Geen normale galop, geen achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bouwien

Geen normale galop, geen achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 23:12

Hallo,

Nou ze heeft geen achterhand..
Ik zal het eventjes uitleggen:

Volgende is aan de hand:

Ik doe een poging om mijn verzorgpaard uit te brengen op wedstrijd. Maar... ze is zo vreselijk stijf in haar achterhand.. als je haar even laat strekken bij de achterhand komt ze misschien niet eens tot de 30 cm... Wie weet hoe ik haar hier een beetje soepeler in krijg... verzamelen en versnellen snapt ze nog niet (schakelen) het is of stappen of normaal draven of rengalop.

Probleem 2: Ze kan niet normaal galopperen... of tenminste misschien kan ik het wel niet.. maar zodra we inschakelen naar galopstand is het 3 passen rustig en vervolgens racen racen racen.. en niet terug te krijgen.. niet normaal tenminste.. het is hoofd in de lucht en zelfs op de volte kan ze nog 120 km/h.
Nu hebben mijn instructrice uitgevonden dat ze haken op haar kiezen heeft.. maar ik vrees dat ze zelfs als die er afgevijlt zijn nog niet normaal galoppeerd... help? Ik wil niet heel graag door die mooie witte hekjes knallen op de wedstrijd..

elmiran

Re: Geen normale galop, geen achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:22

Ik zou eerst de tandarts eens laten komen. Het kan ook zijn dat je paard harder gaat galopperen omdat ze pijn in haar mond heeft. Mijn paard heeft dit namelijk ook gehad (haken) en probeerde ook steeds onder mij uit te lopen.

Daarna zou je wat kunnen oefenen om meer op zit te rijden. En daarna in draf wat schakellen, als ze te hard gaat een ophouding maken. Eerst rustig draven en dan steeds ietsjes proberen te verruimen als ze te hard gaat terug rijden met zit.
Onze pony loopt nu achter ook erg kort. Ik longeer haar nu ongeveer 15 min. dan laat ik haar veel overgangen maken : stap draf, draf galop enz. schakellen in draf of galop doe ik meestal onder het zadel omdat ze aan de longe meestal de neiging heeft om aan te springen in galop.

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:43

Ik zou ook een tandarts laten komen, het kan er weet ik uit ervaring veel invloed op hebben.

Inderdaad veel overgangen maken, balkjes draven om de achterhand te versterken. In stap en draf zo veel mogelijk naar beneden proberen te rijden, voorwaarts neerwaarts. Misschien kan je ook haar rug eens laten bekijken of het zadel, ik weet niet of ze alleen onder het zadel zo doet, maar dan zou het ook nog kunnen dat ze pijn heeft.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 07:38

He bouwien ,ik zei het toch dat ze haken heeft!!
En wat betreft haar achterhand ze kan wel degelijk verzamelen ook in de galop alleen is ze idd stif maar bovenal erg scheef!!
Dat ik haar begon te rijden stonden haar achterbenen in een x ,nu na 2 jaar is ze bijna er van af staat ze met 1 been nog iets naar binnen,misschien is het een optie om haar eens na te laten kijken haar rug los te maken dat zal zeker schelen.
En vooral overgangen op je zit rijden en van haar mond afblijven dan gaat ze juist 10 x harder terwijl ze op je zit ook in de galop best terug kan komen,je mag me nog steeds bellen mutsje had je dit wel kunnen vertellen en heb het je verteld dacht ik!! Haha!

verzamelen en versnellen snapt ze nog niet (schakelen) het is of stappen of normaal draven of rengalop

Sorry bouwien maar in stap en drap kan ze zeker veruimen en terugkomen alleen moet je met je zit rijden.....egt waar

Bouwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:13

Hooiii Petra, bij mij wil het niet Lachen Nouja eerst maar eens een tandarts. Die zou zowieso al komen.
En ik weet wel dat ik jou ook had kunnen vragen, maar ik ben ook benieuwd hoe andere dit oplossen met die achterhand.

