loopt maar niet nageefelijk ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

loopt maar niet nageefelijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 00:09

Hey Hey,

Mijn halfpension haflinger loopt helemaal niet nageefelijk !
Ze trekt tegen als ik stuur en trekt ook vaak haar hoofd naar beneden(niet helemaal maar en je ziet bna niet dat ze nhet doet maar ik voel het wel) ...
Ik zelf een paard en haar heb ik wel nageefelijk gekregen ... Ook heb ik 2 andere pony's van een vriendin nageefelijk gekregen ...
Maar haar krijg ik maar niet nageefelijk ...Ok, ze loopt al wat nageefelijker dan 6 maanden geleden maar dan alleen bij mij ...bij andere ruiters helemaal niet !
Ik rijd vaak alleen met haar in de piste en dan is ze wel nageefelijk ...rijd ik met andere paarden in de piste, dan wil ze het andere paard volgen.
Ik rijd met een gewone gebroken bit, gwne teugels, geen bijzetteugels ofzo en een dressuurzadel ...
Het is niet dat ze niet soepel genoeg is want dat is juist wel ...
Ik weet niet hoe ik het eruit moet krijgen ...
Mss een gevorderde dressuurruiter erop laten rijden ?
Iemand tips ??

Anoniem

Re: loopt maar niet nageefelijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:12

Meestal is het trekken van het paard (dus met haar hoofd naar beneden gaan en terugtrekken) een reactie op de hand van de ruiter. Waarschijnlijk loop jij zelf met je teugels te spelen etc/oid in de hoop dat ze dan "nageeflijk" wordt, en dat is fout. (IMO)

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 00:23

Ik heb al een gevraagd aan mijn instructrice en instructeur of ik mijn handen stil houd en of ik mijn teugels te kort neem of te veel trek en ze zeiden van niet ...
Maar wat moet ik doen ? Als ik de buitenteugel open trekt ze naar binnen, moet me dan gewoon laten doen en even een cirkel rijden of moet ik haar echt met mijn been terugduwen want dit helpt ook al niet ...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:28

Oh, zo'n Haf heb ik ook!

Proberen veel stelling te vragen, desnoods met hulp van een spoortje, dan kom je vaak nét ff iets beter door.

Succes!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 00:31

Haha! Haha!
Ja haflinger koppige beestjes ! Maar zo zalig ! Haha!

Nog iemand ?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:54

Het klinkt alsof je paard niet helemaal recht is en daardoor aan één kant meer druk aanneemt dan aan de andere kant.
Trekt ze naar binnen of valt ze naar binnen?

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:13

WildWings schreef:
Meestal is het trekken van het paard (dus met haar hoofd naar beneden gaan en terugtrekken) een reactie op de hand van de ruiter. Waarschijnlijk loop jij zelf met je teugels te spelen etc/oid in de hoop dat ze dan "nageeflijk" wordt, en dat is fout. (IMO)

Mee eens.
Eerst voorwaarts oplossen, veel voorwaarts rijden. Bij de meeste paarden als ze goed van achter naar voren gereden worden komt vanzelf de ontspanning en gaan ze vanzelf zakken.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 15:51

Ja ze loopt niet helemaal recht . Ze valt naar binnen, ik wil haar dan naar buiten duwen met m'n been maar dan trekt ze naar binnen ...

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:43

Veel kleine voltes maken doe ik meestal hoofd laten buigen. Meestal helpt dat en gaan ze nagefelijk lopen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 16:46

Ze is goed voorwaarts hoor !
Liedje_ dankjj ! Ik ga het proberen ! =D

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:50

Wel meer dan 1 he. Geen lange en korte zeides zonder voltes. Op het midden een S rijden helpt ook, gewoon van die dingen waardoor ze hun hoofd naar binnen moeten buigen. Meestal gaan ze dan vanzelf ook naar benden buigen omdat dat makkelijker is. Lachen

hexje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:56

Wat bij mij het euvel was: ik heb een paard dat z2 heeft gelopen dus ook echt wel nageeflijk kan lopen, maar t lukte maar niet ze was heel heet, dus ik dacht: eerst galloperen dan is ze dr energie kwijt, hielp niet, uiteindelijk ga ik nu eerst 15 a 20 minuten uitgebreid instappen, en ''gymnastiseren'' m.a.w. veeeeel voltes, slangenvoltes (erg goed voor de buiging!) en variatie, beginnen met een langere teugel, en langzamerhand steeds wat oppakken, dan vanuit de stap als ze eenmaal lekker loopt, kun je naar de draf verder werken, het heeft mij en mn paardje super geholpen, ze is hierna zo fijn te rijden! Misschien is dit ook wel iets voor jouw haf?

succes iig! Vork

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:08

Volgens mij wordt er "aan de teugel" bedoeld........
Nageeflijk is als het paard je hand volgt en je het hoofd in elke door jou gevraagde positie kan vragen, zonder dat het paard er tegenin gaat. Ook loopt hij dan goed van achter naar voren.
Een paard dat netjes aan de teugel loopt hoeft niet nageeflijk te zijn.
(niet te verwarren met "in de krul", wanneer de neus naar de borst wordt getrokken Knipoog )

Dus als je problemen hebt met aan de teugel is dar een topic voor.

Verder denk ik dat het probleem er is zoals WildWings heeft aangegeven.

Heb je wel les?
Het "nageeflijk krijgen" van paarden, geeft mij het gevoel dat je het af dwingt en er een hoop voor doet, maar dat hoeft niet zo te zijn. Een paard rij je nageeflijk door juist weinig te doen en voornamelijk goed te ontspannen Knipoog

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:16

probeer nageefelijk te longeren... andere woorden aangespannen longeren!!! helpt !!!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:43

Een paard dat niet recht is kun je niet inbuigen.
Dan zal het ook niet helpen om veel voltes te rijden. Eerst zorgen dat ze niet meer naar binnenvalt door haar recht te stellen.
Dan kun je op de volte proberen haar recht te houden (dus nog steeds geen buiging vragen) als dat goed gaat en ze valt niet meer naar binnen, dan kun je voorzichtig proberen of ze een stukje wil buigen.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:46

Probeer eerst met langere teugels te rijden.
Vanzelf gaan ze naar het bit nijgen
Probeer een beetje kleine kneepjes te maken en pakt ze op links , ga op rechts verder
DIT HEB IK GELEERD EN HET WERKT Knipoog iedereen doet ut anderss
en elk stukje dat ze pakt is goed onthoud dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:51

Doriine schreef:
Probeer eerst met langere teugels te rijden.
Vanzelf gaan ze naar het bit nijgen
Probeer een beetje kleine kneepjes te maken en pakt ze op links , ga op rechts verder
DIT HEB IK GELEERD EN HET WERKT Knipoog iedereen doet ut anderss
en elk stukje dat ze pakt is goed onthoud dat!

Heel goed.. zodra je kneepjes gaat geven heeft de pony iets om terug te trekken / "knijpen", en kom je niet veel verder met je probleem Clown

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 22:22

Ik ga het gewoon allemaal proberen en zien waarop ze het beste reageert !
Jaja ik krijg les ! 5 keer per week ...
Maar ze is 5 jaar manegepony geweest en ik denk dat ze sindsdien gewoon een volgpaard geworden is ...
Want als ik alleen rijd, gaat het beter, rijden er andere paarden in de bak, trekt ze tegen om toch gewoon het voorlopende paard te kunnen volgen ...
Het gaat al beter tegenover vorig jaar maar ze loopt nog niet volledig nageefelijk ...
Ik ga alles uitproberen ... En dan zie ik wel ...
Bedankt !! Haha!