Verschil werking langer spoortje tov kort spoortje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Verschil werking langer spoortje tov kort spoortje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 22:46

Hai

Mijn bijrijpaard is soms wat flauw aan het been en mijn instructrice vond dat ik een langer spoortje moest aanschaffen zodat hij er wat meer op reageert.
Nou ben ik zelf van mening dat ik het rijtechnisch dmv overgangen moet gaan verbeteren en niet om er een langer spoortje in te prikken! Knipoog

Wat is nou precies de werking van een langer spoortje ten opzichte van een kort spoortje?

DendroFleur

Re: Verschil werking langer spoortje tov kort spoortje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:52

Ligt eraan, met een kort spoortje raak ik mijn paard niet zonder mijn been helemaal te draaien. Met een langere spoor hoef ik dus minder te doen en kan 1x prikken terwijl ik met een korte zat te stampen.
Maar je zou het moeten combineren. Overgangen rijden en pas je spoor gebruiken als hij traag is. Vooral overgangen terug werken bij mijn paard goed om haar wakkerder en losser te krijgen. En overgang stap/galop. Je mag ze soms best wel even pissig maken.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:55

Met een langer spoortje kom je iets "verder door"zeg maar.
Met een kort spoortje kom je niet zo diep als het ware,en zal je paard/pony er minder van voelen dan met een langer spoortje.

Met overgangen maken oefen je je paard/pony dat ie sneller voor je been moet reageren. En dat kan met een kort spoortje,als die daar voldoende op reageert,zoniet,dan zou ik een langer spoortje uitproberen. Lachen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:14

Spoor gebruik je niet om dier sneller te laten lopen. Drijven doe je met je kuit....
Als je dan een keer door moet komen met je spoor, neem dan liever gewoon de korte ipv. de lange.....

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:53

Langer spoor werkt sterker in.

Je zegt dat je paard flauw is aan je been. Dit moet je inderdaad oplossen door overgangen ed te rijden. Maar als je paard daarbij alsnog flauw reageert heeft het verder weinig effect. Wat ik daarmee bedoel, je legt je been aan, en 2 stappen verder komt een nette overgang naar bijv draf. Maar je wil dit sneller hebben, meteen reactie. Hiervoor kan je even een wat langer spoortje gebruiken. Je legt je been aan, niet meteen reactie = spoortje erbij. Als ze weinig reactie geeft op het korte spoortje kan je hiervoor een langere gebruiken.

Dit is in principe gewoon gehoorzaamheid. Dus wanneer ze aan het been is zoals jij wilt kan je weer je kortere spoortjes gaan gebruiken.

Ik denk dat je gewoon moet uitproberen wat het fijnste werkt.

Als jou paard dmv veel overgangen wel heel attent op je been wordt dan is een langer spoortje weer niet nodig.

vw_ot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:07

Ik reed eerder altijd met een hamerspoor, alleen die van mij vond het alleen maar fijn, dus ben ik op advies van mijn instructrice overgegaan op sporen met grof wiel, en daar loopt ie wel goed op. Ik heb ook tijdje met rechte sporen van 30mm gereden maar daar reageerde hij niet voldoende op.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:40

DendroFleur schreef:
Ligt eraan, met een kort spoortje raak ik mijn paard niet zonder mijn been helemaal te draaien. Met een langere spoor hoef ik dus minder te doen en kan 1x prikken terwijl ik met een korte zat te stampen.
Maar je zou het moeten combineren. Overgangen rijden en pas je spoor gebruiken als hij traag is. Vooral overgangen terug werken bij mijn paard goed om haar wakkerder en losser te krijgen. En overgang stap/galop. Je mag ze soms best wel even pissig maken.

Hier eigenlijk hetzelfde verhaal. Ik wilde eigenlijk absoluut geen langer spoortje, maar ik kwam domweg niet aan mijn paard zonder heel mijn been te draaien. Voor paard verwarrend en voor mij ook vervelend. Na 2x rijden was ik dan toch "om" en heb mijn instructrice gelijk gegeven. Ik gebruik ze eigenlijk amper, na een paar keer had ze de boodschap wel begrepen, ze rijden voor niks mee nu.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:00

vw_ot schreef:
Ik reed eerder altijd met een hamerspoor, alleen die van mij vond het alleen maar fijn, dus ben ik op advies van mijn instructrice overgegaan op sporen met grof wiel, en daar loopt ie wel goed op. Ik heb ook tijdje met rechte sporen van 30mm gereden maar daar reageerde hij niet voldoende op.

Hahaha zo ken ik er nog 1 Knipoog die was henstig Tong uitsteken vond het ook prachtig als ik met spoortjes reed! Zelfs de zweep vond ze heerlijk gniffelgniffelgnif!

Maar voor je instructrice is het denk ik makkelijker om aan je les te geven als je met langere spoortjes rijdt. Terwijl ik eigenlijk denk (maar dat is mijn mening) dat je gewoon moet leren rijden (! ik zeg niet dat je dat kan, maar aangezien je paard niet goed loopt op jouw aanwijzingen moet er nog wat bij komen). Combineer inderdaad (het was al eerder gezegd geloof ik) je sporen met wanneer je paard het nodig heeft, niet eerder, niet later en ook niet de hele tijd door. Dan gaat het vast beter.