Ik heb net een ander zadel, dus even aan kijken. balkjes draven is misschien een goed idee inderdaad,

Iemand gaf mij ook de tip om transportbeschermers om de achterbenen te doen. Omdat dat raar voelt kennelijk gaan ze de benen op tillen, en merken ze dat dat beter loopt.. maar ik ben benieuwd wat jullie daar van vinden, leek mij niet echt veilig.. maar bij dat meisje heeft het enorm geholpen.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:41

Ok bouwien ,ik is ek een bemoeial ik weet Bloos
Toch nog een tip wat ik met haar deedt, stap galop stap ,werkte voor mij werd ze wat controleerbaarder van in galop steeds iets langer .Jah en in draf veel schakelen laten veruimen en terugkomen tot ze bijna in stap valt en weer voorruit rijden en dan doormiddel van je zit ,ach en anders wil ik altijd even met je mee natuurlijk kan ik haar ook even zien!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:23

Waarom wil je dit paard op wedstrijd uitbrengen? Daar is het toch nog lang niet aan toe?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:25

Sonja schreef:
Waarom wil je dit paard op wedstrijd uitbrengen? Daar is het toch nog lang niet aan toe?

Het paard is er ook nog niet aan toe , bouwien heeft even wat meer tijd nodig om een team te worden idd!!en dat gaat lukken alleen nu nog niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:28

Bouwien schreef:
Ik doe een poging om mijn verzorgpaard uit te brengen op wedstrijd. .....................
Ik wil niet heel graag door die mooie witte hekjes knallen op de wedstrijd..

O sorry, ik dacht begrepen te hebben dat ze echt al op wedstrijd wilde met dit dier, terwijl het rijtechnisch nog voor geen twee stuivers wil lukken op dit moment.
Eerst lekker dooroefenen tot het thuis 99,9% van de tijd goed gaat, en dan pas op wedstrijd.

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:30

goed inbuigen en balkes lopen zodat ze die kont eronder moet zetten, verder is t moeilijk om zo te zeggen omdat k niet kan zien wat ze doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:33

Het galopprobleem klinkt meer als onbalans dan als stout. Goed rechtrichten en soepel maken, veel tempowisselingen rijden, en zijgangen om de achterbenen lekker sterk te maken, etc etc.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:06

Ze heeft haar balans wel das 1 ding wat zeker is ,ik heb haar 2 jaar gereden ,rechtrichten ben ik het helemaal mee eens tempowisselingen ook .............
Eigenlijks moet je weer helemaal vanaf 0 beginnen en de galop eerst laten totdat je de stap en draf volledig onder controle hebt met wisselen in tempo op je zit dan vooral.
Als ze daar is kun je haar galop bewerken eerder niet ze staat namelijk niet aan je hulpen das het probleem ben ik van mening ze dramt er gewoon doorheen zoals ze goed kan!!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:51

brendalevita schreef:
He bouwien ,ik zei het toch dat ze haken heeft!!
En wat betreft haar achterhand ze kan wel degelijk verzamelen ook in de galop alleen is ze idd stif maar bovenal erg scheef!!
Dat ik haar begon te rijden stonden haar achterbenen in een x ,nu na 2 jaar is ze bijna er van af staat ze met 1 been nog iets naar binnen,misschien is het een optie om haar eens na te laten kijken haar rug los te maken dat zal zeker schelen.
En vooral overgangen op je zit rijden en van haar mond afblijven dan gaat ze juist 10 x harder terwijl ze op je zit ook in de galop best terug kan komen,je mag me nog steeds bellen mutsje had je dit wel kunnen vertellen en heb het je verteld dacht ik!! Haha!

misschien kun je eens een fysio. langs laten komen?
Weet nog wel een goeie: Linda Veer paardfysio hier op bokt misschien kun je haar eens laten kijken.
Hebben wij ook gedaan voor onze pony.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:56

