paard heeft geen conditie meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

paard heeft geen conditie meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 23:09

naar een blessure van ongeveer 3 weken ben ik er even tussenuit geweest,heb het rijden weer op kunnen pakken,en je merkt natuurlijk dat hij gauw buiten adem is nou,en heeft een grasbuikje vna dag en nacht buiten staan,hoevaak moet ik nou gaan trainen zodat ik weer de conditie op peil krijg rijdt dressuur en recreatief in het bos en hoelang en hoevaak per dag..kiddes Haha!

mandy13

Re: paard heeft geen conditie meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:38

als ik jou was zou ik eerst elke dag je paard helemaal los maken (dus heel veel buigen en stelling vragen) en dna gewoon weer even nog wat met hem doen ofzo dan hij niet zo lang in de wei staat. en dan doe je gewoon: (de cijfers staan voor dagen 1=dag1 2=dag 2 enz.

1. losmaken
2. losmaken en dan op allebei de handen nog wat draven
3. losmaken en weer op allebei de handen nog wat draven
4. dagje rust (wel wat met hem doen maar niet aan het werk zetten)
5. losmaken en dan op allebei de handen draven en een klein stukje galop
6. losmaken en draven + wat meer galop
7. alleen even losmaken

als je zo iedere dag heel rustig wat doet en steeds meer kan je hem DENK IK het beste op conditie brengen Knipoog maar als ik jou was zou ik er echt voor zorgen dat ie goed los is in z'n lijf anders kost het veel meer moeite voor hem en dit is beter Clown

gewoon de eerste week lekker rustig aan. en dan straks wat meer rijden enz.

hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

gr mandy

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:25

wat meer longeren

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:28

Ik denk niet dat jou paard na 3 weken zijn conditie helemaal kwijt is hoor.

Het is natuurlijk warm/benauwd en zo'n grasbuik werkt niet mee. Daarom zal die wel wat sneller buiten adem zijn.

Ik zou beginnen met de helft te doen van wat je normaal doet. En dat bouw je gewoon uit. En ik denk dat ie binnen 2 weken dan wel weer in z'n oude conditie is. Hierbij moet je je paard natuurlijk wel goed aanvoelen, het kan best zijn dat het nog een weekje langer duurd.
En conditie training is altijd de grens opzoeken, en er soms overheen gaan.. met mate Knipoog

Moet het grasbuikje er dan nog meer af, dan wordt het meer doen als dat je gebruikelijk deed Knipoog

En je kan best 2 keer per dag rijden op je paard hoor, bijvoorbeeld 's ochtends aan z'n conditie werken, en 's avonds lekker het bos in oid.

Als je hem nooit 2 keer per dag bereden hebt zal je dit ook wel moeten opbouwen uiteraard.
Dus bijvoorbeeld 's ochtends trainen, en 's avonds lekker een half uurtje buiten stappen. En zo bouw je dat ook op.

Maar bedenk wel dat als je straks minder tijd hebt je paard energie voor 2 keer heeft he Knipoog

vrodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:34

Je zou ook 's ochtends even kunnen longeren en 's avonds rijden. Ook opbouwen uiteraard! Zo gaat het buikje er ook wel af. En ik ben het er mee eens dat het paard niet zoveel conditie verliest in 3 weken. Je moet zeker niet de eerste paar dagen dat je hem weer oppakt vol in training gaan. Wel weer ff opbouwen.

in_ge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:57

na 3 weken heeft ie echt nog wel conditie over. maar toch niet weer meteen volle bak gaan trainen, wel een beetje opbouwen natuurlijk.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:17

een paard raakt in 6 weken bijna zijn volledige spieropbouw kwijt als ze niet getraind worden, dus met 3 weken is dit de helft. Kwa uiterlijk is dit niet altijd te zien, maar je merkt het met rijden wel. Daarnaast veranderd de conditie best wel snel, zeker als je dagelijks 45/60 rijdt. Je kunt tijdens het opbouwen opkikker geven (paardendrogist) dan voelen ze zich snel wat prettiger tijdens het werk, zeker met dit benauwde weer.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:17

veel stappen!!!
zo kan je bijvoorbeeld 10 minuten stappen en daarna 1 minuut draven en dat afwisselen, maar het gaat erom dat er veel gestapt wordt.
Zo verminderd heel snel het grasbuikje