Middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Maya

Middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 20:31

Zelf kom ik er niet uit dus post ik hier even mijn probleempje

Ik rij een pony die van zijn eigen geen 'sterke' middendraf heeft.
Ik moet veel benen geven om al wat tempo te krijgen en dan loopt hij al niet meer aan de teugel , speel ik heb dan aan de teugel loopt ie weer trager .. Dus middendraf trekt eigenlijk op niks ..
Hoe kan je een sterkere middendraf trainen ? Nu zit ik bijna constant benen te geven om een kleine middendraf te krijgen maar dat is zeker niet de oplossing. Tikje met de zweep heeft een klein effect maar niet voor lang en sporen zijn geen optie. Hij reageert dan gewoon niet meer op mijn benen terwijl hij soms heel beengevoelig is (je moet je been nog maar wat verschuiven en zit al in galop bij wijze van spreken) .Ik probeer met mijn zit te drijven maar dat heeft ook niet veel effect.
Het feit is zo hij KAN middendraf maar meestal is dat op hele lange stukken en dus niet op een diagonaal.
Dusja wie heeft er tips zodat hij op de diagonaal een mooi middendraf loopt zonder dat ik om de seconde benen zit te geven. Ik weet dat dit ook niet op een dag lukt maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar Bloos

Alvast bedankt

DeniseES

Re: Middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:57

Als je constant benen geeft, zet je paard zijn spieren strak, omdat hij gewoon constant druk van je benen verwacht. Probeer hem voorwaarts te laten lopen, en als hij terugvalt je benen erin zetten. Maar niet constant aandrijven. Als het tikje met de zweep even effect heeft, gebruik die er dan ook bij als je aandrijft, en zodra hij weer langzamer gaat weer aansporen. Pas als je paard een goede voorwaartse draf heeft kan je verder gaan met middendraf/aan de teugel lopen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:20

Ga vele overgangen rijden zowel stap - halthouden , stap - draf, draf - halthouden - draf ect ect.. Hier mee wordt je paard beter aan de zit en beenhulpen.. Rijd dit in ontspanning ga niet aan teugels rukken en plukken of wat dan ook rustig met je stem/ zit & been voorwaarts en terug rijden.. Let eop zoals hierboven al gezegt gaat het paard langzamer dan been geven en is het paard in het gewenste tempo laat je ben dan weer mooi ontspannen "hangen". Rijd niet lange overgangen maar paar passen stap paar passen draf.. Hierdoor word de concentrate bij jou hulpen gebracht.. Ze versuffen vaak als het allemaal te lang en het zelfde is.. Ga dit oefenen op de hoefslag en op de binnen hoefslag op de diagonaal.. Waar je ook maar kan ook in figuren kan je dit toepassen.. Hou wel constant een mooie en zachte en lichte erbinding met de mond.

Rijd ook veel voorwaarts neerwaarts, lang laag.. hiermee leer je de pony zijn rug te ontspannen en mooi te buigen dit helpt weer inde souplesse in de middendraf..

Maar zorg voordat je ook maar aan 1 van deze oefeningen begint dat je zelf een ontspannen zit hebt en dat je door blijft ademen want je ziet het o zo vaak dat mensen zodra bijv. middendraf gevraagt moet worden ze verkeerd gaan ademhalen of nog ergens adem als het ware inhouden wat spanning betekend, en dit betekend weer spanning voor het paard, en dit betekend dat je dan een oefening nooit correct kan uitvoeren.. Knipoog

Succes!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 18:32

Oke dank je wel .
Ik rij hem vaak voorwaarts neerwaart wat hij heel erg goed doet dus ontspannen is hij wel .
Dat van die overgangen heb ik nog niet echt eerder gedaan dus ga ik eens proberen..
Ik laat jullie iets weten , ben wel een week op kamp dus het duurt even

