Buitenrijden niet vooruit willen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cishashka

Buitenrijden niet vooruit willen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 21:01

Vandaag zou ik even gaan rijden met 2 vriendinnen, en eerst een klein stukje alleen gereden aangezien hun op een andere stal staan..
Alleen ze ging stil staan en achteruit, dus ik been geven en teugels wat naar voren, een paar keer eraf gegaan en toen liep ze ook wel heel netjes mee.. Ook 1 keer even wat aangepakt toen ik erop zat, aangezien ik dacht dat ze misschien even wat 'push' nodig had.Het is toch denk ik het terug willen naar de kudde, want toen die 2 paarden erbij waren, liep ze mee alsof er niks was gebeurd en de terug weg ging (natuurlijk) ook lekker ontspannen..
Maar wat kan je daar nou aan doen zodat ze leert om ook alleen stukken buiten te rijden? Ik vind het toch best wel nood zakelijk dat ze gewoon een klein stukje alleen moet kunnen. En aangezien ze dat normaal ook altijd doet, last van het zadel of dergelijk heeft ze niet, het is puur niet willen. Of is daar niks aan te doen?

alvast bedankt Lachen

Naomi_16

Re: Buitenrijden niet vooruit willen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:11

dit probleem komt me bekent voor want mijn paard wou eerst helemaal niet naar buiten lopen .. ik heb het volgende gedaan mijnpaard ging voor op en vriendin van mij me thaar paard er echter en zo snel mogleijk zijn dan je eigen paard moet die vriendin/vriend je paard en tik geven me de zweet zodat die voorwaarts blijft en telkens doen zodat die gene achter jou je paardvoorwaarts laat lopen in alles en op geven moment kan je alleen omdat jij voorop loopt je paard heeft gewoon een zetje nodig om vooruit te blijven rijden .. jij bent baas en niet hijs dus gewoon een tik geven in dat soort situaties! helpt echtik heb er echt profeit van ! want ik kan nu rustig naar buiten zonder problemen

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:41

Oke, ben benieuwd naar meer reacties Lachen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:49

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:51

Komt me bekend voor Haha! Zodra mijn paard stil ging staan en achteruit begon te lopen draaide ik hem om en dan gingen we achterwaarts verder. Dit heeft echt super goed geholpen!
In het begin moest ik dit ontelbaar keer achter elkaar herhalen en we gingen gerust hele stukken achterwaarts, maar inmiddels loopt mijn paard braaf door Lachen Heel soms haalt hij het geintje nog even uit, maar dan draai ik hem om en dan weet hij alweer wat de bedoeling is en daarna loopt hij gewoon door.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:53

Dat deed ik gister dus ook, maar ik kan moeilijk ontelbaar veel achteruit gaan, en als ik me dan weer om keerde deed ze het weer...

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:00

ja zo ging het bij mij dus ook precies.. Dan was ik een aantal passen achterwaarts gegaan, dan draaide ik weer terug en dan staakte hij weer. Ik denk dat je daar gewoon even 'doorheen' moet. Je paard komt er vanzelf achter dat het makkelijker is om gewoon door te lopen dan dat hij/zij steeds achterwaarts moet.
Het is echt een kwestie van dit steeds herhalen, het duurt even, maar toen mijn paard het doorhad hoefde ik hem alleen maar om te draaien en dan ging hij vanzelf achteruit Clown Daarna hoefde ik hem alleen maar om te draaien en weer terug te draaien en dan konden we weer verder. Nu moet ik heel af en toe achterwaarts als ik van stal weg ga of als hij iets engs ziet, voor de rest loopt hij nu braaf door Lachen

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 12:05

Jaa, maar ik weet zeker dat het gewoon een 'kürtje' is, want normaal deed ze het nooit? Ze liep altijd als de braafste voorop en was dan altijd de gene die net onder zadel was. Maar ik ga binnekort gewoon weer even naar buiten, neem ik me vriendin mee op de fiets. Lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:11

Bij mijn paard was het ook om te laten zien dat hij geen zin had en hij dacht dat hij er zo wel even onderuit kon komen. Hij zag mij toen dus ook niet volledig als de baas..
Maar succes ermee! Als je deze methode ooit wel gaat proberen: het zal niet meteen over zijn, vaak herhalen dan weet je paard vanzelf dat ie beter gewoon door kan lopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:12

Jouw paard is bang alleen weg te gaan, komt vanzelf goed, vaak gaan. Ga desnoods eens met haar aan de hand wandelen en neem het pad wat je neemt om je vriendinnen te ontmoeten. Als ze het vaak ziet, herkent ze het en weet ze de weg terug. Zelfvertrouwen kweken.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 12:23

Ze doet het nooit, ik rij zovaak buiten... en gister in 1 keer deed ze irritant, misschien uitproberen of gewoon geen zin.. Maar verlatings angst lijkt me stug, maar het kan..
Ik wandel trouwens heel vaak Ja, laat ik haar een stukje grazen en ga ik weer terug..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:25

Dan was er toch iets aan de hand. Misschien moest ze plassen, had ze last van de insekten, rond voedertijd. Als het maar 1 keertje voorkomt, zou ik me niet zo een zorgen maken.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 13:13

russel schreef:
Dan was er toch iets aan de hand. Misschien moest ze plassen, had ze last van de insekten, rond voedertijd. Als het maar 1 keertje voorkomt, zou ik me niet zo een zorgen maken.

Hmm ja, daar kan je wel eens gelijk in hebben, ik probeer het binnekort nog een keer en ben benieuwd hoe ze dan reageert Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:24

komt mij ook bekend voor Tong uitsteken
mijn paard ging alleen niet achteruit lopen maar stond stil en begon de helle tijd de stijgeren en dan omdraaien ... wat ik heb gedaan is gevraagt of me moeder elke x ff mee ging , zij ging dan op de fiets voorop . Dan deed hij niks en volgde mooi .
toen later ben ik alleen gegaan hij probeerde het nog een x , ff goed toegesproken en nu heb ik der eigenlijk geen last meer van

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 13:29

XxSultanxX schreef:
komt mij ook bekend voor Tong uitsteken
mijn paard ging alleen niet achteruit lopen maar stond stil en begon de helle tijd de stijgeren en dan omdraaien ... wat ik heb gedaan is gevraagt of me moeder elke x ff mee ging , zij ging dan op de fiets voorop . Dan deed hij niks en volgde mooi .
toen later ben ik alleen gegaan hij probeerde het nog een x , ff goed toegesproken en nu heb ik der eigenlijk geen last meer van

Jaa, dan fietst je moeder voorop en dan heeft ze een 'leider', ik zal wel is proberen!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:31

ja idd , mischien is jou paard wat onzeker ? dat was de mijne tenminsten wel ... zo krijgt hij iets meer zekerheid als er iemand voorop fietst en kan je over een tijdje wel alleen Lachen

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 14:38

XxSultanxX schreef:
ja idd , mischien is jou paard wat onzeker ? dat was de mijne tenminsten wel ... zo krijgt hij iets meer zekerheid als er iemand voorop fietst en kan je over een tijdje wel alleen Lachen

En misschien was ik wat gespannen, en vertrouwde ze het allemaal niet echt.. Igg bedankt voor de tips allemaal!