Vertrouwen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glover

Vertrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 17:28

Ik weet niet of het hier helemaal goed staat.
Nu m'n vraag hoe weet je of een paard je vertrouwt?
Groetjes.

spretje

Re: Vertrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:07

Dat vind ik een moeilijke vraag, maar ik denk dat je het vooral voelt. Het is eenklik die ontstaat tussen ruiter en paard, waardoor je zelf al vol vertrouwen op je paard kunt zitten. Ook als hij schrikt heb je zelf totaal geen angst, je voelt dat het goed zit, en omdat dit gevoel wederzijds is, zal je paard, ook als hij bang is, toch bij je blijven en er niet vandoor gaan. De dingen die jij doet zijn voor hem heel vanzelfsprekend en hij zal je in alles volgen, zonder dwang van enigerlei vorm,ook als hij het zelf niet vertrouwt. Als je dus een paard hebt waarmee je kunt lezen en schrijven, zogezegd, weet je dat hij je vertrouwd. Natuurlijk zullen er tijdens het rijden wel dingen zijn die hij niet zo goed snapt en waardoor er soms iets verkeerd gaat, maar die verwardheid zal ook meteen weer zakken als je hem geruststelt en nogmaals, als hij je volgt en doet wat jij wil, zonder dwang, is er een band tussen jullie.Een paard waar je zelf al niet gerust op zit en die je altijd in de gaten moet houden al ser iets engs gebbeurd, of wanneer je altijd met de zweep moet rijden om bepaalde dingen van hem gedaan te krijgen, nou, dan denk ik dat het vertrouwen ver te zoeken is.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 18:19

Ja op stal en met zadelen enz. is het heel vertrouwt. Als ik erop zit vind ik het ook nog steeds vertrouwd maar hij schrikt best vaak en dan wil hij daar niet meer lopen is dan in de bak. Ik moet altijd dan wel wat moeite doen om hem erlangs te krijgen maar uiteindelijk gaat hij wel.
Ook als het soms te erg word en hij gewoon geen stap meer zet na een minuut of 10 dan stap ik soms wel eens af en loop naast hem en dan is er niks meer aan de hand.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:42

Ik denk dat je dat zelf moet aanvoelen, en dat dat niet is wat wij op Bokt even voor je kunnen vertellen. Dit zal bij elk paard weer een beetje anders zijn. Lachen

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 18:44

Niien_ schreef:
Ik denk dat je dat zelf moet aanvoelen, en dat dat niet is wat wij op Bokt even voor je kunnen vertellen. Dit zal bij elk paard weer een beetje anders zijn. Lachen

Oke Knipoog

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:50

dat merk je toch aan alles

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:12

dat merk je aan heel veel dingen...
ik merkte vandaag dat mijn pony die ik 3 maanden geleden heb verkocht mij nog steeds goed vertrouwd Haha! ze liep nemaleijk zo achter mij aan de trailer op terwijl ze niet echt een trailerfan is Clown

naath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:48

Ik heb het ontdekt door de Join-up van Monty Roberts te gebruiken.
Moet je even googlen, of net als ik een boek aanschaffen, heeeeel handig zijn methodes!
Ook voor paarden die trauma's hebben, of de trailer niet indurven .. je paard jou laten vertrouwen en dan de kleine probleempjes verhelpen. Werkt echt super! Geweldige man, die Monty Roberts!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:50

naath schreef:
Moet je even googlen, of net als ik een boek aanschaffen, heeeeel handig zijn methodes!
Ook voor paarden die trauma's hebben, of de trailer niet indurven .. je paard jou laten vertrouwen en dan de kleine probleempjes verhelpen. Werkt echt super! Geweldige man, die Monty Roberts!

Maar je moet wel zeker weten dat je weet dat je het goed doet.
Ik heb namelijk een dominante ruin Clown (die heeft niet door dat ie gecastreerd is Tong uitsteken ) en als ik die probeer op te jagen dan gaat ie naar mij toe staan met zn oren plat in de nek, en als ik dan de zweep er nog bij haal moet ik maken dat ik weg kom.
In het begin gaat ie dan meestal ongeveer 3 minuten ofzo rondrennen en daarna gaat ie dus zo staan. Maar als ik dan naar hem toe loop en hem aai, komt ie wel achter me aan lopen. Terwijl die daarvoor dan helemaal niet goed heeft gelopen ofzo Tong uitsteken

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:52

Dat merk je idd aan veel dingen. Bij mijn meisje, Indy het minipaardje, merk ik het vooral omdat ik haar op haar hoofd mag aaien wat ze eigenlijk niet toelaat, dat ze achter me aan loopt, draaften galloppeerd, als ze iets eng vind draait ze zich naar mij toe, dat soort dingen Lachen

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 17:06

naath schreef:

Oke ik zal is kijken op google.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:34

Glover schreef:
Ja op stal en met zadelen enz. is het heel vertrouwt. Als ik erop zit vind ik het ook nog steeds vertrouwd maar hij schrikt best vaak en dan wil hij daar niet meer lopen is dan in de bak. Ik moet altijd dan wel wat moeite doen om hem erlangs te krijgen maar uiteindelijk gaat hij wel.
Ook als het soms te erg word en hij gewoon geen stap meer zet na een minuut of 10 dan stap ik soms wel eens af en loop naast hem en dan is er niks meer aan de hand.

Als je paard iets eng vind moet je proberen om naar het punt kijken wat het paard eng zou kunnen vinden en dan gewoon een beetje tegen je paard praten dat het niet eng is of lieve woordjes zeggen. doe ik meestal ook op een paard die bang is voor sommige delen in de bak (ook al blijft ze altijd bang voor vanalles Tong uitsteken)

Maarja verder weet ik niet echt iets..