Tips gevraagd: mijn paard loopt over de buitenschouder weg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wannabe2003

Tips gevraagd: mijn paard loopt over de buitenschouder weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 21:12

Ik heb mijn paard nu bijna een half jaar onder het zadel. Rechts is haar "slechte" kant en links haar "goede" kant.
Nu ben ik linksom sindskort de buitenschouder kwijt. Op de volte en in de hoeken loop ze helemaal over de rechterschouder weg. M'n buitenteugel er aan houden werkt helaas niet. Af en toe probeer ik met m'n spoor een prikje voor de singel te geven, maar dat werkt alleen op het moment dat ik het doe, maar evenlater doet ze het gewoon weer. Ik rijd de volte zoveel mogelijk op m'n zit, maar dat helpt ook niet.
Ik ga het er ook nog even met mijn instructrice over hebben, want het lijkt steeds erger te worden. Maar toch hoor ik graag van meer mensen tips en trucs om dit op te lossen.

Misha

Re: Tips gevraagd: mijn paard loopt over de buitenschouder weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:25

Dressuurzweep in de buiten hand houden.En vooral niet aan de binnenteugel trekken!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:08

probeer in de volte linksom zo weinig mogelijk stelling te rijden en in de volte rechtsom zoveel mogelijk. laat haar in ieder geval de rechterteugel niet vastpakken en probeer altijd contact te houden met de linkerteugel.
let vooral veel op je eigen houding (zit, hand enz) die is waarschijnlijk onbewust behoorlijk scheef (laat er ook door je instructie op letten).

zon paard dat net een half jaar onder het zadel is zou eigenlijk nog niet zo scheef moeten zijn.

waarom eigenlijk een prikje voor de singel? (lijkt me moeilijk hoor) als je op de singel aandrijft drijf je in werkelijkheid toch vlak achter de singel aan en achter de singel is nog een stukje verder? (zo heb ik het iig geleerd). probeer je buitenbeen net achter de singel te houden en daar aan te drijven, dan zit je waarschijnlijk ook minder scheef.

succes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:14

Ik houd dit topic even in de gaten; heb hetzelfde probleem, alleen dan met een half-luie shet aan de dubbele longe Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:48

Mijn paard doet hetzelfde, het ene moment heb ik hem helemaal onder controle en ineens ben ik de controle over de buitenschouder kwijt. In 'mijn' HKtopic heeft iemand een goede oefening gegeven die bij mijn paard wel aanslaat: linksomkeert in een zeer scherpe lijn terug naar de hoefslag, grote volte, en dan weer rechtsomkeert - scherpe lijn terug naar de hoefslag, grote volte, linksomkeert...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:10

Zit je paard niet ergens vast ofzo? misschien eerst eens na laten kijken.
Met mijn paard reed ik ook veel links/rechtsomkeert of op de volte.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:51

Ben het met Jimbo eens. Probeer m zo recht mogelijk door de volte te laten lopen, als je dan toch voelt dat hij met z'n rechterschouder blijft duwen tegen rechts, neem ik altijd een klein beetje stelling naar rechts om zo de rechterschouder onder controle te krijgen, als hij niet meer tegen rechts duwt en je de schouder dus weer onder controle heb dat kan je m weer recht stellen. Begint hij weer met duwen dan doe je het spelletje weer opnieuw Haha!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:54

wat ook nog wel eens wil helpen is even 'extreem' corrigeren door de volte te verkleinen tot je hem weer hebt en dan weer terug op een gewone volte.
Als hij dan bij het vergroten weer over zijn schouder weg valt, de eerste keren gewoon in een rechte lijn uit je kleine volte wegrijden to je zoveel controle hebt dat je behouden weer kunt vergroten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:57

Dressuurgek schreef:
Ben het met Jimbo eens. Probeer m zo recht mogelijk door de volte te laten lopen, als je dan toch voelt dat hij met z'n rechterschouder blijft duwen tegen rechts, neem ik altijd een klein beetje stelling naar rechts om zo de rechterschouder onder controle te krijgen, als hij niet meer tegen rechts duwt en je de schouder dus weer onder controle heb dat kan je m weer recht stellen. Begint hij weer met duwen dan doe je het spelletje weer opnieuw Haha!

Volledig met bovenstaande eens, met als aanvulling dat je je paard eventueel kunt verrassen door op het open deel zelfs een volte de andere kant op in te zetten.
Dus je rijdt een volte bij E of B, ze vliegt helemaal over die buitenschouder heen, dan zo recht(s) mogelijk proberen te stellen (vergeet je buitenbeen daarbij absoluut niet) en op het open deel van de volte (A-C lijn) gewoon een volte van ong. 10 m (net wat ze al aankan) rechtsom inzetten.
Neem het wijken veel mee als oefening voor het rechtstellen. Maar niet meteen het hele stuk. 3 a 4 passen wijken en weer rechtstellen. Wil ze teveel wegvallen, dan gewoon húps meteen de andere kant op laten wijken.
Ze moet even beter leren welke functies je buitenteugel en -been hebben.

