Stugge pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxyy_Sylvia

Stugge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 19:54

Haaiii Haha!

1. Mijn pony Roxy is een C pony ze is heel lief in de omgang en ook met rijden.
Het probleem is alleen dat ze een heel stugge mond heeft, doordat ze zo'n stugge mond heeft krijg ik haar moeilijk nagevelijk. Bloos

2. Roxy is ook soms best wel traag of sloom, en op concoursen dan loopt het meestal uit en dan is ze gewoon sloom dan kan ik niet zonder zweem rijden. Omdat ik dan in de M geen zweep meer mag ben ik een beetje nerveus hoe dat dan moet in de.

Ik hoop dat jullie een oplossing voor mijn 2 vragen hebben.

Groetjess>..

sharonalover

Re: Stugge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:02

Als je pony niet lekker voorwaarts is, wordt de nageeflijkheid ook moeilijker, je 2 problemen hebben dus met elkaar te maken.
Ga er eerst aan werken dat je pony goed aan het been is, en dat ze goed voorwaarts blijft.
Ga bijvoorbeeld HH, en vertrek weer, hiervoor geef je een normale hulp.
Ze moet dan meteen fanatiek vertrekken, doet ze dat niet, tik.
Oefen dat een paar keer, en ook met andere overgangen en tempowisselingen.
Je hoeft dan bijvoorbeeld niet telkens volop te strekken, maar laat haar een paar passen fanatieker van achter komen.....
Verder moet je niet elke pas drijven, maar alleen als ze terug valt of meer vooruit moet.

Ik hoop dat je hier wat mee kan, en wss wordt de nageeflijkheid dan ook beter.

Ohja, start je al M?
Hoe ben je dan daar gekomen als je pony niet nageeflijk is?
(niet aanvallend bedoelt)
Als je daar nog niet bent, heb je dus meer tijd om te oefenen, en zal ik maar nog even totaal niet druk over maken!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:06

Ik heb trouwens even in je profiel gekeken, op de rijfoto zie ik boogjes in je teugels, probeer dat te voorkomen.
Je hebt dan namelijk geen contact, waardoor je teugels gaan bungelen en je pony alles kan doen wat hij wilt.
Je moet contact houden, maar wel soepel zijn in je hand als je pony nageeft.
Nog een nadeel van bungelende teugels: als je bijvoorbeeld wilt wijken, een sb wilt rijden, of een wending, moet je toch iets je teugels erbij pakken, je zit dan ineens in de mnond van de pony, waardoor hij zijn hoofd omhoog zal doen.

Het is maar 1 foto, dus de kans is groot dat het een momentopname is Knipoog

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:08

Ga idd eerst werken aan voorwaarts en aan het been. Daarna aan de nageeflijkheid werken. Is moeilijk hoor met een stugge pony! Volgens mij kun je er weinig mee doen, maar moet je er mee om leren gaan door goed les te krijgen.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:12

in je profiel staat dat je net in de L1 bent gestart?
idd eerst aan het voorwaartse aan het been werken Lachen

Roxyy_Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 09:08

sharonalover schreef:
Als je pony niet lekker voorwaarts is, wordt de nageeflijkheid ook moeilijker, je 2 problemen hebben dus met elkaar te maken.
Ga er eerst aan werken dat je pony goed aan het been is, en dat ze goed voorwaarts blijft.
Ga bijvoorbeeld HH, en vertrek weer, hiervoor geef je een normale hulp.
Ze moet dan meteen fanatiek vertrekken, doet ze dat niet, tik.
Oefen dat een paar keer, en ook met andere overgangen en tempowisselingen.
Je hoeft dan bijvoorbeeld niet telkens volop te strekken, maar laat haar een paar passen fanatieker van achter komen.....
Verder moet je niet elke pas drijven, maar alleen als ze terug valt of meer vooruit moet.

Ik hoop dat je hier wat mee kan, en wss wordt de nageeflijkheid dan ook beter.

Ohja, start je al M?
Hoe ben je dan daar gekomen als je pony niet nageeflijk is?
(niet aanvallend bedoelt)
Als je daar nog niet bent, heb je dus meer tijd om te oefenen, en zal ik maar nog even totaal niet druk over maken!