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:36

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn arabiertje, alleen was zij wel aan het been en sprong dus in galop aan. Wat ik toen gedaan heb, is haar eerst idd zoals hierboven al gezegd wordt, goed los gereden en over de rug laten ontspannen, zodat ze in elk geval haar neusje er niet meer uit trok. Daarna voordat ik een middendraf/gestrekte draf inzette, een soort spanning opbouwde, door voor ietsje tegen te houden en met het been een voorwaartse spanning te creéren (denk aan een veer), en haar daarna losser liet in de mond, zodat ze wel de ruimte heeft om te gaan, maar dat er toch contact blijft. Jij zult natuurlijk wel eerst de goede reactie moeten hebben op je benen, maar misschien dat als je dat voor elkaar hebt dat je hier dan ook wat mee kunt. En steeds een stukje langer pakken, dus eerst een paar passen op de diagonaal, en daarna een paar passen erbij etc. Dit is weer voor later, maar kijk wel uit dat als je eenmaal die middendraf erin hebt zitten, hij pas stopt met die middendraf wanneer jij het zegt, want vaak zie je paarden die dan een keurige middendraf laten zien en wanneer het einde van de diagonaal nadert, weer terug zakken.
succes verder!!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:38

Middendraf is eigenlijk enkel de passen vergroten, je moet je snelheid dus behouden zoals die is. Als je basissnelheid te laag ligt kan je ook nooit een mooie middendraf krijgen, hiervoor moet het paard goed stuwen vanuit de achterhand. Die overgangen rijden is dus heel belangrijk.
Je begint best met de draf - stap - draf overgangen maar dan hele korte stukjes stap, laat ons zeggen max een pas of 3, wel van in het begin een heel gecontroleerde stap. En deze overgangen altijd sneller op elkaar laten volgen. Let wel op dat je eerst in draf terug in het goeie ritme zit en dan pas mag je weer een overgang naar stap maken. Probeer ook heel consequent te zijn in je hulpen, been geven = reactie krijgen, zo niet dan moet je hem direct een keertje wat harder been geven of aantikken met de zweep maar probeer de volgende keer weer met een zo licht mogelijke hulp te rijden.
Blijf niet constant drijven. Hierop moet je zelf enorm letten en veel discipline hebben om niet in die gewoonte te hervallen.
Na de overgangen draf - stap - draf kan je gaan schakelen in draf. Je rijdt een beetje terug en dan weer naar voor. Verwacht niet dat je paard direct een middendraf gaat laten zien, gewoon hele kleine beetjes, in het begin moet je het gewoon zelf maar een beetje voelen, dan moet het voor omstaanders nog niet echt zichtbaar zijn. En zo heel de tijd blijven schakelen, zoek de grens eens op bij het terugrijden en bij het vooruit rijden. Zorg er wel voor dat je paard niet te traag wordt bij het terugrijden, hij moet wel actief blijven, enkel zijn passen moeten kleiner en meer gedragen worden en bij het vooruit rijden goed oppassen dat hij niet loperig wordt, probeer een constant ritme aan te houden, je kan in het begin wat meetellen gewoon om zelf het ritme goed aan te voelen. Ook in galop veel schakelen, eigenlijk moet je tussen je oefeningen en tijdens je oefeningen heel de tijd schakelen, je mag eigenlijk geen enkel rondje rond de bak rijden zonder te schakelen. Je moet er constant mee bezig zijn en proberen om de hulpen zo licht mogelijk te maken, zowel voor het vooruit rijden als het terug rijden. Dit maakt je paard ook actiever aan het been en daarna komt de middendraf vanzelf.

