Halsstrekken in de proef is probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theake

Halsstrekken in de proef is probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 10:22

Hallo,

Zoals de titel al zegt, ik heb een probleem met het halsstrekken.
Ze gaat OF niet genoeg naar beneden Of ze gaat in een megamiddendraf (wat op zich wel chique is, maar ik ben er niets mee op dat moment). Ze begint meer en meer de link te leggen naar diagonaal-> middendraf, waar ik hard aan het werken ben om dat af te leren.
In stap doet ze het wel gemakkelijk.
In de proef B1 was het halsstrekken op een grote volte, en kon ik de wendingen nog iets of wat gebruiken om haar op te vangen. Maar nu, in B2 is het over de diagonaal halsstrekken.
Bijkomend probleem is dat we net uit de galop komen erbij. Ik probeer zo snel mogelijk uit de galop naar draf te gaan, en de korte zijde te gebruiken om haar terug te nemen.
Gisteren tijdens de les, probeerde ik bij het oprijden van de diagonaal, mijn handen wijder te zetten en haar dan te laten zakken, wat wel iets hielp, maar toch niet genoeg naar mijn idee.
Iemand tips hiervoor?
Alvast bedankt!

Irma_Maandag

Re: Halsstrekken in de proef is probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 16:48

Ik had dit ook met een pony van mij (lang geleden....). Die was ingereden zo, dat, wanneer je de teugeldruk verminderde, hij meteen in utgestrekte draf wegliep (racete eigenlijk). Was geen balansprobleem (pony liep later Z2), en ik kon het destijds als 14jarige niet oplossen. Ik heb het "opgelost" door het in de proeven niet te tonen (of een heel klein beetje). Dan had ik voor dat onderdeel gewoon een laag cijfer, maar dit kon ik ophalen doordat de onderdelen daarna gewoon goed bleven gaan.
Is geen oplossing voor het probleem, maar eenmaal in de L kwam het destijds niet meer terug. Tegenwoordig zit het halsstrekken volgens mij tot en met de L2.

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:48

Hey,
Mijn paardje durft dit soms ook doen, en zoals je reeds al zei, handen wat verder uitelkaar hept ook, mij hebben ze de tip gegeven, om trager te gaan lichtrijden. Is in het begin een beetje moeilijk, en wat zoeken, maar even oefenen en dat lukt wel. Zit ondertussen indezelfde proef als jij, heb gezien dat jij ook uit België afkomstig bent, en als je zondag tornooi heb, veel succes, en probeer maar eens.

Groetjes
Debbie

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:49

goed halsstrekken is vooral en kwestie van goede aanleuning voor elkaar hebben en dat de pony/het paard op dat moment kan/gaat ontspannen....

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:03

Ja, en veel, veel oefenen

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 16:01

Debbertje schreef:
Hey,
Mijn paardje durft dit soms ook doen, en zoals je reeds al zei, handen wat verder uitelkaar hept ook, mij hebben ze de tip gegeven, om trager te gaan lichtrijden. Is in het begin een beetje moeilijk, en wat zoeken, maar even oefenen en dat lukt wel. Zit ondertussen indezelfde proef als jij, heb gezien dat jij ook uit België afkomstig bent, en als je zondag tornooi heb, veel succes, en probeer maar eens.

Groetjes
Debbie

Intussen zit ik in L1 en hoera hoera daar is het halsstrekken in stap, wat geen enkel probleem geeft (normaal gezien Haha! ).
Vanaf L2 is het weer in draf, dus moet sowieso blijven oefenen. Ik probeer ook trager licht te rijden, maar het lukt momenteel echt nog niet Verdrietig

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:22

een paard/pony kan alleen maar goed hastrekken als de basis bevestigd is en het dier in goede aanleuning/balans/ontspanning ect.ect is, is dit niet bevestigd dan zal het halsstrekken een probleem worden.
Ik vind het daarom ook een fijne oefening in de proeven om als jury te beoordelen, dit is namelijk een oefening waarbij je kunt zien of een dier goed aan de hulpen staat en goed geschoold is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:30

Probeer al nagevend te laten halsstrekken. Niet de teugels weggooien en inderdaad zelf wat langzamer gaan lichtrijden. Dit als oefening gewoon naar iedere overgang doen. Ook als je van stap in draf gaat en omgekeerd. Op den duur zal ie hopelijk ontspannend blijven. Dit is nl het allerbelangrijkste tijdens halsstrekken, de ontspanning. Een paard wat zich niet ontspant zal hard weglopen. Veel op voltes draven en al nagevend halsstrekken, daarna op lange zijdes en diagonaal. Dit gewoon veel trainen. Wat ik altijd doe aan het eind als ik klaar ben met rijden is een poosje in draf nagevend de hals strekken, dan doorzitten me lang maken en daarop komen ze terug in stap, al halsstrekkend. dan belonen. Vindt ik zelf altijd een fijne manier van afsluiten van de training. Succes ermee! Rolleyes

