Snelheidsduivel in Parcours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxyy_Sylvia

Snelheidsduivel in Parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 12:58

Haiii...

Alweer een topic van mij Bloos
mijn zus haar pony (waar ik nu op rijd) wegens omstandigheden(pink gebroken)
is een enorme snelheidsduivel als ze eenmaal in een parcours komt. Ze heeft een paar keer een parcoursje met hem gesprongen maar ze ging zo snel dat ze haast niet te houden was. We hebben al een martingaal dus dat is geen oplossing meer.
Ik hoop dat jullie misschien een oplossing hebben hiervoor.

Groetjess.. Haha!

Nienke_King

Re: Snelheidsduivel in Parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:02

je moet dan atijd heel goed opletten want hij kan ervandoor gaan ,dus de teugels goed in contact houden

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:03

Ander bitje?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:05

Tempo overnemen Knipoog laat maar lopen als ze lopen wiL! en dan geen 10 min maar gewoon een half uur, bedenkt ze zich de volgende keer wel 3 keer voordat ze weer heet word in het parcour...
wat bij mijn pony goed werkt, heel veel op mijn benen rijden en vrijwel van zijn mond afblijven...
Of een keer op de rem trekken voor de hindernis.. meschien kun je beter overleggen met je instructeur, want zo is het nogal moeilijk te beoordelen waarom je pony zo vlug word in het parcour..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:07

Wat zegt de instructeur ervan?

Voordat je een parcours gaat springen moet je het tempo onder controle kunnen hebben!

yvonneshaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:16

bedankt voor de reacties

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:18

Urko schreef:
Tempo overnemen Knipoog laat maar lopen als ze lopen wiL! en dan geen 10 min maar gewoon een half uur, bedenkt ze zich de volgende keer wel 3 keer voordat ze weer heet word in het parcour...

Ik ben het eens met "tempo overnemen". Maar als je een pony hebt die graag loopt, dan maken die dertig minuten geen zak uit... (bij mijn pony vroeger net hetzelfde. Eens geprobeert. Na een uur galopperen wou mevrouw er nog steeds invliegen)

Ik ben meer fan van het tempo overnemen in een tragere gang. Laat haar niet galoperen. In die galop zal je er waarschijnlijk toch niet heel veel aan te zeggen hebben op die moment. Begin met hem na de sprong in stap te zetten, verder stappen tot een tiental meter voor de volgende sprong en dan in een rustige draf naar de volgende sprong rijden. Als hij daar rustig in blijft kan je verdergaan. Na de sprong in draf zetten, en in een rustig drafje naar je volgende sprong zetten. Als dat goed gaat zet je hem een paar meter voor de volgende sprong in galop en neem je je sprong zo. Elke keer als hij het tempo terug wil overnemen, dan neem je controle door hem in stap/draf te zetten. Nooit gewoon laten lopen... Daar komen ongelukken van, veel te gevaarlijk!

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:21

Inderdaad oefenen met na de sprong terug te nemen (desnoods stilstaan). Zo gauw dat goed gaat terug naar draf, en dan een rustig galopje. Oefen buiten het springen om ook veel tempowisselingen. Zorg er voor dat de pony niet de mogelijkheid krijgt om er van door te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:27

Hebben jullie de mogelijkheid om bv eens ergens anders springles of een oefenparcours te rijden? Dan zou je namelijk eens op vreemd terrein (want dáár gaan dergelijke dingen vaak mis) goed kunnen oefenen om het tempo te beheersen. Dus mooi dressuurmatig rijden, en je parcours METEEN onderbreken als je 'm kwijt lijkt te raken, en 'm eerst weer netjes in de hand zetten. Pas daarna weer je weg in het parcours vervolgen.

princesapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:59

Mijn eigen pony die doet dit ook altijd.. maar ik vind het niet erg ik heb ook een martingaal dat helpt wel wat maar rennen doet ie tog wel ik heb soo iets als die in een dressuurproef rustig (Wil) lopen wat ie meestal ook niet doet ben ik tevreden. ojaa er zit 1 voordeel aan als hij/zij zo hard rent vind ie het warschijnlijk ook leuk en zal hij niet so snel gaan staan voor een hindernis want daar heeft ie de tijd niet voor Tong uitsteken haha

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:05

princesapril schreef:
ojaa er zit 1 voordeel aan als hij/zij zo hard rent vind ie het warschijnlijk ook leuk en zal hij niet so snel gaan staan voor een hindernis want daar heeft ie de tijd niet voor Tong uitsteken haha

Verward Dan vliegt hij er maar plat over... Of als het niet goed uit komt erdoor. Dat is om problemen vragen hoor. Hoe komt je trouwens ooit op hoger niveau te rijden als je pony zo het parcours rondvliegt? Hoe harder ze voor de sprong komen, hoe "platter" ze er ook overgaan. Hoe neem jij echt hogere sprongen zonder brokken te maken?

princesapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:47

tantjeuh schreef:
princesapril schreef:
ojaa er zit 1 voordeel aan als hij/zij zo hard rent vind ie het warschijnlijk ook leuk en zal hij niet so snel gaan staan voor een hindernis want daar heeft ie de tijd niet voor Tong uitsteken haha

Verward Dan vliegt hij er maar plat over... Of als het niet goed uit komt erdoor. Dat is om problemen vragen hoor. Hoe komt je trouwens ooit op hoger niveau te rijden als je pony zo het parcours rondvliegt? Hoe harder ze voor de sprong komen, hoe "platter" ze er ook overgaan. Hoe neem jij echt hogere sprongen zonder brokken te maken?

Jaah Toch werkt het bij mijn pony wel. die kan zoooooo goed springen en vond het super leuk ik vind springen egt ook super leuk en kwa nivo zit nu tog al op L+7 meestal 2x foutloos dus!! en spring zo vaak hoog 1.20 ofsoo dus:D