Bouwien schreef:
Hallo,
verzamelen en versnellen snapt ze nog niet (schakelen) het is of stappen of normaal draven of rengalop

Ik denk niet dat ze dit niet snapt, ze reageert ofwel niet op je hulpen ofwel geef je verkeerd hulpen. Als je wil verzamelen, ga je je gewicht gebruiken om haar terug te laten komen. Benen erbij houden om het tempo er in te houden en desnoods van voor wat tegen houden. Om te versnellen geef je beenhulpen en geef je voor iets ruimte. Reageren op het been is gewoon de basis van de basis. Zorg ervoor dat dit in orde is. Een paard dat op het been reageert geeft logischerwijs een reactie. En dat zal een versnelling of veruiming zijn (als normaal reactie).

Dat ze in een rengaloptempo galopeerd zal zijn omdat ze het erg moeilijk heeft in de galop. Laat haar eerst maar eens goed door galopperen. Wanneer ze hier haar balans in gevonden heeft kan je beginnen met haar terug te nemen en toe te werken naar een meer verzamelde galop.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:16

Ik had met mijn paard ook dit probleem (of toch gedeeltelijk). Na lang protest en een nieuwe lesgever aangeschaft te hebben galoopeerd ze ondertussen erg goed. (Als je ziet waar we van komen toch).
Wij hebben het als volgende opgelost. Traag galloperen kon ze niet en inhouden met buitenhand was geen werk omdat je daar gewoon niet sterk genoeg voor bent. Met zit tegenhouden luisterde ze helemaal niet op. Dus hebben wij met buitensteling gewerkt. Vermits ze haar achterhand ook amper gebruikte was dit een hele goede methode. Eigelijk doe je dan een soort van travers, maar dan in galop, zodat haar achterhand van de hoefslag komt. Zo leert ze langs de ene kant haar binnen achterbeen er meer onder te zetten en naar binnen te houden en tegelijkertijd gaat ze veel trager, omdat ze niet rechtdoor kan galloperen, maar zijwaarts. Vanaf dat ze nageeft stel ik haar terug recht, tot ze weer gaat crossen, weer achterhand van hoefslag en zijwaarts, enz. Tot mijn paard op een gegeven moment heeft geleerd traag, nageeflijk en met de achterhand heeft leren galloperen. Dat waren dus drie vliegen in één klap.
Het is wel even op je tanden bijten en volhouden. Want het ziet er natuurlijk langs geen kanten uit, maar het resultaat mag er wel zijn. Lachen

Bouwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:41

@ Sonja: Ik ga ook niet morgen beginnen met wedstrijden Haha!
De doelstelling is in de winter, rond feb/maart. Als doel.

Ik heb gelukkig een hele goede intructrice die erg hamert op zit/houding etc. Dus daar helpt ze me enorm mee. En dat scheelt al een hoop. Ik kan haar nu een beetje normaal laten halthouden met mijn zit. Dus nu het schakelen nog.
Galop komt inderdaad ook later, dat wil ik eigenlijk zelf ook maar mijn intructrice probeert het wel elke keer om het toch te proberen.. ( hoo snappen jullie deze zin nog?)

inderdaad wat (naam eventjes kwijt) zegt dat je ze niet met je hand terug kunt nemen omdat je daar niet sterk genoeg voor bent is wel waar. Dat merk ik ook heel erg. Ik vind die tip van dat je der kontje naar binnen moet draaien erg goed! Die ga ik donderdag proberen.

Stap en draf gaat eigenlijk heel goed, ze loopt lekker nageefelijk, ik hoef haar maar op te pakken en ze ontspant. Soms komt ze eventjes omhoog, maar ik denk dat dat vooral met die haken te maken heeft omdat ze misschien wel pijn heeft ( daarna heb ik daar ook niet meer naar beneden gevraagd toen ik dat voelde..)