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:58

Probeer vooral niet uit allemacht haar hals te laten strekken, maar juist daarvoor haar zo goed mogelijk terug te rijden en haar netjes te buigen. Op het moment dat ze haar hals kan strekken, weet je dat je haar goed hebt gereden daarvoor. Wat ook helpt is om "voorwaarts/neerwaarts" te blijven rijden. Wij hebben lang geoefend om gewoon voltes en alles in draf te rijden met een gestrekte hals. Laat haar zo hard gaan als ze wil (wel in draf) en laat haar op de volte stelling nemen en naar beneden gaan tegelijk (binnenhand van de hals, niet naar beneden) en laat haar daar lekker los worden. Daarna pak je haar weer op en laat je haar netjes buigen en de achterhand er goed onder, en daarna weer een poosje naar beneden en flink voorwaarts. Ze vinden dit moeilijk, maar het is wel hardstikke goed om dit te oefenen. Op deze manier is de halsstrekken een ontspanning die ze meteen zal "nemen" als jij haar de kans geeft. De diagonalen zijn idd lastig, maar veel oefenen is de manier!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:07

Je moet je paard kunnen terugrijden op je zit en je been. Daar zou ik dus wat meer aandacht aan besteden. Om die reden rij ik ook altijd los met de neus bij de knie en rij ik tempowisselingen op mijn zit. Dat is goed voor de balans, de ontspanning en de concentratie van je paard.

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:22

Intussen zit ik in L1 en hoera hoera daar is het halsstrekken in stap, wat geen enkel probleem geeft (normaal gezien Haha! ).
Vanaf L2 is het weer in draf, dus moet sowieso blijven oefenen. Ik probeer ook trager licht te rijden, maar het lukt momenteel echt nog niet Verdrietig

Blijven oefenen... niet te snel opgeven, dit vraagt even tijd.
Die van mij snapte het na een half jaartje

Groetjes Debbie

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:43

off-topic: Debbertje, hoe komt het dat je je 2e bericht zo vreemd geschreven hebt? Clown

& back on-topic: Als je paard goed op eigen benen loopt zou hij normaal gezien niet mogen versnellen (natuurlijk heb je altijd wel uitzonderingen, maar vaak is dit het probleem). Werk daar dus eerst aan.
Hebben jullie dat goed onder de knie, ga dan pas aan halstrekken werken.

Gooi je teugels om te beginnen niet zomaar weg. Begin met een klein stukje te geven (op lange zijde, korte zijde, volte, diagonaal, maakt niet uit). Ontvangt ze dit goed, probeer je zo een paar pasjes te draven. Belonen. Oefen dit dan een paar keer.

De volgende training geef je haar wat meer teugel. Laat haar dus al iets lager komen. Ook dit oefen je dan een paar pasjes. Gaat dat ook goed, belonen en dan kan je volgende keer nog wat meer geven. Zo doe je verder tot je aan de lengte van halstrekken zit. Oefen nog altijd maar een paar pasjes. Naarmate je het meer geoefend hebt, ga je langere stukjes vragen. Breid het echt langzaam uit. En nooit vergeten te belonen!

Maar ik zeg het nogmaals, meestal doen paarden dit omdat ze steun in de handen zoeken en niet goed op eigen benen lopen. Valt die steun weg gaan ze rennen. Mijn paard durft dit ook soms nog doen. Daarom doe ik dat af en toe eens, als controle om te zien of we wel goed bezig zijn. Ik rijd geen wedstrijden,dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Het is voor mij gewoon een goede controle. Af en toe gaat durft ze ook nog wel is gaan lopen. Dan weet ik wat me te wachten staat en waar we op moeten trainen die training Lachen.

