hoe leer je je paard zijn benen zo hoog op te tillen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

hoe leer je je paard zijn benen zo hoog op te tillen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 22:24

Ik vraag me dus steeds af hoe je je paard dat nou leert.
In de piaff en dan zo mooi hoog die benen optillen, of in de verzamelde draf. Zelfs bij de uitgetrekte draf zie je het vaak terug.
Klopt het dat ze dat doen met bamboestokjes? of is er ook een "vriendelijker"manier

Urielle

Re: hoe leer je je paard zijn benen zo hoog op te tillen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:38

Een paard kan dat gaan doen als hij zo sterk wordt in de achterhand dat de voorhand kan rijzen. Daarnaast heeft het ene paard al meer in huis dan de ander, sommige paarden hebben gewoon ook een vlak voorbeen en daar is het veel moeilijker. Toucheren (en dan bedoel ik met een zweep aantikken van bepaalde punten op het been en niet het in het wilde weg slaan met bamboe Clown ) wordt bij de piaffe idd wel toegepast.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:14

Ik heb ook wel eens gehoord van zware voorijzers, zodat ze de benen hoger optillen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:32

Ja het ligt ook zeker aan het paard, de 1 is een echte uitslover en de ander lui Knipoog Maar je kan het ook oefenen door ze te leren met vrijheidsdressuur hun benen op te laten tillen, en dat dan combineren met rijden. Het duurt wel even, maar het is diervriendelijk(er)

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:36

Je krijgt een paard zo als je paard van achteren een stuk sterker wordt.
Mijn paard doet het zelf ook niet, maar mijn instructrice heeft zo een keer grondbalkjes neer gelegd. Als wij daar overheen gingen in draf moest ik haar met mijn zit mijn eigen tempo aangeven maar vervolgens van achteren er goed onder zetten. Op sommige momenten voelde ik haar dan echt zweven. Wij oefenen dat soms in de les, als mijn paard goede zin heeft, want anders wil ze alleen maar hard Nagelbijten / Gniffelen
Voordat je dat kan proberen moet je dus wel alles goed onder de knie hebben.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:39

Lizzle schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord van zware voorijzers, zodat ze de benen hoger optillen.

Of zware peesbeschermers

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:22

DeniseES schreef:
Ja het ligt ook zeker aan het paard, de 1 is een echte uitslover en de ander lui Knipoog

Ik doelde meer op dat het ene paard van nature in de beweging al veel knieactie heeft terwijl een ander paard een heel vlak voorbeen heeft Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:38

Urielle schreef:
DeniseES schreef:
Ja het ligt ook zeker aan het paard, de 1 is een echte uitslover en de ander lui Knipoog

Ik doelde meer op dat het ene paard van nature in de beweging al veel knieactie heeft terwijl een ander paard een heel vlak voorbeen heeft Lachen

Ik niet Knipoog, nouja, een beetje wel

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:41

Lizzle schreef:

Dit is zo bij gangenpaarden ...het word gedaan bij de american saddlebred en tennessee walker onder andere ...
Inderdaad het ene paard gaat uit zijn eigen al zijn benen hoger tillen dan de andere ...
Friezen, dravers, gangenpaarden ...maar vooral een gespierd paard in de achterhand tilt zijn benen hoger ! Knipoog

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:43

Een paard moet ook van achteren sterk zijn om voor omhoog te komen. En inderdaad sommige paarden hebben van nature meer kniewerk dan een ander.
Maar ik merk aan mijn eigen paard dat sinds ze van achter sterker wordt, voor ook meer omhoog (bergopwaarts) begint te lopen.

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:47

ligt denk ik het meest aan je paardje !

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:18

Waarom zou je het willen aanleren als je gewoon basis rijdt vraag ik me dan af.... Dit is toch iets voor de hogere dressuur, vraagt veel verzameling en oprichting en impuls etc. Dus ik zou me daar niet druk om maken!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 20:22

Suus1970 schreef:
Waarom zou je het willen aanleren als je gewoon basis rijdt vraag ik me dan af.... Dit is toch iets voor de hogere dressuur, vraagt veel verzameling en oprichting en impuls etc. Dus ik zou me daar niet druk om maken!

Nou, ik neem aan dat een ieder die wedstrijden rijd toch ook hogerop wil komen. En dan het liefst zo hoog mogelijk. Of mag dat niet?
Ik vroeg me af hoe ze dat de paarden leren,
a) omdat ik het erg knap vindt,
b) omdat ik regelmatig mijn paard het al showend in de weide zie doen
c) ik wel hoop tzt in de hogere dressuur te mogen rijden, al heb ik nog een lange tijd te gaan, maar een supergeschikt paard ervoor onder mijn kont.
d) Je bent nooit te oud om iets te leren toch?
e) vragen staat vrij

Daarom wilde ik het graag weten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:49

Suus1970 schreef:

Ook als je 'gewoon basis' rijdt ben je hopelijk bezig met het gymnastiseren en verbeteren van je paard, en dan krijg je vanzelf een paard dat sterker en leniger wordt en zijn lichaamsgewicht beter leert verdelen.

Op dat moment neemt de achterhand gewicht over van de voorhand, waardoor die vrijer wordt en de passen spectaculairder.

Je hoeft het niet aan te leren, ontstaat vanzelf als je paard er klaar voor is.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 21:02

randalinpony schreef:
Suus1970 schreef:

Ook als je 'gewoon basis' rijdt ben je hopelijk bezig met het gymnastiseren en verbeteren van je paard, en dan krijg je vanzelf een paard dat sterker en leniger wordt en zijn lichaamsgewicht beter leert verdelen.

Op dat moment neemt de achterhand gewicht over van de voorhand, waardoor die vrijer wordt en de passen spectaculairder.

Je hoeft het niet aan te leren, ontstaat vanzelf als je paard er klaar voor is.

oke dank je wel, je verwoord het indd even beter dan ik.
Ik train gewoon lekker door, en merk het dan wel wanneer mijn paard en ik er klaar voor zijn. Lijkt me wel een mega gevoel zo'n draf!