Leuke oefeningen voor overgangen terug en rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Leuke oefeningen voor overgangen terug en rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:36

Ik ben benieuwd naar leuke oefeningen voor het oefenen van de overgangen draf-stap en draf-halt en de tempowisselingen middendraf-verzamelde draf/arbeidsdraf.

Mijn paard wordt makkelijk heet en sterk van veel overgangen rijden -eigenlijk, hoe vaker ik ze rij hoe minder goed de overgangen terug gaan Bloos - dus ik zoek een leuke manier om beter de puntjes op de i te krijgen, zodat ho ook daadwerkelijk ho wordt zonder hem in de mond te moeten pakken.

Ik speel nu al een beetje met bijv. lange zijde paar passen middendraf, terugrijden bij B en E, volte 10 m, weer wegrijden, terugrijden op het eind van de lange zijde en weer volte 10 m.

Wie heeft nog leuke ideeen om mijn paard beter door te sluiten?

Ook oefeningen voor het rechtrichten zijn welkom. Op sommige momenten kan ik mijn paard perfect tussen benen, teugels en zit opgesloten houden, en ineens ben ik de buitenschouder weer kwijt. Wie heeft hier ideeen voor? Mijn paard kan wijken en schouderbinnenwaarts, nog geen travers.

daniella74

Re: Leuke oefeningen voor overgangen terug en rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:42

Misschien kun je tempowisselingen rijden op gebroken lijnen. Inzetten, iets verruimen/terugrijden omstellen weer verruimen/terugrijden en daar iets mee spelen. Wat ik ook vaak doe is gebroken lijn inzetten en dan op x naar A of C rijden of juist op AC beginnen en dan afbuigen naar de diagonaal. De grap is dat ze dan op moeten blijven letten omdat figuren spannend worden en ze minder eigen initiatief gaan nemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:50

Dat is idd ook een goed idee, aan die combi had ik nog niet gedacht, bedankt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 07:56

Verder nog iemand? Meer ideeen zijn welkom hoor Haha! Houdt de training lekker afwisselend Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:09

Nog wel een paar maar ik zit nu op mijn werk en het is druk druk druk. Komt eraan vanavond.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:12

Ik maak op de lange zijde vaak 3 a 4 overgangen stap/draf. Dus actief aandraven, terug laten komen in stap en na enkele passen weer actief wegdraven en dit een paar keer herhalen op de lange zijde. Of E/B afwenden en overgang stap en aan de andere kant E/B 2 passen op de hoefslag en overgang draf. Op zich een simpele oefening, maar werkt wel prettig als je de buitenschouder goed wil begrenzen en ze correct weg wilt laten aandraven. En voor het rechtrichten, gebruik ik altijd de binnenhoefslag en als je net door de wending rijdt, een paar pasjes actiever later draven en voor de volgende wending terug laten komen.
Die van de gebroken lijn, kende ik nog niet, maar ga ik vanavond gelijk eens proberen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:22

Voor het rechtrichten (ik rij een -vooral in z'n hoofd Clown - vrij jong paard) gebruik ik vaak de AC-lijn; Bijvoorbeeld A afwenden, rechterstelling vragen, op X even proberen recht te stellen en dan rustig links vragen. Het stukje rondom X steeds meer uitbreiden Haha! . Je kan het ook met licht schouderbinnenwaarts erbij vragen, de iets moeilijkere variant.
Wat ik ook vaak doe wat betreft tempo-overgangen; een gebroken lijn rijden, het eerste stuk naar X iets verruimen, en dan op X een volte naar de hoefslag rijden en daarbij iets verzamelen, op een volte heb je vaak wat meer controle over het tempo en vertraagt het bij een heet paard wat makkelijker Knipoog Als je weer op X bent gewoon de gebroken lijn afmaken, en eventueel ook weer iets verruimen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:48

Ik zet ook weleens 2 kegels in de bak, daarom heen rijd ik dan 8-tjes. Eerst ruim rondjes/voltes en dan steeds kleiner en tussen de kegels laat ik dan wijken als in opzij zetten in lusvorm. Weet niet hoe ik het precies moet uitleggen maar je begrijpt het waarschijnlijk wel.