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:46

Balkjes lopen kan ook helpen en de afstand vergroten, maar een goede middendraf kun je niet aanleren. Jouw pony heeft dat gewoon niet. Probeer duidelijk verschil te laten zien, dus wegrijden en terugnemen, recht richten is ook belangrijk.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:53

Probeer eerst te trainen op benen en je nog helemaal niet richten op de middendraf. Dus jij geeft been en als je geen reactie krijgt een tik. Om hem aan de been te maken doe veel overgangen rijden, stap-galop, galop-halt enz

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:08

Trouwens, een trucje voor bij wedstrijden, als je middendraf moet gaan rijden moet je hem net even voordat je dit gaat doen 2 passen langzamer laten draven, dan lijkt de overgang veel groter, dit is makkelijk als je paard dit lastig doet, wat niet wegneemt dat je het wel veel moet oefenen, en dat dit een 'trucje' is, je moet het wel goed kunnen, dan is het ook niet nodig

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:28

DeniseES schreef:
Trouwens, een trucje voor bij wedstrijden, als je middendraf moet gaan rijden moet je hem net even voordat je dit gaat doen 2 passen langzamer laten draven, dan lijkt de overgang veel groter, dit is makkelijk als je paard dit lastig doet, wat niet wegneemt dat je het wel veel moet oefenen, en dat dit een 'trucje' is, je moet het wel goed kunnen, dan is het ook niet nodig

dat trucje wat je trucje noemt is geen trucje Knipoog. hierbij zet je je nog iets meer op het achterbeen, waardoor die meer onder de massa komt.. Hiermee krijgt het paard nog meer kracht om meer opwaarts te lopen waardoor je het wegslaan van het voorbeen (om het zo te noemen) krijgt. Dit is heellogisch en een goeie voorbereiding voor middendraf.. Je komt M - K diagonaal bij M wend je af je richt je paard recht verzameld ontspant van voren meer geef een opwaarts / voorwaarste hulp en je rijd weg in middendraf. Voor K vang je weer op door het paard weer terug te brengen op het achterbeen en rijd verder met wat je aan het doen bent Knipoog.

Een verschil middendraf en arbeidsdraf is tempo en verschil arbeids en uitgestrekte draf is lichtelelijk tempoverschil maar het grote verschil in opwaarts en ruimte in de passen (schouders)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:42

Whaha weer wat geleerd Clown Ik vond het altijd wel handig dat het verschil tussen gewone draf en middendraf dan 'beter' naar voren komt hihi, maar het is dus nog goed ook Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:48

Het klopt ook dat je het verschil ziet maar door het paard eerst terug te brengen op het achterbeen krijg je die balans in de middendraf / uitgestrekte draf en dat uitslaande voorbeen.. Je rijd het paard dan bergopwaarts. Zou je hem afwenden en meteen wegrijden dan zie je dat ze het vaak niet volhouden over de hele diagonaal, doordat ze balans verliezen en ze vallen als het ware uitelkaar.. Snap je het een beetje Knipoog

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:49

Whaha ja hoor Tong uitsteken ik snap het wel Tong uitsteken wist alleen niet dat het ook meer betekende dan ik dacht Knipoog hihi

princesapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:15

Hoii,
misschien als je de mogelijkheid hebt kan je in een wei gaan rijden en dan die middendrafopbouwen zo hoog mogelijk en weer afbouwen en dat vaker doen. Zodat ie leert dat ie doormoet lopen in de middendraf. eerst kan je dan ook de hele wei gebruiken en dan steeds op kleinere stukjes proberen heb er doorheen te zetten

Hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:17

wij gebruiken drafbalkren om de draf te veruimen zonder te versnellen. Steeds een klein stukje verder leggen. En dan zo gaan oefenen en langer maken

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 17:19

Vandaag heb ik weer gereden en de middendraf ging echt heel goed ! Hij reageerde goed op mijn been en verruimde zijn draf .
Ik heb heb mij het inrijden veel overgangen gereden en voordat ik aan de middendraf begon heb ik hem in de hoek wakker gemaakt dan eventjes tegengehouden en benen gegeven om in middendraf te gaan wat goed lukte.
Ik hoorde dat ze de dag ervoor (gisteren) en een soort van meer zijn gaan draven en daar hebben ze hebben ze hem in een goede draf doorheen laten lopen. Mij vertelde ze dat dit de middendraf bevorderd wat precies wel waar is.. Want hij liep echt veel beter in middendraf
Bedankt voor julllie tips !