scheef zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muk

scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 11:30

hoi ik heb een probleem.
als ik rij dan zit ik scheef.
hier een foto van hoe ik zit:

Afbeelding

heeft iemand tips om dit te verbeteren?

MilesNF

Re: scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:34

Ik heb het probleem zelf ook (is nu wel verbeterd, maar als het moeilijk wordt zit ik weer scheef).
Laat je recht zetten door iemand anders, dit zal waarschijnlijk heel scheef aanvoelen, daarna steeds weer dit scheve gevoel oproepen, op een gegeven moment voelt het dan weer normaal aan.
Zorg dat er ook regelmatig mensen zijn die je corrigeren of je eraan herinneren.

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:39

zorg ervoor dat er iemand bij je in de bak staat die je iedere corrigeert als je scheeftzit.
na een tijdje wordt je hier zo zat van dat je wel recht gaat zitten

naath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:47

Lado schreef:
zorg ervoor dat er iemand bij je in de bak staat die je iedere corrigeert als je scheeftzit.
na een tijdje wordt je hier zo zat van dat je wel recht gaat zitten

Én je kan er zelf ook op gaan letten, ik weet niet of er spiegels hangen, maar steeds als je langs de spiegel rijdt, kijken of je scheef zit of niet! Haha!

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:50

zelf op letten en bij mij heeft een bodyprotector geholpen, maar probeer het eerst is met de tips die ze hierboven hebben gegeven, maar je kan ook een zweep tussen je schouders doen, dan zit je ook recht!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:19

Je kan zitlessen gaan nemen aan de longe en dan zonder zadel. Dit is erg goed voor je balans.
Of zonder beugels een tijd rijden is ook erg goed. Het kan ook nog zo zijn dat je paard scheef is en dat je daarom zo zit, probeer eens op een ander paard te zitten en kijk eens of je dan ook scheef zit..
Ik probeer zelf te voelen of ik mij gewicht goed verdeel over mjin beide zitbeenknobbels, daar voel je het het beste vind ik...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:09

Hey Hey ,,

Ik had dat probleem in het begin ook want ik ben zelf niet recht. Mijn linkerbeen is korter dan mijn rechterbeen. Niet veel hoor, je ziet het niet als ik rechtsta maar ik moet er wel zooltjes voor dragen enzo. De instructeur heeft me er gwn elke keer aan herrinert als ik de neiging had om scheef te gaan zitten. Mijn ene stijgbeugelriem is dus ook een gaatje langer dan het ander. Heb wel zelf een tussengaatje gemaakt. Sindsdien zit ik recht.
Succes ! Haha!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:12

Wat toevallig dit! Ik ben net met mijn dochter naar de dokter geweest omdat ik bang was dat zij scheef groeit. Ze wil met paardrijden de beugels altijd heel erg ongelijk, dan pas denkt ze dat ze recht zit....De dokter kon niks vinden, dus ik hoop dat jij nog wat nuttige tips krijgt Haha!

Nikita__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:17

Ik ben het met Lieke eens !
Het zal in het begin een beetje raar voelen.
Maar idereen heeft wat met Rijden hoor je bent niet de enigste!
Ik kijk vaak naar beneden gewoon blijven oefenen ..

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:33

Ik ben sinds ik gekraakt ben rechter gaan zitten, dus misschien is het een goed idee ook even naar de fysio te gaan.

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:51

Ik heb het ook, maar het is wel aan het verbeteren nu, je moet er gewoon heel veel op letten en het telkens (laten) corrigeren

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:57

stap 1: controlleer je zadel!!! Dit kan namelijk ook scheef zijn. Als het daar niet aan ligt kun je vragen of iemand je (vriendelijk) wil corrigeren als je scheef zit,
stap 2: als je recht gaat zitten en je stijgbeugels voelen dan ongelijk, verander daar dan iets aan, zelfs als dat betekend dat je beugels dan ongelijk hangen,
stap 3: mocht dit allemaal niet helpen dan kan het een lichamelijke oorzaak hebben en kun je dokter of fysiotherapeut er eens naar laten kijken, bij sommige mensen zitten heupen niet op gelijke hoogte, en als ik zo naar je foto kijk is je zit scheef, en corrigeer je dat door met je schouders juist weer de andere kant op te leunen.

Persoonlijk gok ik erop dat je het al grotendeels kunt oplossen door je stijgbeugels te verstellen. Als je een keer gewend bent aan in het midden van het zadel zitten kun je de stijgbeugels wel weer op gelijke lengte hangen.

Tormenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:18

Ik ben t wel eens met Babje_84, dat je stijgbeugels veranderen al heel wat kan doen.
T lijkt op de foto alsof je rechterbeugel iets lager hangt dan de linker. En je knikt door in je linkerzij, alsof je je rechterbeen langer probeert te maken om goed in je rechterbeugel te kunnen steunen. Misschien kun je die beugel 1 gaatje korter maken, zodat je makkelijker steun vindt, en vanzelf meer rechtop gaat zitten ( je linkerbeugel een gaatje langer maken kan ook).
Misschien zie ik het wel helemaal verkeer hoor, maar het is altijd te proberen Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:22

Je paard zijn rechterheup is lager dan de linker. Daardoor zakt je onderlijf weg naar rechts. Dat probeer je (onbewust) te compenseren door je bovenlichaam naar links houden, je knikt dus je linkerheup in.

Probeer je bovenlichaam niet het scheef zijn van je paard te laten compenseren. Je verergert zijn scheefheid daar mee. Blijft zelf recht (voor je gevoel te veel naar rechts zitten dus) en rij je paard recht. Als je paard recht is zit jij ook recht. Suk6!

muk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 10:19

iedereen, bedankt voor jullie reacties Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:26

Het hoeft niet altijd aan jezelf te liggen hoor!
Zoals Ir111 schrijft, kan het ook komen doordat je paard niet recht is.
Ik ken dit probleem, het is me opgevallen dat er in reguliere lessen (ook bij goede instructeurs) nauwelijks aandacht aan besteed wordt.
In het circuit van instructeurs in de lijn van Antoine de Bodt (gefocust op rechtrichten) maar ook de instructeurs die de klassieke rijstijl doceren, wordt hier wel veel meer op gelet.
Je zou eens kunnen proberen of je van zoiemand les kan krijgen.

Het is wel een vicieuze cirkel: paard is scheef, jijzelf zakt scheef, zadel wordt scheef, paard wordt nog schever enz.