springen met een drukke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qazwsxedc

springen met een drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:50

Hoi,
Als ik spring met mijn pony, wilt ze er het liefst zo hard mogelijk over de sprong heen. (In rengalop dus). Als ik haar dan inhoud, zodat ze gewoon normaal(in zover mogelijk Tong uitsteken ) galoppeert tot de sprong, Moet ik mijn teugels erg kort houden. Dan is het best lastig om goed mee te geven tijdens het springen, dus ik vroeg me af hoe jullie dat oplossen ?

Hier een foto(let niet op mijn gezicht Clown )
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I3FU3ZLU.jpg

Joica

Re: springen met een drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:05

vanuit een volte gaan springen, dan kan ze niet zo hard. succes Lachen

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:21

Dit is een geval van oefenen , oefenen en nog is oefenen.
Mischien eerst rijden(dressuur matig) of longeren dat ze een beetje af kan koelen.

Miek_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:32

Mijn pony die ging ook altijd heel hard ..Bij mij kwam dat doordat ik hem dressuurmatig niet goed voor elkaar had. En ook doordat ik hem met mijn zit zegmaar druk maakte..bijv in draf te snel lichtrijden en dat effect ook in galop.. Nu heb ik aan mijn zit gewerkt en heb hem dresuurmatig goed voor elkaar en nu gaat het allemaal veel beter..hij gaat zowiezo nog wel hard mar dat heeft hij zijn hele leven al gedaan Knipoog Tong uitsteken

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:33

Wat is jullie dressuurbasis? Misschien daar eerst nog wat aan verder werken. Bij mij heeft dat ook enorm geholpen. M'n paard racete vroeger ook rond en ik kon enkel sturen, voor de rest kon ik ook weinig of niets van de snelheid op een normale manier controleren. Dan ben ik (noodgedwongen door operatie) alleen nog maar dressuur beginnen trainen. En nu komen we op een normale gecontroleerde manier een parcours rond. Hij kan nog steeds snel gaan maar nu enkel wanneer ik het hem vraag. En dan heb ik wel beseft hoe belangrijk dressuur was. Ik zou veel oefenen op overgangen, ook het schakelen in de galop en veel balkjes lopen zodat je pony het allemaal wat gewoon wordt. Veel lage hindernisjes en daartussen héél véél dressuur rijden.
Bv 4 balkjes op een grote volte leggen. Zoals je op een klok zou zien zou er dan een balk bij 12u, 3u, 6u en 9u moeten liggen, als je nu ongeveer begrijpt wat ik bedoel? En dan kan je daartussen eens tellen hoeveel galopsprongen je maakt en daarna kan je dat zelf wat gaan aanpassen, eens een galopsprong meer of eens een galopsprong minder, zodat jij dat controleert. Een goede oefening om zelf wat tussen 'hindernissen' (hier balkjes) te leren schakelen.
Je kan ook een lijntje zetten met bv 2 hindernissen om te beginnen, gewoon heel laag en ook weer daartussen zelf gaan kiezen hoeveel galopsprongen je wil maken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:34

de foto doet het niet..

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:28

onder zijn tempo gaan rijden ook al met dressuur beginen en zelf rustig blijven met je zit en handen...

Qazwsxedc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 19:55

Bedankt voor al jullie reacties!
Miscchien dat het inderdaad zou helpen als ik echt dressuur met dr ging doen, maar dat vind ik zelf echt helemaal niet leuk. En als de balkjes er niet zijn kan ik haar gewoon heel rustig rijden, maar zodra de springbalken er zijn en ze mag, dan wil ze ook echt heel graag, en heel hard. Dat van die volte vind ik een erg goed idee, dat ga ik zeker proberen, bedankt! Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:10

saskiakefie schreef:
de foto doet het niet..
* van hetzelfde.

Ik zat vroeger met hetzelfde probleem. Ook al vind je dressuur niet leuk, je dressuur moet gewoonweg beter. Sinds ik mijn paard dressuurmatig beter voor elkaar heb rent ze niet meer weg als ik ga springen Lachen. Laat het springen, hoe graag je het wsg ook doet, even staan en ga werken aan je dressuur.

Werk veel op tempowisselingen en overgangen. Als dat allemaal goed gaat, neem je eens een paar balkjes mee. (geen sprongen, balkje) Begin met 1 balkje. Als ze dat rustig neemt, leg je er 1 of 2 bij. Leg ze nog niet achter elkaar maar verspreid ze door de bak. Als dat ook goed gaat leg je er 2 of 3 achter elkaar in staplengte. Laat er nog 1 of 2 verspreid in de bak liggen die je in draf of galop kan nemen. Als ze de stapbalkjes rustig neemt, leg je er 2 of 3 achter elkaar in draflengte. Wanneer ook dat goed gaat leg je er een paar in draf en galoplengte neer. En dan maar oefenen Lachen.

Wanneer je alle balkjes ontspannen kan nemen, zet je een klein kruisje neer. Ga er eens in draf over en eens in galop. Als het ontspannen gaat kan je beginnen met uitbouwen Lachen.

Ookal vind je dressuur niet leuk, toch moet die er goed inzitten. Da's immers de basis! Veel succes Lachen.

p.s.: ik vond dressuur ook altijd vreselijk stom maar hoe beter het ging, hoe leuker ik het begon te vinden Haha! ! Nu doen we allebei Lachen. (maar _sinds ik opnieuw met haar spring_ toch vooral springen Bloos )

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:15

Eerst proberen er in draf op af te gaan, en op het laatste moment aan galloperen. Als dat niet lukt,
in galop er op af, en dan als hij te hard gaan steeds een volte rijden, en zoveel voltes rijden totdat hij rustiger gallopeert en dan op de hindernis afsturen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:15

Inderdaad is de dressuur niet goed.. Dit moet eerst goed zijn voordat je kan gaan springen.

Verder in uitjes springen Lachen

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:22

Zonder dressuur valt er helaas niet knap te springen!
Maar je kan het springen en dressuur ook combineren, zoals iemand anders hier al zei.

Bijv dus met de balkjes op de volte, en dit later uitbreiden met kleine hindernisjes op een volte.
in uitjes springen zorgt ook al voor meer controle, en een bijkomend voordeel is dat je pony zeer los in de rug ervan wordt, waardoor dressuur weer makkelijker word.

Dus ga niet springen om het zo hoog mogelijk een hindernis te springen, maar ga simpele dingen doen om de controle te verbeteren.
Pas als dit 100% in orde is kan je gaan beginnen met enkele hindernissen of lijntjes!
En een lesje tussendoor zal ook geen kwaad doen!

Qazwsxedc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 18:00

Bedankt voor de reacties Lachen !
De foto is ook te zien op mijn profiel Knipoog .