met de vier poten van de grond, en alleen maar stap en galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amelii

met de vier poten van de grond, en alleen maar stap en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:48

Hallo!

Het paardje waar ik op rijd is een echte schat maar om erop te rijden is het geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Vrijdag was ze braaf ze liep mooi aan de hand en toch had ik dit niet verwacht want ik was een week weg. Nu reed ik er maandag weer op. In het begin was ze weer braaf tot op een moment dat ik opnieuw wil aandraven en ze haar kuren krijgt dan wil ze niet draven het enige wat ze wilt is bokken en galopperen. Als ze haar zin niet krijgt springt ze met de 4 voeten omhoog en naar voor echt gevaarlijk ik ben niet sterk genoeg om haar dan tegen te houden, ik snap niet waarom ze in het begin dan braaf was en toen in ene keer stout. Na mij was er een man op gekrope om te kijken wat ze deed en hij had het er ook moeilijk mee maar na een tijdje begint ze af te geven ma ze geeft nooit op en daarna begint ze opnieuw als ze braaf is is het echt een leuk beestje maar wat zou er met haar schelen?
met het zadel kan het ni te maken hebben want anders deed ze het altijd en ze heeft eene heel goede gel liggen..
Kan het dat de singel te vast is? maar dan moest ze dit in het begin ook doen?
Toen de man erop kroop en zijn benen er goed tegen zette moest ze wel ineens heel fel mesten
Bij het paardje is het ook moeilijk om de teugels op te nemen ze verdraagt dat niet mar wat moet moet!
weet er iemand wat er scheelt of wat ik kan doen dat ze het niet meer doet?

Groetjes!!

Amelii

Re: met de vier poten van de grond, en alleen maar stap en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:54

Ook doet ze als ze haar kuren heeft steeds het omgekeerde van wat ik wil
dan doet ze bv rechtergalop terwijl het de linker moet zijn en plooien zit er dan totaal niet in !
dan reageert ze totaal niet op de benen!

Geen reactie? Huilen

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:55

Ik zou niet weten wat er scheelt. Heb je haar allang? Of pas net. Anders kon je eens bij de vorige eigenaar gaan vragen of hij misschien weet waaraan het kan liggen.

Maar, ik snap je verhaal niet helemaal. Bedoel je te zeggen dat ze bij jou niet wil aandraven en dan haar kuren krijgt en bij die man niet?

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:56

Amelii schreef:
Ook doet ze als ze haar kuren heeft steeds het omgekeerde van wat ik wil
dan doet ze bv rechtergalop terwijl het de linker moet zijn en plooien zit er dan totaal niet in !
dan reageert ze totaal niet op de benen!

Geen reactie? Huilen

Doe eens even normaal, je topic staat er 5 minuten!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:56

heb je les? als ik het zo lees kom je er niet door wat tips hier op bokt, dit kost tijd en goede begeleiding van een instructeur, zadel kan je door een zadelmaker laten nakijken.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:58

Ik zou haar eens helemaal laten nakijken door een veearts. Het kan zijn dat ze rugproblemen heeft.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:59

Bij de man doet ze het ook. Meestal erger bij mij omdat ik niet zooooveel kracht heb
Het is mijn paardje niet maar van mijn buur en ik rijd er al 2jaar op en zo erg heeft ze nog nooit gedaan.

Ja ik heb les die man wat er op zat geeft ook les hij wou mij helpen
maar vond het zelf ook moeilijk

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:01

Amelii schreef:
Bij de man doet ze het ook. Meestal erger bij mij omdat ik niet zooooveel kracht heb
Het is mijn paardje niet maar van mijn buur en ik rijd er al 2jaar op en zo erg heeft ze nog nooit gedaan.

Ja ik heb les die man wat er op zat geeft ook les hij wou mij helpen
maar vond het zelf ook moeilijk

Bij mij doet ze het NIET zo erg Bloos mijn papa heeft er ook al opgezeten
bij die man en men papa is het meestal erger omdat die haar echt fel onder druk zette
26juli komt de veearts toch voor een spuitje dan late we haar best nakijke

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:02

Mistic schreef:
Ik zou haar eens helemaal laten nakijken door een veearts. Het kan zijn dat ze rugproblemen heeft.

hoeft niet medisch te zijn, klinkt eerder als onkunde in het rijden, dit kan helaas wel tot gevolg hebben dat er straks wel een medisch probleem is als het paard verreden is

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:04

Ze is dus een Welsh/Arabiertje,dan kan het gewoon haar karakter zijn.Ze heeft volgens mij op die momenten zoveel energie dat ze dat daarom doet?Ik heb ook een Welsh/Arabiertje gehad en die ging ook met 4 benen de lucht in en ook bokken.Het leek soms wel rodeo.Ze deed dit vooral altijd in het bos en op de heide als ze een zandpad zag,dan was ze niet te houden.Ik denk dat je haar eens flink moet laten uitrazen in het bos en pas daarna in de bak moet gaan rijden?Veel pony's [met arabisch bloed] gaan raar doen en staken als ze in de bak rijden,ze willen rennen en hun energie kwijt.Je bedoelt toch dat ze dit in de rijbak doet?Hoe is ze buiten dan?