Overigens ben ik het ook met het gestelde eens dat ze misschien wel een lichamelijk ongemak zou kunnen hebben maar dat ik het wel erg snel vind voor pas een half jaar onder het zadel. Laat alles (inclusief gebit) even goed nakijken en laat je instructrice er inderdaad even goed naar kijken dat je niet scheef zit of tegenwerkt met je heupen. Zijn je heupen evenwijdig aan de schouders van je paard en hoe zit het met je eigen schouders?

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:00

contra srelling en de volte verkleinen niet vergroten anders rij je de buitenschouder er weer uit. . 2e hoefslagrijden zodat ie o zijn eigen benen moet lopen. Buiten teugel buiten been er goed bij houden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:02

Schoudervoor rijden op de binnenhoefslag, dan hebben ze alle kans om 'uit te breken' naar buiten en dat ga je dan juist voorkomen. Ik had hetzelfde probleem, en dat hielp bij mij goed. En vooral voorwaarts houden als ze over het buitenschouder weglopen, dan lukt ze dat namelijk minder goed!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:18

Jojet schreef:
Ik heb mijn paard nu bijna een half jaar onder het zadel. Rechts is haar "slechte" kant en links haar "goede" kant.
Nu ben ik linksom sindskort de buitenschouder kwijt. Op de volte en in de hoeken loop ze helemaal over de rechterschouder weg. M'n buitenteugel er aan houden werkt helaas niet.

De titel suggereerde een ander probleempje.
Ik had hetzelfde probleem met mijn (jonge) pony. Wilde niet aan de rechterteugel komen, links vastpakken en op de binnenschouder vallen. Ook terwijl hij dat kort daarvoor helemaal niet deed. Bleek mijn zadel (hoewel die zo op het oog wel goed lag) toch niet helemaal goed te liggen. Kreeg links onder het zadel ook wat pukkeltjes op zijn rug. Gelukkig was het probleem daarna snel over.
Tip 1 is dus overtuig jezelf ervan dat je zadel goed ligt en het paard gezond.
Tip 2 om je paard weer recht te rijden is: Als ze op de binnenschouder valt, niet met je gewicht naar buiten compenseren en niet aan je binnenteugel trekken. Maak je binnenbeen lang en zet de voorhand weer voor de achterhand (bijv met een beetje contrastelling) zodat het achterbeen weer onder de massa komt. Rijd hem daarna weer recht door tot ie dat op twee teugels weer goed doet. Daarna kan je met bijv weer een beetje schouder voor oefeningen doen. Verder goed met je binnenbeen naar je buitenteugel toe rijden.
En ik denk zeker dat je gebaat bent met een beetje hulp daarbij. Dus snel op les

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:27

veel wendingen maken .. en veel overgangen .. en laat hem over zijn rud lopen .. suc6 ermee

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 10:50

Citaat:
waarom eigenlijk een prikje voor de singel? (lijkt me moeilijk hoor) als je op de singel aandrijft drijf je in werkelijkheid toch vlak achter de singel aan en achter de singel is nog een stukje verder? (zo heb ik het iig geleerd). probeer je buitenbeen net achter de singel te houden en daar aan te drijven, dan zit je waarschijnlijk ook minder scheef.

Ik geef, op advies van een vriendin die hetzelfde probleem heeft met het jonge dier waar zij op rijdt, een prikje voor de singel/op de schouder, om haar attent te maken dat ze met de voorhand niet zo uit moet zwaaien. Het helpt op dat moment wel, maar even later in de volte (voornamelijk de grote volte en bepaalde hoeken) doet ze het weer.

Ik heb les en ze doet dit eigenlijk nog maar sinds een paar keer en helaas niet altijd in de les. In de les doet ze namelijk bijna altijd heel erg haar best, ze weet gewoon dat er iemand in het midden staat denk ik. Maar we gaan er zeker in de les ook echt aan werken.

Verder gaat het in de wendingen, kleine voltes, slange voltes, linksomkeert vaak wel goed en doet ze het eigenlijk alleen op de grote volte en vaak ook maar aan 1 zijde van de volte.

Ze is inmiddels ook al een paar keer behandeld door de fysiotherapeut, omdat rechts haar minder goede kant is.

Ik hoop dat ik het met hulp van mijn instructrice en jullie tips een eind kan oplossen, maar tips zijn altijd welkom.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:31

Wat bij mij goed hielp was:
- Op een volte
- Eerst normale stelling, als ze dan wegliep over de buitenschouder ->
- Lichaam recht houden, of stelling naar buiten
- Volte verkleinen en vergroten

Het helpt wel Ja

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:37

Een keer contrastelling vragen, laat hem desnoods een keer met zn neus tegen de rand aankomen, dan let ie voortaan beter op. Op hetzelde moment je buitenbeen even in laten komen.

2e hoefslag rijden en vaak contrastelling vragen op beide handen.

Valt je paard op de makkelijke kant ook graag naar binnen? Dan met je buitenteugel naar buiten sturen en binnenbeen erbij.