pony neemt geen druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JanineN

pony neemt geen druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 14:11

haaj,

ik had een vraagje;

ik rij een 6 jarige NRPS pony maar met rijden neemt ze geen druk op de teugels.
met losrijden vind ik dat helemaal niet erg hoor maar zodra ik haar op wil pakken blijft er constand een boogje in mijn teugels. ze zeggen dan steeds teugels korter, teugels korter. maar zodra ik dat doe blijft dat boogje en haar hoofd komt dan steeds dichter bij haar borst.
zo dus ----->Afbeelding
ze probeerd dus de druk op haar mond te ontwijken en ik moet zeggen dat lukt haar aardig!
soms gaat het wel goed hoor maar 9 van de 10 x heb ik geen contact met haar mond.

iemand enig idee hoe dat kan en wat ik er aan kan doen?

Farouche

Re: pony neemt geen druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:13

Heeft ze misschien last van haar tanden/kiezen, en dat als ze wel druk heeft op haar mond dat zeer doet? En ze daardoor de druk contact ontwijkt?

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:14

Een heel zacht bit inhangen lijkt mij een goeie oplossing, misschien tandarts naar haar gebit laten kijken of ze ergens last heeft..

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 14:16

oo ja dat zou ook nog eens kunnen. stom van mij dat ik daar niet aan heb gedacht! Gestoord
ik zal eens aan de eigenaar vragen of ze wel eens naar de tandarts is geweest Knipoog.

laatst borstelde ik haar over de rug en toen drukte ze dus een beetje haar rug weg.
dus ik voelen en steeds op een bepaald plekje op haar rug deed ze dat!
ik gewoon gaar rijden en toen was het weer weg.
maar altijd als ik haar dus uit t land haal heeft ze t weer en ben ik klaar met rijden is t weer weg?
echt heel raar..kan dit er ook iets mee te maken hebben?

er zit al een heel dik bitje in.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:18

Je kunt ook nog veel meer been gaan geven. Echt van achter naar voor rijden totdat ze druk neemt. Opsluiten.

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 14:19

ze komt al heel veel achter uit zich zelf met extra been gaat ze alleen maar harder want ik kan er ook niet opvangen met mn buiten teugel doordat ze 'm niet aan neemt. en met mn zit lukt ook nog niet echt super wel een beetje.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:21

een knappe pony rijd je hoor! dat ten eerste. Maar je moet de teugels niet iedere keer korter pakken. Op de foto zijn ze aardig aan de korte kant. Maar je moet die pony uitnodigen op naar je hand toe te komen. Dus blijf luchtig in je hand en je pony moet onder alle voorwaarden supergoed aan het been zijn. Veel overgangen rijden en schakelen in tempo. Zonder dat je teveel aan die mond gaat zitten.

Maar daarvoor moet eerst medisch het een en ander zijn uitgesloten. (last van zijn rug, gebit, slecht passend zadel) En soms kan een bitje ook te dik zijn, vergeet dat niet.

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 14:25

bedankt Haha!! oke, maar dat word mij dus telkens gezegd; teugels op maat, teugels op maat. nou daar word je ook niet goed van!
ik denk dat het belangrijkste en ook het eerste wat ik ga doen als de eigenaar terug is van vakantie de medische kant ja. zodra dat allemaal goed dan eens kijken hoe ze t dan doet.
doet ze t dan nog na dan weet ik t ook niet Boos!. in iedergeval bedankt voor jullie tips en ik zal eens wat uitproberen;)!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:57

ik zou zeggen..
gas geven!

Been er aan.. dan creeer je (als het goed is) vanzelf die druk..
en niet steeds kortere teugels===> steeds korter in de hals..

Hals op lengte houden en goed 'erachter aan drijven'..

Wat zegt je instructrice hier van?

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 22:59

zij is nu op vakantie en heb nog maar 2x les van dr gehad. zij zegt dus ook dat ik been moet geven maar ook dat ik me teugels op maat moet houden en gelijke druk. maar ja dat gaat lastig als ik geen druk krijg! maar miss is t een kwestie van trainen want ze kan t wel! maar 9 van de 10 x doet ze dus zo raar.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:02

Oja, nog even iets..probeer zelf je handen zo stabiel mogelijk te houden/ op één plek..en kleef er een beetje aan als het ware,,om het contact te stimuleren..

hoop dat je er iets mee kan Lachen

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 23:06

oke hartstikke bedankt Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:12

Tanden laten controleren, ander bit en naar voren rijden...

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 23:15

denk dat ik hier wel wat meekan lukt t nog niet geef ik wel weer een gil Knipoog

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:57

kan je niet zonder zweepje rijden?
Ze loopt in principe gewoon onder je vandaan, ik zou haar er gewoon aan laten wennen (teugeldruk) ze moet je hand volgen en als ik dit zo lees doet ze dat dus niet, het heeft niet altijd te maken met de mond of bit vanhet paard maar meestal met de benen en handen van de ruiter,
succes