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:34

Dit heeft mijns inziens meer met de manier van rijden te maken. Als je paard of pony niet nageeflijk voorwaarts neerwaarts te rijden is op iedere hoogte, dan kun je ook nooit een goed halstrekken laten zien. Begin eens weer bij het begin. Voorwaarts neerwaarts, net zolang hij je hand weer op durft te zoeken. Hij moet vertrouwen krijgen in je hand dat hij ook niet gestoord word bij het naar beneden gaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alles maar los kan gooien. Met gevoel in de hand openen en dan nogsteeds met kontakt bedoel ik dan. Zelf zwaarder maken, langzamer lichtrijden. Dit ook op voltes doen, ook tempowisselingen op voltes niet alleen op diagonaal. Ook eens op diagonaal halthouden of in stap overgaan met nog steeds voorwaarts neerwaartse halshouding met kontakt nog steeds. En steeds kontroleren of hij je hand op wil zoeken. Kortom dit heb je overal in moeilijkere oefeningen ook nodig. Ten alle tijde moet hij je hand willen volgen, zoniet ga dan een stap terug. Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Succes!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:27

Mijn paard wou eerst ook niet halsstrekken, puur omdat ze nog niet volledig ontspannen was. De laatste tijd gaat het beter met rijden, is ze lekker los over de rug, rent niet meer weg (dat deed ze ook altijd) en met halsstrekken komt ze nu lekker laag Haha! Voor mij het bewijs dat ze ontspannen is. Als ik aan het rijden ben probeer ik haar af en toe te laten strekken, dan weet ik gewoon precies of ze los is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:33

enny schreef:
Mijn paard wou eerst ook niet halsstrekken, puur omdat ze nog niet volledig ontspannen was. De laatste tijd gaat het beter met rijden, is ze lekker los over de rug, rent niet meer weg (dat deed ze ook altijd) en met halsstrekken komt ze nu lekker laag Haha! Voor mij het bewijs dat ze ontspannen is. Als ik aan het rijden ben probeer ik haar af en toe te laten strekken, dan weet ik gewoon precies of ze los is.

En zo hoort het dus!!! OK dan!

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:28

B1 en B2?? Bestaat dat? Niet bij de KNHS voor zover ik weet. Maar het is niet zo dat een paard dat goed in aanleuning gaat ook de hals strekt. Sommige paarden doen het gewoon niet, is gewoon een rotoefening! Gauw naar de M haha!

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 10:49

Suus1970 schreef:
B1 en B2?? Bestaat dat? Niet bij de KNHS voor zover ik weet. Maar het is niet zo dat een paard dat goed in aanleuning gaat ook de hals strekt. Sommige paarden doen het gewoon niet, is gewoon een rotoefening! Gauw naar de M haha!

Ik ben van België en dat zijn de klasses binnen LRV Ja

Iedereen al erg bedankt voor de tips, ik kan er zeker iets mee!

Voor de mensen die zeiden dat ik haar af en toe mijn hand moet laten volgen tijdens het gewone rijden of les, daar werken we in de les aan! Regelmatig zegt mijn instructeur: ok, even kijken hoe ver ze je hand wil volgen, geef eens mee, en dat doet ze erg goed Ja
Maar van als het een echte oefening wordt zeg maar, lukt het dus niet meer.
In stap geen enkel probleem, draf wel...

We hebben al een aantal keer figuren gereden, hoefslag gevolgd, terwijl we werken aan het halsstrekken, en af en toe zakt ze heel mooi (vooral voor en tijdens wendingen), maar dan de rechte stukken ben ik alles weer kwijt.

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:30

fiekhe schreef:
off-topic: Debbertje, hoe komt het dat je je 2e bericht zo vreemd geschreven hebt? Clown

& back on-topic: Als je paard goed op eigen benen loopt zou hij normaal gezien niet mogen versnellen (natuurlijk heb je altijd wel uitzonderingen, maar vaak is dit het probleem). Werk daar dus eerst aan.
Hebben jullie dat goed onder de knie, ga dan pas aan halstrekken werken.

Gooi je teugels om te beginnen niet zomaar weg. Begin met een klein stukje te geven (op lange zijde, korte zijde, volte, diagonaal, maakt niet uit). Ontvangt ze dit goed, probeer je zo een paar pasjes te draven. Belonen. Oefen dit dan een paar keer.

De volgende training geef je haar wat meer teugel. Laat haar dus al iets lager komen. Ook dit oefen je dan een paar pasjes. Gaat dat ook goed, belonen en dan kan je volgende keer nog wat meer geven. Zo doe je verder tot je aan de lengte van halstrekken zit. Oefen nog altijd maar een paar pasjes. Naarmate je het meer geoefend hebt, ga je langere stukjes vragen. Breid het echt langzaam uit. En nooit vergeten te belonen!

Maar ik zeg het nogmaals, meestal doen paarden dit omdat ze steun in de handen zoeken en niet goed op eigen benen lopen. Valt die steun weg gaan ze rennen. Mijn paard durft dit ook soms nog doen. Daarom doe ik dat af en toe eens, als controle om te zien of we wel goed bezig zijn. Ik rijd geen wedstrijden,dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Het is voor mij gewoon een goede controle. Af en toe gaat durft ze ook nog wel is gaan lopen. Dan weet ik wat me te wachten staat en waar we op moeten trainen die training Lachen.

