Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tooeet

Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 16:38

Mijn paard wordt onzettend heet als we naar het bos gaan.
Het is een draver merrie, en ze wil dan alleen maar hard.
Ik kan nog niet eens een ontspannen drafje doen, ze is haast niet te houden.
In de bak is ze heel goed te rijden, ook langs de weg gaat het super. Het is puur en alleen het bos. Ze vind het écht geweldig, maar ik heb haar niet meer voor de volle 100% onder controle. De rem is ver zoek, zegmaar..

Welke hulpteugel kan ik het beste gebruiken?

Somebitch

Re: Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:39

Waarom gelijk oplossen met ene hulpteugel?

Je zou een martingaal kunnen proberne.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 17:08

Omdat het niet anders op te lossen is. Heb alles al geprobeerd. Maar als je nog een andere optie kan bedenken, ik sta open voor ideeën.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:08

Martingaal of thiedemann, en dan het liefst die eerste. Voor de rest niet aan hulpteugels beginnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:10

martegaal zorgt er alleen voor dat hoofd niet te ver omhoog kan gaan, niet om langzamer te gaan, thiedeman werkt dan iets beter
ben alleen id dook niet gelijk voor het nemen van hulpteugels
kun je niet eerst thuis longeren of rijden en dan bos in?

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:13

Mijn arabier heeft hetzelfde...gooit zijn hoofd als een hert in de lucht en gaat gewoon. En dat terwijl hij normaliter prima nageeflijk te rijden is. Het hete komt meer tussen zijn oren vandaan zeg maar. Ik gebruik altijd een martingaaltje in het bos. Zodat op zulke momenten ik meer de controle kan houden. En als hij rustig is kan ik hem dan wel gewoon lang geven zonder dat de martingaal zijn werking hoeft te doen. Succes ermee...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:14

Een hulpteugel (dat versta ik onder een slof oid) zou ik daarvoor niet gebruiken. Als ze dan zo heet is, wordt ie toch op de verkeerde manier gebruikt, als je snapt wat ik bedoel Knipoog
Ik zou toch eerst proberen eerst lekker in de bak te gaan rijden, desnoods een dik halfuur, dat er al wat energie uit is...
Ik zou het niet op gaan lossen met een één of andere hulpteugel

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:16

met een slof of anderen hulpmiddelen rijden is niet erg ..als je maar weet hoe je der mee moet rijden Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:19

spuit12 schreef:
met een slof of anderen hulpmiddelen rijden is niet erg ..als je maar weet hoe je der mee moet rijden Lachen

Dat bedoel ik. Als je er bijvoorbeeld een slof aan gaat doen, en je paard is zo heet, dus er is ook geen ontspanning, wordt de slof op de verkeerde manier gebruikt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:20

Niet naar de hulpmiddelen grijpen, je paard probeert je iets duidelijk te maken, vraag is alleen nog wat.

Mankeert haar iets wat alleen in het bos tot uiting komt? Angst? Vrolijkheid? Rent ze door het bit heen? heeft ze onvoldoende respect voor jou? Eerst de oorzaak proberen te ontdekken voordat de oplossing gezocht kan worden.

Met wat voor bit rijdt je? Je zou kunnen proberen om er eens een ander bit in te hangen (ander bit wil niet direct scherper zeggen), misschien iets van een rolletjesbit? Zo kan ze het niet vastpakken.

heb je geprobeerd om in het bos oefeningen te rijden? Gewoon dressuren? Beetje wijken, beetje stelling, dat soort zaken.

Heb je al eens grondwerk geprobeerd?

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:22

Misschien moet je het eens vragen op het draversforum, www.draverspraat.nl/forum . Daar zitten vele dravereigenaren en ik denk dat sommigen dit probleem zullen herkennen. Lachen

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 07:21

Jullie krijgen hier direct een verkeerd beeld van. Ik heb alles al geprobeerd. Al rijd ik haar 3 uur los in de bak. Zodra het bos in zicht komt, krijgt madam peper in haar reet. Ze vind het helemaal geweldig en wil alleen maar crossen. Ik kan haar wel in draf houden, maar ze gaat dan van boven naar beneden en van links naar rechts. Een ontspannen bosritje zit er absoluut niet in bij ons. En zodra ik mijn teugeltje ook maar iets laat vieren, ben ik haar kwijt. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ook al rijd ik maanden achter elkaar alleeen maar in stap en draf. Ze blijft zo heet.

Ik wil graag naar dat ontspannen ritje toe. Vind het verschrikkelijk haar de hele tijd in de mond te zitten.

In de bak is ze overigens ontzettend rustig en heel licht in haar mond. Ze heeft M2 dressuur wedstrijden gelopen, dus ze is over het algemeen ontzettend fijn te rijden. Het gaat puur en alleen om het bos. En laat ik nu eens een buitenrijder zijn.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 07:42

Aan het voer kan het volgens mij ook niet liggen. Dan zou ze altijd heet moeten zijn toch?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 07:48

ga eens met een ander paard naar buiten, en als ze wilt gaan zet je haar met der neus op de kont van je voorganger.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 08:05

Ik ga meestal met andere paarden naar buiten. Maar als ik haar met haar neus op hun kont zet. Kan ze niet veel harder nee. Maar echt ontspannen is het ook niet. En zodra ik haar weer rechtuit stuur, is het weer hetzelfde verhaal.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:08

draai super kleine voltes, dat ze bekant om der as heen draait. zet der flink op der plaats. linksom, rechtsom, achteruit.

edit: Zuper in Super verandert Bloos

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:14

op een ander zijn kont zetten is de ander in problemen brengen!! Levert je een fijne balbetrapping op als het misgaat.