Je kunt ook iets met blakjes doen, leg er een aantal neer met een grote tussenruimte tussenin ergens zodat je een soort pleintje hebt. Op die tussenruimte kun je dan terug/voorwaarts/halt schakelen. Topruiters doen dit ook vaak vroeg in de ochtend in de training, zij zijn voor mij een grote inspiratiebron.

Verder rij ik vaak op de volte openen/sluiten richting KW. Wijken langs het schot of op de volte eventueel in combi met SB. Zigzagjes wijken op AC.

Liset_Diffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:38

Ik doe veel balkjes draven ( omdat ze springen niet kan en ook nooit zla doen ze hebt wat aan haar achterbenen ) Ook zet ik wel eens 2 tonnen in de wei en rij ik 8-tjes of gewoon kris kras door elkaar ( wat hier boven staat vermeld ) Daar naast doe ik ook wel eens ik elke hoek een kleine volte. Veder probeer ik het gewoon zo leuk mogelijk te maken voor me pony en soms rijden we ook echt sireus maar me pony mag het ook leuk vinden, bijvoorbeeld een been op een stevige emeer enz.. bla bla..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 20:35

Er staan dingen tussen die ikzelf nu ook al doe maar toch ook weer een heleboel nieuwe ideeen, bedankt!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:42

Wat ik ook wel eens doe is tempowisselingen rijden in de schouder binnenwaarts of het wijken. Ze moeten dan veel meer op eigen benen blijven en leren meer balans te krijgen door de oefening heen en niet zomaar rechtuit door te drammen. Zeker in de SB naar voren en terug draven werkt bij mijn paard erg goed. Als-ie dat goed aanpakt kun je bijvoorbeeld ook in een zijgang een keer halt houden en dan weer in dezelfde zijgang wegrijden, maar dan moet-ie natuurlijk wel al heel recht zijn Haha!

Sharon92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:02

Slangenvlotes met daarin op elke middellijn halthouden en weer weg rijden..
Of op een lange zijden vaker middendraf en terug zo moet ze beter opletten.
En op een S door de bak heen , Je komt de S in galop binnen halthouden in de midden, omstellen
en weer verder op de andere hand in galop

Succes Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:11

Slangevolte peervormig rijden en dan de bogen wijken, eventueel in combi met voltes 10 mtr.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:20

Missouri schreef:
Wat ik ook wel eens doe is tempowisselingen rijden in de schouder binnenwaarts of het wijken. Ze moeten dan veel meer op eigen benen blijven en leren meer balans te krijgen door de oefening heen en niet zomaar rechtuit door te drammen. Zeker in de SB naar voren en terug draven werkt bij mijn paard erg goed. Als-ie dat goed aanpakt kun je bijvoorbeeld ook in een zijgang een keer halt houden en dan weer in dezelfde zijgang wegrijden, maar dan moet-ie natuurlijk wel al heel recht zijn Haha!

Dat zijn altijd hele leuke oefeningen! (erg lastig maar als je daar controle over krijgt ben je echt met de puntjes op de i bezig)

wat je ook kan doen is schouder buitenwaarts rijden of zijgangetjes rijden op de renverslijn (of op de ac-lijn).

Je kan ook de volte wat sluiten en openen. Sluiten spiraalsgewijs en openen al wijkend. ook kan je het open gedeelte van de volte (dus als je niet op de hoefslag bent) gaan wijken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:42

Stipje... Hier ga ik ook wat mee doen Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 14:42

tempowisselingen in de zijgangen, schouderbuitenwaarts en volte openen en sluiten doe ik al en ik rij eigenlijk praktisch overal (binnenhoefslag, kwartlijnen, AC...) Ja
Eenvoudige wissel is nog wat te zwaar voor hem, hij heeft erg veel moeite nog om de galop goed te kunnen sluiten, zelfs van middengalop naar 'verzamelde' galop is pittig voor hem dus de eenvoudige wissel laat ik nog even zitten. Hij is ook pas 4 natuurlijk Knipoog

