Even denken hoe ik dat het duidelijkst uit kan leggen.
Als je in een wending (dus bv ook op een volte) je binnenhand richting je buik doet, of zelfs over de manenkam naar de buitenkant toe beweegt, dan wordt je binnenteugel korter, dus LIJKT het net of je netjes stelling vraagt.
Maar omdat je hand niet netjes naar binnen (dus van de hals af) gaat, neem je niet het hele hoofdje van de pony mee, maar trek je alleen het neusje naar binnen.
Snap je dat?
Dus waar je heel erg goed op moet letten is dat je in wendingen echt netjes je binnenhand VAN de hals doet in de richting waar je heen gaat, zodat je de HELE hals van het paard laat buigen. Daarmee voorkom je dat het paard alleen z'n neus naar binnen doet, en dus z'n hoofdje kantelt.
Tegelijkertijd moet je buitenteugel goed contact houden (dus niet losgooien, want dan "valt hij over de schouder naar buiten"), maar WEL genoeg ruimte geven om de halslijn aan de buitenkant mooi lang te maken. Dat is dus veel moeilijker dan je in eerste instantie zou denken...
Heb ik het zo duidelijker uitgelegd? Zo niet, gewoon zeggen hoor. Hartstikke goed dat je aangeeft dat je iets niet helemaal snapt. De meeste mensen zeggen vervolgens Jaja ik snap het, en denken "

"