Dat mijn vorig berichtje zo raar stond, was waarschijnlijk omdat ik de verkeerde knopjes had gebruikt Haha!
Kan natuurlijk al eens gebeuren he.
Het geen wat ik al wel eens in een proef heb voorgehad, is dat ze eigenlijk heel de tijd hing op mijn hand, had er geen zin om tijdens mijn proef er tegen te gaan vechten, dus ik dacht ook van halsstrekken wordt hier een totale ramp. Ik liet stilletjes mijn teugels gaan, en madam ging dieper en dieper en dieper en deed een perfecte haslstrekking. Waarschijnlijk met heel veel geluk is ze toen niet versneld.
Ik heb ook het voordeel een beetje, dat mijn paardje niet super groot is, dus als ze op de hand gaat hangen ziet de jury dit eigenlijk niet. Haha!
En ik was toen gewonnen.
Ik zou nu eigenlijk niet kunnen zeggen in theorie hoe ik die van mij laat halsstrekken. Ik laat rustig de teugels uit mijn hand glijden, en leid ze naar beneden. en verder probeer ik rustiger te gaan lichtrijden dat ze toch door heeft van owke, moet hier braaf blijven lopen.

Groetjes
Debbie

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:31

Theake schreef:
Suus1970 schreef:

Ik ben van België en dat zijn de klasses binnen LRV Ja

Iedereen al erg bedankt voor de tips, ik kan er zeker iets mee!

Voor de mensen die zeiden dat ik haar af en toe mijn hand moet laten volgen tijdens het gewone rijden of les, daar werken we in de les aan! Regelmatig zegt mijn instructeur: ok, even kijken hoe ver ze je hand wil volgen, geef eens mee, en dat doet ze erg goed Ja
Maar van als het een echte oefening wordt zeg maar, lukt het dus niet meer.
In stap geen enkel probleem, draf wel...

We hebben al een aantal keer figuren gereden, hoefslag gevolgd, terwijl we werken aan het halsstrekken, en af en toe zakt ze heel mooi (vooral voor en tijdens wendingen), maar dan de rechte stukken ben ik alles weer kwijt.

In welk gewest rijd jij dan? of bij welke LRV ben je aangesloten?
Ik zelf rij bij de vereniging Konigshooikt.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:40

Zal ik hier een vraag mogen stellen?

Bij mij is halsstrekken ook altijd een probleem met mijn pony, toch hebben we de L1 wel uitgereden. Maar bij mijn pony is het zo als ik ga halsstrekken duwt hij zijn neusje naar voren in plaats dat hij naar beneden zakt. Hij gaat niet harder lopen maar blijft gewoon in hetzelfde tempo. Wat is hier dan het probleem?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:47

Jouw pony wil waarschijnlijk niet lekker laag over de rug gaan lopen. Dat kan vanwege verschillende oorzaken zijn, maar het kan zijn dat hij weinig buikspieren heeft. Grote kans dat je daar later weer problemen mee krijgt dus lekker blijven oefenen.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:51

Die van mij gaat niet harder lopen maar steekt meestal met trainen gewoon zn hoofd in t zand hoewel hij met neusje wat meer naar voren moet!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:42

Only_Kiekie schreef:
Die van mij gaat niet harder lopen maar steekt meestal met trainen gewoon zn hoofd in t zand hoewel hij met neusje wat meer naar voren moet!

Doen die van mij met longeren. waarom? Geen idee. Ik denk altijd maar zo: Ze gaan wel lekker over de rug en beginnen dan ook meestal een beetje te swingen.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 21:52

Debbertje schreef:
Suus1970 schreef:

In welk gewest rijd jij dan? of bij welke LRV ben je aangesloten?
Ik zelf rij bij de vereniging Konigshooikt.

oost-vlaanderen, Ninove Lachen

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:13

Ik heb hetzelfde probleem ook met mijn paard.
Ik kan niet in een volte haar goed hals laten strekken op korte termijn.
Als ik een tijdje ermee bezig ben dan lukt het wel, maar ze heeft de nijging om vooral bij het halsstrekken achter de loodlijn te kruipen.

Bij het losrijden probeer ik haar vaak halsstrekkend los te rijden, dan kunnen we goed oefenen, misschien ook een optie voor jou?
Als je begint meteen beginnen met haar laag rond te stellen en dan steeds meer proberen uit te schuiven en goed op je zit rijden.