Verlichte zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_U

Verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 14:43

Ik weet niet of dit het goede forumgedeelte is, maar ik heb een vraagje over de verlichte zit.

Wij krijgen namelijk wel eens les van de manegehouder en dit vertelt altijd het tegenovergestelde over de verlichte zit van wat mijn gewone instructeur zegt.

Manegehouder zegt:
Bij de verlichte zit verlaat je kont het zadel nooit, je kruipt zo dicht mogelijk op het paard bijna met je neus op de manen, de hoeken in je lichaam moeten zo klein mogelijk zijn: dus tussen bovenbeen en onderbeen, bovenbeen en romp etc. Je houdt je rug recht en zo moeten we dan soms een half uur achter elkaar zitten.

Instructeur zegt:
Je leunt vooral op je dijbenen, je kont is iets uit het zadel gelicht, verder vertelt hij hetzelfde over rug recht houden etc.

Hoe hebben jullie dit geleerd gekregen en welke zit moet ik nou aanhouden, want ik word er een beetje tureluurs van al die verschillende dingen die ze vertellen.

Alvast bedankt!!

Miriam

Esmiralda_

Re: Verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:48

je instructeur heeft gelijk..je komt iets uit het zadel

het heet niet voor niets verlichte zit Knipoog
je maakt jezelf lichter" door uit het zadel te komen en je gewicht iets naar voren te brengen(boven de hals)
maar niet te ver!

Tormenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:52

Ik denk ook dat je instructeur gelijk heeft Lachen
Mijn instructrice zegt t op de volgende manier: Bij de verlichte zit breng je je bovenlichaam iets naar voren, je houdt je rug recht en je veert in je enkels. Eigenlijk kom je hierdoor vanzelf iets uit het zadel, wat het verlicht maakt. Eigenlijk is t een soort gevolg van die buiging en vering in je lichaam, denk ik. Ik vind die beschrijving van de manegehouder ook wel iets overdreven, met je neus in de manen Knipoog

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:55

ik denk ook instructeur, Zie jij een spring ruiter met ze neus haast tegen ze manen ??? Nou ik niet hoor.
en je komt net met je kont uit het zit

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:14

Ik denk dat je instructeur gelijk heeft Lachen
Ken er niet zoveel van aangezien ik nog maar 2x heb gesprongen, maar bij ons vertelde ze dat je
dan een beetje moet gaan staan in de beugels, je bovenlichaam naar voren en knieën aandrukken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:15

je instructeur heeft gelijk, je moet beetje uit je zadel komen, bekijk springruiters ( of foto`s ) maar eens

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 18:56

Ok ook weer opgelost Lachen Dank jullie wel, ben niet super in springen maar vind het wel erg leuk, dus wil ook graag m'n houding en techniek verbeteren, maar ik was gewoon even behoorlijk in de war geraakt (plus: de manegehouder is zo'n type die je ook niet makkelijk tegenspreekt )

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:39

Als je met je hoofd zowat in de manen gaat hangen heb je ook zo een kopstoot te pakken.

JoyceRatina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:14

ik denk dat je instructeur gelijk heeft, maar je moet wel naar voren leunen (ik denk dat de manegehouder dat ook probeert te zeggen maar het heel overdreven zegt) ik heb ook eens springles gehad bij iemand die zei dat je heel plat op de hals van je paard moest gaan liggen (nouja niet echt liggen maar je weet vast wat ik bedoel haha) zodat je met je navel de voorkant van je zadel raakte, maar dat was alleen bij hele hoge en brede sprongen.