Die slangenvoltes met halthouden zouden wel eens heel erg nuttig voor hem kunnen zijn, want met name als ik van rechtsom linksom draai kan hij zich erg sterk maken en loopt hij een paar passen onder me uit, tot hij door de eerste bocht is, dan heb ik hem weer.
Tijdens de zijgangen zelf is de controle eigenlijk vrij goed vind ik, ik kan hem echt wel plaatsen waar ik wil, met name juist de grote voltes en de rechte lijnen zijn moeilijke momenten voor ons.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:48

zet even een stipje Knipoog .

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:48

Heb ergens nog een exemplaar liggen van "Your Horse" met hele leuke oefeningen erin. Zal er vanavond even induiken!

Wat ik zelf een mooi oefening vind om recht te richten is het draven/galoperen van vierkanten. Ipv een volte rijd je dan een vierkant, dus echt rechtstellen, dan in 6 passen (als ik me niet vergis) in draf de wendig door en weer rechtstellen. In galop in 3 sprongen de wending door. In het begin vond mijn paard het wel raar dat ik heb recht op de omheining afstuurde en werd hij heet, maar na een aantal keer snapte hij het en werden de vierkanten steeds vierkanter!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:50

dat wat moska zegt heb ik idd ook geprobeerd maar die van mij denderd daarvoor nog teveel door helaas.... hihi en die loopt ook gewoon door het hek heen zeg maar beetje lomp af en toe Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:51

ook een stipje voor mij Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 15:00

die vierkanten is idd ook een goed idee zeg! Die probeer ik al wel in draf, maar ik had nog niet bedacht om het in draf en galop te doen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:01

Ik vind de slangenvolte ook altijd erg fijn voor overgangen, rechtrichten, stelling wisselen. Eigenlijk zit alles er wel in Knipoog
Vooral als je ze lekker laag insteld neusje op kniehoogte vind ik het erg fijn om de slangenvoltes te oefenen. Worden ze heerlijk soepel van Ja
Ook de overgangen stap-galop en andersom zijn erg leuk te oefenen op de slangenvolte, maar ik denk dat in jou geval naar het halthouden al moeilijk genoeg is. En bij de overgangen terug heel goed op je zit blijven oefenen, hulpen steeds kleiner maken. Dan zul je zien dat het steeds beter en met meer ontspanning gaat.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:01

Heb toevallig net dat ene boek gekocht..met 101 trainingsoefeningen..misschien kan ik daar ook nog wel iets uitvissen Knipoog
Maar moet nu eerst an die arbeit/.. Verdrietig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:02

Urielle schreef:
Die slangenvoltes met halthouden zouden wel eens heel erg nuttig voor hem kunnen zijn, want met name als ik van rechtsom linksom draai kan hij zich erg sterk maken en loopt hij een paar passen onder me uit, tot hij door de eerste bocht is, dan heb ik hem weer.
Tijdens de zijgangen zelf is de controle eigenlijk vrij goed vind ik, ik kan hem echt wel plaatsen waar ik wil, met name juist de grote voltes en de rechte lijnen zijn moeilijke momenten voor ons.

Dit heb ik toevallig vandaag in de les gehad. Doordat een paard moeite heeft om lengebuigingen aan te nemen (jonge paarden), krijg je dit. Daarom mag je ook niet zomaar van stelling veranderen zonder hem eerst recht te stellen, ontspannen en dan pas de andere lengtebuiging te gaan vragen Ja

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:03

vraag ik me nou af heh.... ik probeer altijd op mn zit te rijden maar ben heel erg licht op een best groot grof paard zou dat uitmaken dat het daarom ook niet goed lukt... zal toch ook haast wel heb haast niks om mee te zitten zo lastig Bloos

sorry ff offtopic Bloos