paard rijd op stem, moet weer naar benen luisteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

paard rijd op stem, moet weer naar benen luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:22

Hoi,

Ik heb een pony, die is 3 jaar op stem bereden. Echter ben ik zijn nieuwe eigenaar en reageert hij nog niet op mijn stem.
Op beenhulpen reageert hij nadat je hem flink heb moeten slaan met zweep.
(terwijl mijn paard meteen reageert..)

Nu ben ik eigenlijk tegen zwepen en spoortjes. Maar zijn spoortjes een manier om hem weer naar benen te laten luisteren???

Groetjes
Mirjam

GreaseMonkey

Re: paard rijd op stem, moet weer naar benen luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:04

het beste kun je vriendelijk blijven, en de druk van de opdracht die je geeft opbouwen, en dan bedoel ik zonder zweepgebruik want dan krijg je ontwijkingsgedrag en zul je elke keer de zweep op moeten tillen voor het paard reageert.

wat je zou kunnen proberen is het volgende:
geef éérst de beenhulp, ik neem als voorbeeld even gewoon drijven, leg het been aan, houd het aan het paardenlijf en bouw de druk op zo ver als je kunt. zodra het paard reageert laat je gelijk je benen los en beloon je overdreven. Reageerde het paard niet op de beenhulp geef dan (zonder dat je de druk van het been weg neemt) de bijbehorende stemhulp. Ook hier bij reactie weer belonen. Dit herhaal je een keer of wat (het hoeft niet gelijk perfect te zijn) en daarna ga je wat anders doen. Na een kwartiertje begin je opnieuw, en weer niet te lang oefenen. Het kan een paar minuten duren, het kan ook een paar weken duren. Als je geduld hebt, rustig blijft en je paard beloont zodra hij luisterd zul je het voor elkaar krijgen en heb je straks niet alleen een paard dat reageerd op beenhulp, maar als je je er aan houdt de druk weg te laten vallen ZODRA het paard reageert krijg je zelfs een paard dat PIJLSNEL reageert op je beenhulp.

Succes

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:07

ejpook schreef:
Hoi,

Ik heb een pony, die is 3 jaar op stem bereden. Echter ben ik zijn nieuwe eigenaar en reageert hij nog niet op mijn stem.
Op beenhulpen reageert hij nadat je hem flink heb moeten slaan met zweep.
(terwijl mijn paard meteen reageert..)

Nu ben ik eigenlijk tegen zwepen en spoortjes. Maar zijn spoortjes een manier om hem weer naar benen te laten luisteren???

Groetjes
Mirjam

Ik vind dit echt vreemd, als je pony niet weet wat het betekend als je drijft, waarom zou hij het dan wel weten als je er met sporen in schopt?? Verward Bovendien vind ik ook niet dat je hem met de zweep mag slaan hij weet gewoon niet meer hoe ie op been moet reagern..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:08

Geef been + stemhulp. Doe dit een tijd consequent, laat na een tijd de stem hulp vervagen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:54

Hoelang heb je de pony al??
En weet je welke stemcommando`s de vorige eigenaar gebruikte??
Is wel handig dat te weten, met de zweep slaan lost niets op, is alleen erg oneerlijk tegenover je pony, als jij in rusland ben en ze vragen je wat en je reageert daar niet op krijg je toch ook geen trap voor je kont?? om de simpelen rede dat je het niet begrijpt en dat zal met je paard hetzelfde geval zijn, leer eerst spelenderwijs waar de knopjes zitten en ook is het niet zo moeilijk om zelf de knopjes op een vriendelijke manier erop te zetten , als je geduld heb kan dat in een paar tellen gebeurd zijn, daar heb je echt geen zweep en sporen bij nodug, beter nog je paard zal het dan gewoon voor jou doen en niet voor de zweep.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:07

midgie schreef:
Hoelang heb je de pony al??
En weet je welke stemcommando`s de vorige eigenaar gebruikte??
Is wel handig dat te weten, met de zweep slaan lost niets op, is alleen erg oneerlijk tegenover je pony, als jij in rusland ben en ze vragen je wat en je reageert daar niet op krijg je toch ook geen trap voor je kont?? om de simpelen rede dat je het niet begrijpt en dat zal met je paard hetzelfde geval zijn, leer eerst spelenderwijs waar de knopjes zitten en ook is het niet zo moeilijk om zelf de knopjes op een vriendelijke manier erop te zetten , als je geduld heb kan dat in een paar tellen gebeurd zijn, daar heb je echt geen zweep en sporen bij nodug, beter nog je paard zal het dan gewoon voor jou doen en niet voor de zweep.

Ja, dat bedoel ik ook Ja

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:08

ejpook schreef:
Hoi,

Ik heb een pony, die is 3 jaar op stem bereden.

Groetjes
Mirjam

Ik weet niet hoe oud hij nu is, maar ik denk dat je het beste weer op nieuw kan beginnen, alsof hij net zadelmak is, en met je stem en zithulpen kan gaan (her)beleren, en zo opnieuw afspraken gaat maken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:22

Ten eerste: vergeet die zwepen en sporen, je pony begrijpt gewoon iets niet en dat kan je heel paardvriendelijk oplossen.

Het is idd handig om van de oude eigenaar te weten welke stemcommando's er werden gebruikt. Dan kun je deze overnemen en tegelijk een beenhulp en een stemhulp geven en op een gegeven moment de stemhulp weglaten.

Mocht je hier nou niet achter kunnen komen, zou ik eerst weer vanaf de grond de pony jouw eigen stemhulpen aanleren. grondwerk, longeren enz. Als deze 'nieuwe' stemhulpen er goed inzitten zou ik weer beginnen met rijden en dan weer je eigen stemhulp samen met een beenhulp en de stemhulp op den duur weglaten.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:42

Ik zou ook helemaal opnieuw beginnen, zoek goede instructie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:43

Qimm schreef:
Geef been + stemhulp. Doe dit een tijd consequent, laat na een tijd de stem hulp vervagen.

Yep, dat zou ook mijn advies zijn Ja
Leer hem zo dat been hulpen hetzelfde betekenen Ja

una_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:26

Ik zeg af en toe ook galop als Diva in galop moet maar vanaf houd ik daar dus mee op! Weer wat geleerd.

x_kelsey_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:41

Ik ben het eens met wat de meeste hier zeggen, ik denk dat stem+ beenhulpen het beste is om hem weer te laten luisteren naar je beenhulpen. En hem gewoon opnieuw dingen leert. Vingers aflikken

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 08:42

Lachen dank jullie voor jullie reactie.
Wonder boven wonder, je legt een ander (goed passend) zadel op zijn rug en laat hem elke avond na het werken spelen en het is een totaal ander paardje (dat zelfs nu 1.10 m springt):)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:42

Wat fijn dat het beter gaat. Zo zie je maar weer hoe belangrijk een goed passend zadel is, en wat ontspanning. Haha!