Ik rij nu L1 ja en soms loopt ze wel aan de teugel maar dan gaat ze er weer uit. Ik ga over naar de L2 over een paar maandjes omdat ik dan met mijn winspunten zit Bloos . Ze loopt op concour ook beter aan de teugel dan thuis maar omdat ik nu niet meer haast zonder zweep kan rijden vind ik het best irritant. misschien moet ik muslie gaan proberen om haar meer voorwaarts te krijgen. ik heb ook elke week privéles en dat helpt me ook heel goed Zij zegt dat ik maar gewoon geduld moet hebben en gewoon moet oefenen, maar ik dacht misschien dat jullie op bokt een maniertje hadden
In iedergeval heel erg bedankt!! Pling

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:15

Ik sluit me aan bij sharonalover Lachen

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:52

Steffiee schreef:
Ik sluit me aan bij sharonalover Lachen

ik ook

En verder kun je veel slangenvoltes en S'jes/achtjes rijden en dan op het midden overgangen.
Het is makkelijker om met slangenvoltes te beginnen, eerst in stap met losstappen ofzo tempowisselingen.
Een bocht een pas versnellen en een bocht een pas verkorten, een keer halthouden enz. als dit redelijk soepel
en vlot gaat kun je in de draf hetzelfde doen en ook nog overgangen stap draf enz. de pony wordt zo goed
voor het been en soepeler doordat je steeds een andere stelling moet vragen en dan wordt de nageefelijkheid
een stuk beter.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:13

Ik denk eerlijk gezegd niet dat muesli helpt.
Behalve als je pony te weinig energie heeft, dan kan je wat bijvoeren.
Maar van muesli wordt je pony niet beter voor het been, en meer van achteruit, wat je weer nodig hebt voor de nageeflijkheid Knipoog .
Het is wel goed dat je er zo fanatiek mee bezig bent, en dat je les volgt Lachen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:19

Een pony wordt alleen maar stug in de mond als de hand dat ook is Lachen
Bovendien zie ik op die foto een paard in 2 delen: een ontwikkelde voorkant en een vergete achterhand. Oftewel: veel spieren van voor, maar achter weinig tot geen bespiering. En ook de rugspieren zijn weggevallen.
Oefen dus op het voorwaarts neerwaarts. Zorg dat je pony van achter naar voor loopt, over de rug. En niet van voren proberen in de krul te trekken en de achterkant vergeten, want dat is omgekeerde wereld. En daarvan wordt je paard alleen maar slomer en stugger.
Oefen dit zoals sharonalover al zei: veel overgangen.
En vraag je instructrice verder om hulp.

Roxyy_Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 12:43

Vonnie84 schreef:
Een pony wordt alleen maar stug in de mond als de hand dat ook is Lachen
Bovendien zie ik op die foto een paard in 2 delen: een ontwikkelde voorkant en een vergete achterhand. Oftewel: veel spieren van voor, maar achter weinig tot geen bespiering. En ook de rugspieren zijn weggevallen.
Oefen dus op het voorwaarts neerwaarts. Zorg dat je pony van achter naar voor loopt, over de rug. En niet van voren proberen in de krul te trekken en de achterkant vergeten, want dat is omgekeerde wereld. En daarvan wordt je paard alleen maar slomer en stugger.
Oefen dit zoals sharonalover al zei: veel overgangen.
En vraag je instructrice verder om hulp.

Ik vind dat je wel gelijk hebt (ik heb veel aan de informatie Haha! )
Weet je misschien hoe je spieren kan trainen in de rug en in de achterhand

Heel erg bedankt Bloos

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:07

Spieren train je door te rijden, en vooral over de rug te rijden.
Dus lekker lang en laag en goed de achterhand erbij.
Dat kan wel behoorlijk lang duren hoor.
Ik rijdt nu een jaar op dit paard, en nu zie je echt zijn spieren goed.
Ik spring er ook mee, maar of dat helpt, weet ik niet, misschien wel wat voor zijn achterhand, maar dat heeft denk ik alleen zin als hij los is in zijn lijf en rug, en daar moet je dressuurmatig aan werken.
Dus veel halsstrekken, dat zal heel moeilijk gaan in het begin, maar dat moet je oefenen, en bijhouden Lachen

brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:09

veel slangetjes rijden en voorwaarts zou ik doen tenminste Lachen

Roxyy_Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 13:18

sharonalover schreef:
Spieren train je door te rijden, en vooral over de rug te rijden.
Dus lekker lang en laag en goed de achterhand erbij.
Dat kan wel behoorlijk lang duren hoor.
Ik rijdt nu een jaar op dit paard, en nu zie je echt zijn spieren goed.
Ik spring er ook mee, maar of dat helpt, weet ik niet, misschien wel wat voor zijn achterhand, maar dat heeft denk ik alleen zin als hij los is in zijn lijf en rug, en daar moet je dressuurmatig aan werken.
Dus veel halsstrekken, dat zal heel moeilijk gaan in het begin, maar dat moet je oefenen, en bijhouden Lachen

