Moeilijk stelling aannemen op linkerhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Moeilijk stelling aannemen op linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 20:57

Ik rijd een paard dat al een paar jaar onder het zadel is. Er werd echter nogal weinig mee gereden en zeker niet dressuurmatig.
Nu ben ik al een paar maand de dingen aan het opbouwen met haar. Wanneer ik echter binnenstelling (naar links dus) vraag op de lange zijde loopt het mis.
Op de rechterhand, geen probleem. Daar liep ze zelfs schoudervoor.
Op de linkerhand loopt ze echt volledig door mijn binnenbeen naar binnen wanneer ik stelling vraag. Op een volte loopt ze echter links en rechts met stelling. Rechts wel makkelijker.
Ik denk dat het niet aan mij ligt omdat het rechts wel lukt. Ik heb vandaag wat geoefend op buitenstelling (dus gebogen rond mijn linkerbeen) op de hoefslag zodat ze niet kon weglopen omdat de bakrand daar zit. Naar het einde toe nam ze daar wel stelling aan, maar wanneer ik het zonder bakrand probeer stapt ze naar binnen.

ellepel

Re: Moeilijk stelling aannemen op linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:08

ja kijk dit is nou iets waar ik misschien wat aan heb Haha!

zelfde probleem dus ben benieuwd wat voor adviezen je krijgt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:07

Tja.. je zegt meteen stellig dat het niet aan jou ligt omdat rechts wel lukt. Ik zou daar maar niet vanuit gaan. Jij ben links en rechts ook anders, je ene hand is sterker en meer getraind dan de ander. Iedereen is een beetje scheef. Dus zou zeker ook naar je eigen houding kijken.
Elk paard is ook in meer of mindere mate scheef. De ene kant is sterker/ gaat makkelijkere. Dat kan worden versterkt door de ruiter.
Mijn paard vind rechtsbuigen lastig en ik ben te sterk met m'n linkerhand, waardoor ik het hem nog moeilijker maak. Ik moet van m'n instructrice meer op rechtsrijden... dus ook linksom. Meer gevoel op rechts (ik kon er eerst bijna helemaal niet aan zitten) en dus goed in de hoeken op de linkerhand de buitenteugel erbij, binnenstebuiten de hoek door.
Dus meer aandacht als je de goede kant opgaat op je buitenkant, zodat paard rechter wordt.
Zijn nog wel meer oefeningen, maar heb al genoeg getypt Knipoog

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 13:05

Evelijn schreef:
Tja.. je zegt meteen stellig dat het niet aan jou ligt omdat rechts wel lukt. Ik zou daar maar niet vanuit gaan. Jij ben links en rechts ook anders, je ene hand is sterker en meer getraind dan de ander. Iedereen is een beetje scheef. Dus zou zeker ook naar je eigen houding kijken.
Elk paard is ook in meer of mindere mate scheef. De ene kant is sterker/ gaat makkelijkere. Dat kan worden versterkt door de ruiter.
Mijn paard vind rechtsbuigen lastig en ik ben te sterk met m'n linkerhand, waardoor ik het hem nog moeilijker maak. Ik moet van m'n instructrice meer op rechtsrijden... dus ook linksom. Meer gevoel op rechts (ik kon er eerst bijna helemaal niet aan zitten) en dus goed in de hoeken op de linkerhand de buitenteugel erbij, binnenstebuiten de hoek door.
Dus meer aandacht als je de goede kant opgaat op je buitenkant, zodat paard rechter wordt.
Zijn nog wel meer oefeningen, maar heb al genoeg getypt Knipoog

Tsja, zo had ik het nog niet bekeken. Je kan wel een punt hebben. Ik ga eraan werken!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:14

cris erwin heeft ook op stal mansour meerdere clinics gegeven, ging ook eel veel over stelling. ik geloof dat hijin september weer naar nederland komt..

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:10

Ik zou op de linkerhand ook eens proberen met buitenstelling te rijden. Het klinkt raar, want je wil juist dat je paard naar links "kijkt". Maar je paard is waarschijnlijk scheef en scheef bespierd waardoor hij linksom steeds naar binnen valt over de binnenschouder. Je moet zorgen dat ie de binnenschouder eronder gaat brengen.
Terwijl je met contrastelling rijdt zou ik flink voorwaarts rijden en je binnenhand compleet ontspannen zodat het paard de halsspieren lekker kan gebruiken. Zo komt het gewicht op de achterhand en zal het paard zich recht maken en voorwaarts neerwaarts gaan.
Ik doe dit met mijn paard ook en ik moet eerlijk zeggen dat het werkt, maar het heeft wel enige tijd en een consequente ruiter nodig. Effe niet opletten en ze dondert weer naar binnen, zucht.
Je zou ook in galop de stelling kunnen wisselen. Stukje buitenstelling, dan weer binnenstelling. Daar worden ze ook soepel van!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:21

