tong over het bit gooien.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

me88

tong over het bit gooien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 14:59

Hooi

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik heb best een irritant probleempje. Wanneer ik mijn (verzorg)paardje rijd, is hij constand met zijn tong en het bit aan het spelen. Dan legt tie de tong weer over t bit heen, dan legt tie hem netjes eronder, dan gaat tie weer naar links en ga zo maar door. Nu heb ik al vanalles geprobeert zoals: De neusriem strakker maken, het sperriempje helemaal strak maken zodat hij zijn mond niet open krijgt, ik heb zelfs het bit hoger in de mond gehangen waardoor ik zelf dacht dan komt hij er achter neit meer over heen. Maar allemaal pech voor mij hij blijft het doen, zo soepel is hij met zijn tong. Heeft iemand misschien tips voor mij, want zo verlies ik constand het contact.

Alvast bedankt

Somebitch

Re: tong over het bit gooien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:59

Bitloos rijden of een tonglepel? kopen Lachen

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:02

een tonglepel erin doen.
die kan je omdoen en daarna het hoofdstel.

je hebt ook wel een bit en tonglepel in 1, maar die zijn weer veel duurder.

Afbeelding

dit is hem

weltfair

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:04

je zou bitloos ook kunnen proberen, is hij dan niet te sturen dan kan je altyd een tonglepel kopen

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:04

Idd een tonglepel kan helpen,
maar het kan ook zijn dat een bit met minder druk op de tong een uitkomst kan zijn. (met een tongboog dus, ook een correctietrens met een tongboog kan een idee zijn.)

Je paard doet zijn tong over het bit omdat hij onder de druk/hulp uitwilt.
Hij wilt die druk op zijn tong zo min mogelijk voelen.
Ook ligt het een beetje aan je rijden. Als je heel de tijd heel veel druk geeft, gaat het paard ook eerder een uitweg zoeken dan
wanneer je met veel gevoel rijd.

Maar maak je niet druk over een tonglepel, het is absoluut geen schande.
Toen tophengsten als Jazz of Flemmingh jong waren werden ze ook met een tonglepel gereden omdat ze zo bijdehand waren in de mond Knipoog

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:05

ik dnek dat bitloos niet zo'n optie is inverband met rijden van wedstrijden

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:06

En je kunt met zekerheid zeggen dat alles medisch in orde is?
Dat kun je uitsluiten? Vaak is het namelijk een teken van verzet.

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:18

hij is pas naar de osteopaat geweest dus. Maar ik denk dat het egt een manier is om spelenderwijs onder t werk uit te komen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:21

Spelenderwijs lijkt me niet zo'n goede benaming Clown
Nouja, als jij al het medische uitgesloten denkt te hebben, dan zou ik echt een ander bit gaan gebruiken.

Je kunt ook een Rotarybit kopen. Dit is niet zo drastisch als een tonglepel of correctiebit. Het is een erg vriendelijk bit, waarvan de bitstukken los van elkaar kunnen bewegen (360gr.) door een balletje in het midden. Dus een tong over het gooien zit er niet meer in.

Als ze het één keer gedaan hebben, weten ze het trucje dus is het zaak het zo snel mogelijk aan te pakken..
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 23-07-07 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:21

jaseker ben het eens met jullie

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:22

Die sperriem een gaatje strakker. Ik had dit probleem ook en het is echt niet zo dat die sperriem nou zo strak zit dat ie niks meer kan.

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:28

nou de sperrien heb ik al stakker gedaan en daar doet hij het gewoon doorheen:(

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:28

me88 schreef:
De neusriem strakker maken, het sperriempje helemaal strak maken zodat hij zijn mond niet open krijgt, ik heb zelfs het bit hoger in de mond gehangen waardoor ik zelf dacht dan komt hij er achter neit meer over heen. Maar allemaal pech voor mij hij blijft het doen, zo soepel is hij met zijn tong.

Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:29

De tong over het bit , is verzet tegen de ruiter hand, dus de fout bij jezelf zoeken en zeker geen tonglepel er in doen, denk erover na wat je paard in zijn mond heeft, de sperriem strakker maak je het probleem alleen maar erger, misschien de sperriem eraf halen en het bit wat losser hangen , of gewoon bitloos gaan rijden, de fout ligt bij jou , zoek uit wat je zelf doet met je hand!!!!!!!!!!

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:31

ik zeg niet dat ik de perfecte ruiter ben kwa handhouding maar als ik mijn handen gewoon stil zou hebben staan zonder al te veel druk doet hij het nog. maar ik zal in ieder geval weer eens gaan proberen om de sperriem en bit losser te maken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:22

Waarom probeer je het niet eens bitloos??Sommige paarden vinden zo`n bit echt helemaal niks, en bij hoge uitzonderingen kun je aanvragen om bitloos te rijden op wedstrijden .
Het lijkt me niet fijn als paard zijnde een tonglepel in te krijgen, ga eens zitten bedenken wat dat inhoud allemaal, en zou jij het fijn vinden als je een paard was om zo`n ijzer ding in je mond te hebben en dan lekker de sperrriem strak en het bit strak, zou je er ook uit willen werken toch??
Probeer anders eens een leer bitje, misschien is dat wat, is in elk geval wat zachter materiaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:39

Ik sluit me helemaal bij midgie aan.

Kijk eens op de site van de NVBP (http://www.bitloos.nl), en lees bijv. de pagina Zin en onzin over bitten, en de artikelen op de site.
Wellicht wordt je dan duidelijk wat de oorzaak kan zijn waarom je verzorgpaardje met zijn tong en het bit aan het "spelen" is. En dat het absoluut not done is om de neusriem of het sperriempje zo strak aan te trekken, het bit 'zomaar' hoger te hangen of met een tonglepel te gaan rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:34

ik sluit me aan bij midgie en Joviban. verder helpt het dichtsnoeren van de mond hier geenszins. klem zelf maar eens je tanden op elkaar, en probeer dan hoe ver je je tong nog kunt bewegen... juist, alle kanten op.
je paardje doet het niet voor niets, het is altijd zaak om de oorzaak van een probleem te vinden, en die aan te pakken. anders is het alleen maar symptoombestrijding.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:41

Ik vind vaak bij dit soort problemen dat mensen hun kop in het zand steken, is er dan helemaal geen gevoel bij hoe een paard dit beleeft,
Er word gezegt ik hou zo van mijn paard, maar ondertussen hebben ze oogkleppen op.