Pony gaat liggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Pony gaat liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 16:33

Macy is al een figuur opzich, een echte shetlander met bijbehorend karakter, maar ik heb d'r al aardig op kunnen voeden.
Alleen één ding krijg ik er maar niet uit. Zodra ze met rijden geen zin meer heeft gaat ze liggen. Niet rollen, gewoon liggen.
Een schop onder d'r kont of een tik met de zweep maakt weinig indruk. Ze komt dan wel weer overeind, maar als je niet heel goed oplet doet ze het zo weer.
Je voelt het ook niet aankomen, je bent gewoon aan het stappen en ineens 'plof'

Hoe krijg ik dit eruit?

Tibamar

Re: Pony gaat liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:45

Huilen van het lachen Shetlanders hé Clown
Nee...dit lijkt me indd niet handig.
Heel goed voorwaarts houden lijkt me, echt duidelijk laten merken dat dit absoluut niet de bedoeling is. Alleen Shetlanders zijn soms niet zo onder de indruk als je boos bent, hoe boos je ook wordt Scheve mond
Ik zou het verder ook niet weten

xTEZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:33

Misschien eens kijken wanneer ze gaat liggen: als het te langdradig wordt bijv, gewoon meer verschillende dingen doen..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 20:44

Saai vind ze het zeker niet. Ze gaat gezellig met Anouar mee naar het bos (ik rij zelf niet op haar, dus er gaat altijd iemand mee op haar) Ze loopt zich altijd druk te maken en vind het geweldig in het bos.
Verder is er echt geen pijl op te trekken. Meestal gaat ze in wit zand liggen, maar ook wel eens als we over het gras rijden.

Meestal als ze doorheeft dat ze moet doen wat de ruiter zegt. Als ze niet mag crossen, niet zelf de route mag bepalen en geen gras mag eten gaat ze maar liggen.

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:18

mijn vriendin heeft precies het zelfde ..
ik denk dat het kom omdat je misschien je mini mini paardje wat te lang laat lopen.. probeer hem bezig te houden met veel overgangen.. dat helpt misschien wel .. nou suc6 ermee Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:30

Goed laten merken dat ze met dit gedrag niet d'r zin krijgt. Dus vooral niet stoppen als ze gaat liggen.
Probeer te stoppen vóór ze gaat liggen, zodat ze een beloning krijgt vóór ze stout wordt. Gaat ze toch liggen, jaag haar dan in de benen en ga gewoon verder alsof er niets gebeurd is. Blijft ze 5/10 minuten braaf(afhankelijk van haar natuurlijk) dan stop je met rijden en beloon je haar.
Blijft ze het toch doen dan vooral niet opgeven, ook al gaat ze om de halve meter liggen, dan laat haar maar liggen en ga verder met rijden zodra ze opstaat, vooral niet stoppen.
Als je maar goed laat merken dat het geen zin heeft om te gaan liggen zal ze er vanzelf mee ophouden.
Veel succes!

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:37

Misschien is dit gewoon haar karakter. Dat maakt haar net speciaal. Waarom zou je het willen veranderen. Nu lijkt het mee ook lastig, maar wel goed mee te leven.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:41

De pony die ik heb ingereden deed dit ook. Alleen was dit 1 van de vele idioten trekjes die die had. Hij stopte inderdaad ook ineens, ging gewoon liggen en stond bijna niet meer op en als die op stond moest ik ook uit kijken dat hij niet weer ging liggen. Ik heb dit opgelost met veel been geven als ik aanvoelde dat hij dit ging doen of een tikje erbij en als hij ging liggen op zn donder geven en weer opstaan. Het duurde wel lang voordat hij het af had geleerd. Het enige wat hij nu nog doet is in een greppel vol met water gaan liggen. Huilen van het lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:27

Galexie schreef:
Misschien is dit gewoon haar karakter. Dat maakt haar net speciaal. Waarom zou je het willen veranderen. Nu lijkt het mee ook lastig, maar wel goed mee te leven.