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:05

Ik zou gewoon met die man dan gaan lessen en dan zie je vanzelf wel of het beter gaat of niet.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:06

How..

vóór mij reed iemand haar die steeds met haar crosste en ik heb het haar afgeleerd het is een beestje vol pit en nee srr het is niet van de onkunde in het rijden want dan liet mijn papa me niet op haar rijden!
De man bewondert mij dat ik er nog op rijd, ik zie dat beestje graag en ik kan haar berijden maar als ze niet wil draven dan kan je niets met haar aanvangen, de man vindt het een ontzettend moeilijke luistere zit niet in haar, j emoet het verzet eens zien als ze achteruit moet gaan!

Buiten als ik ga wandelen is ze doodbraaf

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:08

De man zei me dat het enige was wat ik kon doen is haar stoute manieren aflere;
vooral conact houden met de teugels, en volhouden is het belangrijkste en niet laten winnen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:13

dus paard is wel verreden, als het hiervoor alleen croste, probeer goede begeleiding te hebben met rijden, iemand die diploma's heeft in lesgeven, niet iemand die maar aanhobbied

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:15

"Amelii" dit ligt zeker niet aan je onkunde hoor.Dit paardje is gewoon vol met pit en eigenwijs.Gewoon niet haar zin geven en doorgaan zoals je nu doet.Ze moet het gewoon afleren.Ik weet precies wat je bedoeld met deze pony,heb precies dezelfde gehad.Mensen om me heen zeiden dat de pony gek in haar hoofd was,en dat ze levens gevaarlijk zou zijn.Dat is niet zo,zo zijn deze pony's nou eenmaal, gewoon goed blijven aanpakken.Succes.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:15

ja nee ze crosste niet alleen maar hij ging er in het veld mee crossen om ze aan te kunnen derna

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:16

danku

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:19

Een paard heeft trouwens benen en geen poten he Tong uitsteken
En ik denk dat het paard gewoon eigenwijs is, en dat hij goed moet weten wie de baas is.
Verder zou ik alleen maar kunnen bedenken dat je hem even zou kunnen na laten kijken.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:21

oei srr van de benen!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:24

Ik zou er eerst een veearts of paarden fysio naar laten kijken. Als het zadel goed ligt, waarom ligt er dan een gelpad onder? Zijn haar tanden weleens na gekeken? Ik zou eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten voordat het oordeel "eigenwijs" paard gegeven wordt.

vw_ot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:36

Laat je paard eens inwendig controleren, ik begreep dat het een merrie is, het kan iets met der eierstokken zijn , ken een paard dat van de een op andere dag ook hele vreemde kuren kreeg.
sluit eerst inwendig letsel uit voor je andere dingen probeert
Succes

vw_ot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:38

Laat je paard eens inwendig controleren, ik begreep dat het een merrie is, het kan iets met der eierstokken zijn , ken een paard dat van de een op andere dag ook hele vreemde kuren kreeg.
sluit eerst inwendig letsel uit voor je andere dingen probeert
Succes

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:36

De gel ligt er omdat ze nogal gevoelig aan de rug was deze zijn we blijven gebruiken. In het begin verdroeg ze niet dat we gingen doorzitten maar dat gaat al veel beter. We gebruiken die gel dus nog om haar rug geen pijn te doen.
En ik zal het vragen aan de veearts.
Danku!

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:56

Mistic schreef:

Dit is vaak het 1ste wat wordt geroepen als een paard een teken van verzet toont. Misschien is het gewoon een rijtechnisch probleem van de ruiter en is het zonder al te veel kosten op te lossen!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:02

Ik heb nergens gezegd dat het paard rugproblemen heeft. Alleen geadviseerd om daar eens naar te laten kijken.
Als het paard last van de rug heeft door rijtechnische problemen kan het nog slim zijn om eerst de rug te behandelen en later met goed les de rijtechnische dingen aan te pakken.