Nouja en verder.. ik ga donderdag hoop ik lessen als het een beetje droog blijft.. en proberen van die galop.

@ Pasi: Ik ga inderdaad ook even proberen haar gewoon even te laten gaan. Bedoel je dan gewoon op een rechte lijn? Want op de volte komt dat zand wel heer ernstig dichtbij..

Waarschijnlijk komt de oude verzorgsters ook even kijken ( brendalevita ) Dus jullie horen het nog eventje van mij!

Ik ga aan de slag!
Laatst bijgewerkt door Bouwien op 24-07-07 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xTEZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:44

Ik Zou een Tandarts laten komen.

Bouwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:46

@ XTezz die komt al Lachen

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:50

Het moet natuurlijk in bepaalde mate gecontroleerd blijven. In het begin zou ik gewoon de lange lijn nemen. Buitenteugel er goed bijhouden en daar ook op terugnemen moest ze echt veel te snel worden.

Bouwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:53

Ghehe gelukkig kan ze niet heel snel.. ( ze is een beetje heel dik en heel stijfjes Vork )

Ik snap wat je bedoeld. Ik ga het allebei zowieso even proberen, en de tandarts.
Over die fysio, daar wacht ik denk ik eventjes mee, ik ga haar eerst zelf zachtjes masseren naast de wervels, dekentje erover en stuk uitstappen.. en kijken hoe dat gaat.

Bedankt!

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:43

misschien moet je toch maar even goed gana praten met de gene die haar eerst reed.die kan je waarschijnlijk erg handige tips geven Haha!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:09

@paardfysio jah klopt,ik weet het is niet een makkelijk tante maar ze kan erg veel!!Ik ben er van overtuigt dat het miscommunicatie is.
Omdat juist ze goed kan schakelen in gangen en een echte super uitgestrekte draf kan laten zien,zonder in galop te gaan.
Oke bij mij is de galop ook altijd moeilijk geweest maar ze kan het wel erg rustig en met haar neus op kniehoogte,als je maar van de teugels afblijft.
Bouwien heeft haar net overgenomen en heeft gewoon meer tijd nodig om een team te worden en goede begeleiding.
Terug naar de basis is het belangrijkste ,ze staat nu niet aan de hulpen,en zoals de eigenaaresse altijd tegen mij zei ,rome is niet in 1 dag gebouwt!! Haha!

kwpner10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:06

Jah, als het echt aan de achterhand ligt. Kun je paardenfysio overwegen. HEb ik ook moeten doen omdat mijn paard vast zat in zijn schouder, na drie keer fysio en thuis longeren. Is het uiteindelijk weer helemaal goed gekomen. Maar eerst zorgen dat je je pony voor elkaar krijgt en dan kun je wedstrijdje overwegen!
Groetjes

Bouwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 16:34

Ja zowieso is longeren altijd goed.. Dus dat ga ik ook maar eens oppakken denk ik... en dan misschien balkjes er bij ofzo..

Gister dus gereden en de galop ging super! (voor haar doen dan..) Was lekker rustig en beheerst. Nog lang niet wedstrijdklaar maar er is een begin..

Ik moet nu echt drastisch een tandarts hebben want ze had er heel erg last van gisteren.
Dus als iemand tandartsten in de omgeving van Leeuwarden weet.. kom maar op!

morgen avond ga ik weer even rijden alleen dan moet ik alleen.. dus ben benieuwd hoe ze zich dan gaat gedragen.

Bedankt voor de tips! En ik ga ook zeker niet eerder starten dan ze echt klaar is.. ( zoals ik al zei.. ik zie mezelf in een dressuur proef niet echt over hekjes spingen Bloos )

kwpner10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:50

Er is een paardentandarts in Opende (Groningen, tenminste dat geloof ik) Verder staat misschien ook wel in de Gouden gids ..WIe weet(A)
Nouja, succes met rijden verder!
Groetjess