Senzafine schreef:
Ik rijd een paard dat al een paar jaar onder het zadel is. Er werd echter nogal weinig mee gereden en zeker niet dressuurmatig.
Nu ben ik al een paar maand de dingen aan het opbouwen met haar. Wanneer ik echter binnenstelling (naar links dus) vraag op de lange zijde loopt het mis.
Op de rechterhand, geen probleem. Daar liep ze zelfs schoudervoor.
Op de linkerhand loopt ze echt volledig door mijn binnenbeen naar binnen wanneer ik stelling vraag. Op een volte loopt ze echter links en rechts met stelling. Rechts wel makkelijker.
Ik denk dat het niet aan mij ligt omdat het rechts wel lukt. Ik heb vandaag wat geoefend op buitenstelling (dus gebogen rond mijn linkerbeen) op de hoefslag zodat ze niet kon weglopen omdat de bakrand daar zit. Naar het einde toe nam ze daar wel stelling aan, maar wanneer ik het zonder bakrand probeer stapt ze naar binnen.

Ik denk dat jij rechts een probleem hebt met je paard. Je zult je paard aanbeide zijden evenwichtig moeten gaan ontwikkelen en met dwang haar eigenlijk tegen een bakrand parkeren is geen goede manier. Op deze manier leert zij er niets goeds van en maak je alleen de kans op verzet groter. Hoe het simpel en laat het feit dat dat het rechtsom dus allemaal wel schijnt te gaan even voor wat het is. Ga werken aan de basis van de basis, dus het beroemd voorwaarts, recht en ontspannen. Wees tevreden met heel weinig. In het topic van Urielle over oefeningen voor rechtrichten en buigen staan hele leke oefeningen die je nu heel licht moet rijden en dan steeds meer kan uitbouwen. Je moet naar een situatie dat je spelenderwijs deze oefeningen gaat rijden zonder dat je paard het idee heeft dat ze vervelende dingen moet doen. Op deze manier wordt het beter en als het een dagje niet lekker loopt niet gaan drammen maar in lichtere vorm de oefeningen zijden zodat ze wel gaan.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:24

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 23:34

Het gaat hier ook om een fjord Lachen
Er zit logica in de reactie van Kamy. Ik ga het proberen op die manier. Ik heb vandaag weer gereden en iemand laten letten op wat ik doe (naar aanleiding van de reactie van Evelijn). Onbewust begrens ik dus wel meer met mijn binnenbeen op de rechterhand als op de linkerhand. Mijn rechterkant lijkt sterker (?) te zijn. Het ligt dus ook aan mij.
Ik ga er eens iemand anders laten mee rijden om te checken of het bij die wel lukt. Dan weet ik meteen of het enkel en alleen aan mij ligt of ook aan het paard.

Op de rechterhand loopt ze toch zo heerlijk!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:38

Wat je ook kunt proberen, om er zeker van te zijn dat het niet jouw schuld is, is in contra galop aanspringen, op de linker en de rechterhand proberen. Vaak (niet altijd) hebben paarden daar dan ook moeite mee.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 23:45

Voorlopig rijd ik op een stukje land dat als piste gebruikt wordt... Met het weer van de laatste tijd kan ik nu niet galopperen, het is net iets te glad naar mijn mening.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 02:09

Pfoeh, nee, dat is toch net iets te gevaarlijk! Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:24

khirshanta schreef:
Wat je ook kunt proberen, om er zeker van te zijn dat het niet jouw schuld is, is in contra galop aanspringen, op de linker en de rechterhand proberen. Vaak (niet altijd) hebben paarden daar dan ook moeite mee.

Verward
Contragalop heeft geen enkel nut als het paard nog niet goed voor elkaar is. Het zit niet voor niets pas in de M. Een paard moet op beide kanten goed ontwikkelt, recht en evenwichtig met de correcte stelling en lengstbuiging naar beide kanten kunnen lopen anders is deze oefening alleen maar een variant van verkeerde galop en bevestig je iets wat alleen maar het paard slechter maakt.

Je zult terug moeten naar de basis zoals ik al eerder aangaf en goede instructie zoeken die ook op jouw hand- en beenhulpen let. Paarden hebben net als mensen een goede en een minder goede kant, maar meestal zit het probleem uiteindelijk bij de ruiter. De ruiter zal dit probleem dan ook correct rijtechnisch moeten oplossen. Dit staan overigens los van het ras.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:53

Als je nog een keer iemand mee laat kijken, laat diegene dan goed opletten of je paard "spoort!". Waarschijnlijk valt hij ook over de linkerschouder wanneer je op de rechterhand door de hoek gaat of een volte maakt... Dat merk je misschien niet omdat ie op de rechterhand lekkerder loopt dan op de linkerhand. Maar het vallen over een bepaalde schouder doen ze vaak op beide kanten omdat ze "scheef" zijn....

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:40

Na veel gebroken lijnen, slangenvoltes, voltes,... neemt ze het eindelijk wat beter aan. Ik merk ook hoe langer ik rijd hoe losser ze komt. Veel trainen zal dus de boodschap worden!