Stil blijven staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirja

Stil blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 13:37

Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorige week een nieuw paardje, heel fijn en lief beestje..
Hij heeft erg veel energie maar geen conditie, heb hem nu 3 keer een half uurtje gereden(2 keer toen hij nog niet bij ons stond) en 1 keer gelongeerd.
Hij raakt na een kwartiertje rustig rijden al flink bezweet en heeft een stuk minder energie, maar telkens na een minuut of 20 begint hij te 'staken' dan gaat ie stil staan.
Normaal hoef ik mijn been er maar aan te leggen en hij versnelt al maar dan dus niet, als ik dan wat harder drijf maakt ie zich bol om te gaan bokken..
Het probleem is dat hij bang is van de zweep, zodra hij die ziet word ie gek en gaat ie rennen totdat de zweep uit het zicht is, maar als ik tijdens zijn staken mijn hand of zelfs maar een vinger op zijn kont leg loopt hij wel weer even door..
Wat kan dit zijn? is het gewoon uit proberen, of kan het zijn dat ie dan moe word en geen zin meer heeft?
En hoe kan ik dit oplossen?
Hij is klinisch gekeurd en dat was allemaal goed.
Ik durf ook niet met sporen te rijden, een zweep kan ik zo op de grond gooien als hij daar bang van word, maar met sporen kan ik er in de volle galop zomaar niet even van af springen..
Laatst bijgewerkt door Kirja op 21-07-07 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Re: Stil blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:00

IK zou het langszaam aan opbouwen, gewoon met 10 min trainen beginnen, goed is goed en dan stoppen, geen sporen gebruiken , hij is al overgevoelig voor de zweep, dus zal best eens flinke meppen ermee hebben gehad.

Ook zeg je dat je hem nog maar een week hebt , ga er vanuit dat het een aantal maanden duurt sosm wel jaar eer je aan elkaar gewend ben en vertrouwt, doe veel grondwerk, ga lekker wandelen en doe leuke dingen, zodat hij je gaat vertrouwen en dan zal het rijden ook beter gaan, vraag na 1 week niet te veel, maar wat ik eerder zei bouw het op en heb geduld.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:07

Luister naar je paard!!
Waarom doet hij dit? heeft hij pijn? is het toch teveel voor hem??

Maar ik lees ook dat je hem net vorige week hebt en hem nu al 3 keer bereden hebt en 1x gelongeerd?!
Zet hem lekker op de wei, observeer hem en leer van hem.
Ga daarna rustig aan de slag door eerst wat grondwerk te gaan doen.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 14:17

annebe schreef:
Luister naar je paard!!
Waarom doet hij dit? heeft hij pijn? is het toch teveel voor hem??

Maar ik lees ook dat je hem net vorige week hebt en hem nu al 3 keer bereden hebt en 1x gelongeerd?!
Zet hem lekker op de wei, observeer hem en leer van hem.
Ga daarna rustig aan de slag door eerst wat grondwerk te gaan doen.

Dit staat er idd een beetje stom, ik heb hem 2 keer proef gereden, de eerste keer bleef hij niet stil staan, de tweede keer wel.. 2 dagen terug er voor het eerst opgezeten sinds hij dus bij ons is en hij deed het weer..
Aangezien hij zoveel energie heeft heb ik hem dus ook al een ker gelongeerd..
Het lijkt me niet dat hij pijn heeft, hij is gekeurd en goed bevonden, het zadel pas ook helemaal goed e.d

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:21

Ok... ik snap hem!
Staat hij trouwens op stal of op de wei?

Als een paard goedgekeurd is kan hij gewoon pijn hebben, aangezien een dierenarts niet verder kijkt dan het standaard riedeltje.
Een ostepaat zou je daar meer over kunnen vertellen.

Maar waarom ga je niet eerst met hem wandelen?
Door kilometers te maken op deze manier, leren jullie elkaar goed kennen en een vertrouwensband op te bouwen.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 14:31

Hij staat (tenzij het heel hard regent) van 's ochtends een uur of 8 tot 5 uur 's avonds lekker op de wei, in het begin lekker rennen en bokken daarna gaat hij naast een van de andere paardjes staan eten..
Hij zou 100% verkeersmak zijn maar een paard kan natuurlijk altijd schrikken, en daar waar hij staat komen heel veel tractoren, vrachtwagens e.d langs als ik hem dan nog even lekker los gooi in de bak en ze komen langs schrikt hij niet dus ik was van plan om vandaag even lekker te gaan wandelen met hem langs een rustig weggetje, als dit goed gaat wil ik het ook een paar keer in de week gaan doen..
De eerste 4-5 dagen rende hij telkens weg als ik hem uit de wei wilde halen, een van de andere (wat nu de leider is) gaat rennen en de rest volgt dus, maar nu weet hij dat hij alleen maar een snoepje krijgt ofdat ik hem ga poetsen en dat hij daarna weer terug mag.. dus dat gaat ook al beter.
Dat van die osthepaat is een goed idee, ik zal het er eens met mijn ouders over hebben Lachen