Sommige mensen willen rijden ipv op een liggend paard zitten...

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:33

Sommige paarden willen niet bereden worden ,maar gewoon paard zijn Clown
Alle gekheid op een stokje, ik begrijp het probleem wel , maar zonder de wil te breken , lijkt het me moeielijk om dit af te leren. En dan is toch het beste (denk ik) met de makken die dit paardje heeft ,te leren omgaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 00:12

Je hoeft helemaal geen wil te breken, gewoon consequent zijn. Niet toegeven en gewoon doorrijden als ze weer gaat staan, desnoods blijft ze een uur liggen, dan ligt ze wel een uur met een hoofdstel en zadel op, minder prettig dan rijden.
Als ze gewoon consequent blijft is het prima af te leren.

Het lijkt me meer een typisch shettenprobleem omdat die zo eigenwijs en slim zijn om op dit idee te komen.
Maar stel dat jouw KWPN er dit deed? Dan was het toch ook geen kwestie van 'geeft niet', ze mag wel even een tukje doen tijdens je dressuurproef??

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:28

Idd, je moet het vooral niet goed keuren, maar als je shetlanders gaat straffen gaan ze meestal nog eigenwijzen doen.
het is moeilijk en het kost veel tijd en geduld.Goed voor waarts houden en aan het werk zetten.
rijden jullie altijs bos ritten ?? of af en toe ??
want als je dan eens goed in een bak(land kan ook maar dan voelen ze zich meer thuis en kunnen ze ververlend blijven doen)gaat rijden en haar/hem goed aan het werk zet al is het maar een kwartier of half uur.

dit lijkt mij de beste oplossing. en vooral niet te lang laten rijden, want dagelijkse bos ritte worden ook saai, dagelijks het in zelfde land rijden word ook saai.Sommige pony's reageren hier meer of anders op.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:17

anneliesdj schreef:
Sommige mensen willen rijden ipv op een liggend paard zitten...

ROFL .

Dat is inderdaad niet zo handig. Haha!
Maar gewoon bezig houden, gaat hij liggen? Gewoon op laten staan en doorrijden alsof er niks gebeurd is, en stoppen als hij het weer goed doet. Duurt misschien even, maar op een gegeven moment gaat hij wel snappen dat dit niet de bedoeling is. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 11:22

Saai vind ze het echt niet. Zo vaak gaat ze niet mee het bos in, eens in de 3 weken ofzo (verder longeer ik een beetje, want ik kan er zelf niet op rijden) In het bos loopt ze d'r poten uit d'r lijf en is bijna niet te houden.
Maar het blijft gewoon een eigenwijs, die alles probeerd om d'r zin te krijgen.

De volgende keer zou ik d'r eens gewoon laten liggen. Misschien moet ik gewoon doorrijden met Anouar, dat ze alleen achterblijft (met ruiter natuurlijk), eens kijken hoe snel ze dan weer verder wil.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:23

Ik ken ook een shetlander die tijdens het rijden gaat liggen,
gewoon waarschijnlijk om onder het werk uit te komen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:56

Lenneke_ schreef:
Saai vind ze het echt niet. Zo vaak gaat ze niet mee het bos in, eens in de 3 weken ofzo (verder longeer ik een beetje, want ik kan er zelf niet op rijden) In het bos loopt ze d'r poten uit d'r lijf en is bijna niet te houden.
Maar het blijft gewoon een eigenwijs, die alles probeerd om d'r zin te krijgen.

De volgende keer zou ik d'r eens gewoon laten liggen. Misschien moet ik gewoon doorrijden met Anouar, dat ze alleen achterblijft (met ruiter natuurlijk), eens kijken hoe snel ze dan weer verder wil.

Daar geef je zelf de reden al, de oplossing is dan ook vrij simpel, niet d'r zin geven!
Wat je zegt over het gewoon doorrijden en alleen achterlaten lijkt me wel een goed experiment, zo leert ze dat er niet op haar gewacht wordt.