Hulpteugels werken blijkbaar niet , waarom hang je er niet een scherper bit in.
Het is NIET zieliger !!! ( voordat de helft weer gaan huilen hierover)

Je kunt beter met een scherper bit 1x harder een ophouding geven dan de hele rit met een zacht bitje aan de mond zitten.

Heb ook zo'n paard gehad. De eerste jaren echt ellende geweest. Als volgt opgelost:
Als hij harder gaat dan ik wil, met dit scherpere bit tegenhouden ( met druk) tot hij langzamer gaat, dan pas toestaan. Zodra hij versnelt weer oppakken tot hij rustiger gaat, dan weer toestaan... duurt wel even hoor..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:18

daarom moet je er ook voor zorgen dat er een rustig en vooral een niet-slaand paard voor je rijdt Knipoog

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:19

En hoe gaat het als je alleen gaat?

Mijn merrie blijft wel netjes naar mijn hulpen luisteren (meestal dan) maar wil ook wel echt heel graag in het bos of op het strand. Met name op het strand merk ik echter dat het super gaat als ik alleen ga (dan mag ze een stukje rennen en dan kan ik haar met een los teugeltje in stap terug rijden naar de plek waar we het strand weer af gaan, dan sloft ze lekker door de plassen op het strand, allemaal helemaal lekker. Maar als we met meer paarden gaan, wil ze de hele tijd blijven laten zien dat zij écht wel het hardste kan en het verste en het snelste. Dan is die ontspanning er ook echt niet bij.

Dat heeft idd niks te maken met hoe moe ze al zijn of hoe lang je erop geoefend hebt. Dat zit helemaal tussen de oren. En het is een vervelend probleem, want afstraffen helpt nauwelijks en draagt ook niet bij tot jullie beider buitenrijplezier.

Omdat mijn paard wel altijd terug te rijden blijft, kan ik je ook verder niet helpen met advies.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:20

Daar heb ik ook last van gehad. Ik heb er toen een chambonteugel aan gehangen.

: Afbeelding

Dit was gewoon omdat het niet meer leuk was om met 'r buiten te rijden. Alleen maar rennen. Stap was geen optie meer voor Misty. Dan maar zo, en het ging géweldig!

Sindsdien is de hulpteugel er al een tijdje af, en nog steeds gaat het zo goed Lachen

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:28

das een gogue dacht ik? maar een paard kan best aan de kletter met een gogue aan... en dan zit hij nog eens lekker op de voorhand ook...

misschien is ze zo heet omdat ze nooit kan crossen? Ik heb zelf een draver en ik weet echt hoe hard ze kunnen gaan, maar misschien moet je toch eens een plaats uitzoeken waar ze eens echt haar benen mag strekken. Een keer naar het strand gaan of een heel lang mooi pad uitzoeken...
Bij sommige paarden zit dat er nu eenmaal in he dat ze eens graag alles geven van tijd tot stond...

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 08:55

Ze kan daar ook wel volluit. En dat heeft ze ook al eens mogen doen. Maar ze blijft rennen, ze rent zichzelf dood als ik haar laat gaan. Het is niet zo dat ze erna 'moe' is of rustiger wordt.

In ieder geval bedankt voor al j ullie adviezen. Ik ga zo naar de ruiterwinkel. En even kijken wat hun het beste lijkt uit deze opties.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:57

Je hebt haar toch ook nog niet zo lang he?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:17

Ongelooflijk dat er gelijk weer hulpteugels aan geraden worden en scherpere bitjes, je kan het oplossen met veel geduld.
Ga eens gewoon een paar uur stappen in het bos aan de hand en ook onder het zadel , gewoon stappen en zodra ze aandraaft terug in stap.
Ik heb er ook een die als ze de kans krijgt alleen maar ard wil, in het beginb was het echt een cros monsyter , nu kan ik uren stappen in het bos en een normaal handgalopje met haar doen.
Je moet haar het vertrouwen geven dat ze mag stappen en niet altijd maar hard hoeft, een draver is op draf gericht en heeft dan waarschijnlijk onder de man geen controle over de galop en dus is de taak aan jou om haar dat uit te leggen, nmaar dan wel zonder alle hulpteugels , want dat gaat echt tegen je werken en is ook niet erg vriendelijk voor je paard,
Sucses in elk geval, het word hard werken voor je maar als je paard je lef is heb je dat er voor over.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:24

Hooguit een Martingaal meer niet... dit is gewoon een kwestie van oplossen met je hulpen (zit stem). En absoluut niet gaan trekken aan de voorkant (resultaat touwtje trekken en je paard wint). Rustig gaan zitten en ontspannen blijven (heel moeilijk) en "normaal" contact houden aan de voorkant en op je zit terug rijden.