paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:56

ik weet niet of er richtlijnen voor zijn, maar het lijkt me inderdaad logisch om het langzaam aan op te bouwen.. dus rustig aan warm lopen en niet te lang rijden achter elkaar!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:02

Begin met 3xper week een kwartiertje en dan de ene keer rijden, de andere keer longeren. Ik raad je aan om te zorgen dat de stemhulpen er al op zitten voor je erop kruipt. En onder het zadel lange rechte stukken rijden. Het meest ideale is het bos in met zo'n diertje, lekker stukkie stappen en draven zonder hem iedere keer de bocht om te moeten sleuren Knipoog
Zo kan ie mooi aan jouw gewicht wennen en zijn balans leren te vinden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:07

ikzelf geef mijn jonge paarden altijd de tijd om overal aan te wennen. Beginnen met longeren en met rijden ook zo´n beetje om de dag en dan maar een kwartiertje. uitstappen en instappen ziet hierbij in dus eigenlijk weinig werk. Dit langzaam aan opbouwen.Inderdaad afwisselen met een keertje longeren. Dan kun je ook goed in de gaten houden hoe ze veranderd qua bespiering en lopen. Ikzelf vind 3 a 4 keer per week (incl. het longeren) voldoende voor een jong paard. het duurt nl wel een poosje voordat de spieren eraan gewent zijn. Te vaak en teveel training achter elkaar kom je absoluut in de toekomst weer tegen en dan bedoel ik niet positief.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 18:37

Dus zo`n 2x per week longeren en 2x per 15min. rijden en dat dan uitbouwen. Hoe bouw je het uit dan? door steeds iets langer te gaan rijden of door steeds vaker 15min. per week te gaan rijden.

De stem hulpen en teugel hulpen kent hij al van het werken met dubbele longe, dus dat scheelt al een hoop

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:45

Langzaamaan opbouwen naar 3 x 20 min. Daarna 4 x 20 min. en dan weer 4 x 25 minuten. Veel stappen en het draven steeds in gedeeltes doen, dus hoe langer je erop rijdt wat vaker gaan draven. Paard geeft zelf vaak wel aan als hij moe wordt. ( gaan ze hangen en slomer/slecht voor het been) Als je hem dus wat vaker traint zeg die 4 x per week, af en toe doorrijden (een paar rondjes) als hij moe wordt. Hiermee bouw j z'n conditie langzaam op. Wel oppassen met overvragen. Als je een poosje op hem rijdt verneem je wel of hij gewoon echt moe is of dat hij er een beetje onderuit probeert te komen. Ik zou deze opbouwfase zeker een half jaar laten duren. Vooral als het nog een jong paard is (3 jaar)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 18:53

oke is helemaal duidelijk, bedankt voor de tips