Dankje dat je zo aardig bent om zo veel te reageren ik snap alleen de zin over de rug te rijden niet helemaal Bloos misschien dat je dat wat beter kan uitleggen( ben nog maar 13 dus is niet aanvallend bedoeld)

Groetjess

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:02

Met over de rug wordt bedoeld dat het paard zijn rug ontspant.
Je kan het makkelijk controleren door bijvoorbeeld hals te laten strekken, als je paardje dat goed doet, loopt het meestal goed over de rug.
De rug is dan ontspannen.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd heb, meestal moet je het even voelen, en een aantal foto's zien, ik vind het een beetje lastig uit te leggen Tong uitsteken

Roxyy_Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:59

sharonalover schreef:
Met over de rug wordt bedoeld dat het paard zijn rug ontspant.
Je kan het makkelijk controleren door bijvoorbeeld hals te laten strekken, als je paardje dat goed doet, loopt het meestal goed over de rug.
De rug is dan ontspannen.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd heb, meestal moet je het even voelen, en een aantal foto's zien, ik vind het een beetje lastig uit te leggen Tong uitsteken

Heell erg bedankt Bloos

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:40

heel graag gedaan, als je nog vragen hebt kan je ook rustig pben hoor Tong uitsteken

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:11

Voltes rijden Ja ,
en lekker veel figuren.
Ga een keer van stilstaand ineenkeer in galop.
En vooral veel overgangen rijden.
Daardoor is wordt ze soepeler en luistert goed naar
je been,waardoor je minder je zweepje hoeft te gebruiken.
En voor dat nagevelijkheid ,ook veel figuren en voltes rijden,word ze lekker los in de hals,dus ook dan moet dat ook beter lukken.
iig veel sucses!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:17

Hee!

Ik had precies het zelfde probleem.

Nagevelijk rijden deed ze niet en was heel erg sloom.

Nu ben ik heeeeel veel ver gangen gaan rijden en als ze niet meteen reageerde tikje er bij.
Echt van stap nar draaf van heel hard draven naar heel zacht galop naar stap stap galop. 10 passen draven halthouden 10 pssen draven halthouden enz.

En dat een paar dagen lang en heel stregen ben ik geweest. O jaa ik ik had me teugels los

zo ben ik een tijd je door geggaan en voor het voor waartse heeft het echt geholepen ze had veel me reacktie! Haha!

Maar daar na ben ik eigelijk getopt want ik ben veder gegaan op bitloos.

Maar dat overgangen rijden heeft bij mij voor het voorwaartser heel erg geholpen

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:32

@CxX teugels los heeft bij haar dus weinig zin, want hij moet ook nageeflijker worden, en dan moet je toch verbinding hebben.
En telkens bij 10 stappen is wel erg vaak, je loopt dan het risico dat je pony te onrustig wordt.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:45

@ sharonalover Ik wilde alleen maar zeggen dat dat bij mij geholpen heeft. En dat van 10 passen enz. dat ze daar onrustig van word valt ook wel mee niet elke pony is het zelfde. Knipoog

Ik bedoel niet dat het goed is om te doen. Ik bedoel er mee dat het bij MIJN pony heeft geholpen.

En teugels los kan best helpen pony moet ook door kunne lopen zonder dat er contackt is met de pony. Knipoog

Maar ik wil er alleen maar me zeggen dat het bij mij erg heeft geholpen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:18

Ik zeg ook niet dat het niet goed is, maar dat het bij haar wss niet gaat helpen....

Over de teugels los heb ik een andere mening.
Tuurlijk moet een paard op eigen benen lopen, en kan je af en toe controleren of hij zijn eigen hoofd wel draagt, maar als jij telkens met losse teugel rijdt(daaronder versta ik dus waslijnen), en je wilt bijvoorbeeld een wending rijden, en je stuurt, kom je ineens aan zijn mond, gevolg, ineens hoofd omhoog, en geef ze eens ongelijk....
Maargoed, als het bij jou helpt, is het voor jou een goede manier, maar ik houd liever contact Knipoog

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:51

HAHA Knipoog ieder zijn eigen meining Tong uitsteken