Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Evelijn schreef:Tja.. je zegt meteen stellig dat het niet aan jou ligt omdat rechts wel lukt. Ik zou daar maar niet vanuit gaan. Jij ben links en rechts ook anders, je ene hand is sterker en meer getraind dan de ander. Iedereen is een beetje scheef. Dus zou zeker ook naar je eigen houding kijken.
Elk paard is ook in meer of mindere mate scheef. De ene kant is sterker/ gaat makkelijkere. Dat kan worden versterkt door de ruiter.
Mijn paard vind rechtsbuigen lastig en ik ben te sterk met m'n linkerhand, waardoor ik het hem nog moeilijker maak. Ik moet van m'n instructrice meer op rechtsrijden... dus ook linksom. Meer gevoel op rechts (ik kon er eerst bijna helemaal niet aan zitten) en dus goed in de hoeken op de linkerhand de buitenteugel erbij, binnenstebuiten de hoek door.
Dus meer aandacht als je de goede kant opgaat op je buitenkant, zodat paard rechter wordt.
Zijn nog wel meer oefeningen, maar heb al genoeg getypt
Senzafine schreef:Ik rijd een paard dat al een paar jaar onder het zadel is. Er werd echter nogal weinig mee gereden en zeker niet dressuurmatig.
Nu ben ik al een paar maand de dingen aan het opbouwen met haar. Wanneer ik echter binnenstelling (naar links dus) vraag op de lange zijde loopt het mis.
Op de rechterhand, geen probleem. Daar liep ze zelfs schoudervoor.
Op de linkerhand loopt ze echt volledig door mijn binnenbeen naar binnen wanneer ik stelling vraag. Op een volte loopt ze echter links en rechts met stelling. Rechts wel makkelijker.
Ik denk dat het niet aan mij ligt omdat het rechts wel lukt. Ik heb vandaag wat geoefend op buitenstelling (dus gebogen rond mijn linkerbeen) op de hoefslag zodat ze niet kon weglopen omdat de bakrand daar zit. Naar het einde toe nam ze daar wel stelling aan, maar wanneer ik het zonder bakrand probeer stapt ze naar binnen.

khirshanta schreef:Wat je ook kunt proberen, om er zeker van te zijn dat het niet jouw schuld is, is in contra galop aanspringen, op de linker en de rechterhand proberen. Vaak (niet altijd) hebben paarden daar dan ook moeite mee.