Paard is Traag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Paard is Traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 22:28

Ik heb al een poosje een probleem,
mijn pony is heel traag.
Ik doe veel overgangen van stap naar draf, stap halthouden etc.

Me pony staat op Sportbrokken en krijgt musli en hooi bijgevoerd.
Verder komt die er dagelijks 2 uur 1,5 uur uit.
En staat die (nog) niet op wei.
Misschien heeft het daar iets mee te maken?

Hij is trouwens ook zeer traag op me been, heb afentoe echt het gevoel dat ik hem vooruit moet trappen (bruut gezegt Vork ).

Mischien heeft iemand tips?

Sugar_SL

Re: Paard is Traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:31

hmmm...
ik denkt niet echt dat ik het "probleem" gevonden heb, maar kan Joris niet lui geworden zijn aan jou been?
Ik ken Joris niet, maar mischien heeft hij geen plezier in zijn werk?mischien wat meer afwiselen met Velddressuur(of hoe het ook noemt) en longeren etc...
Tong uitsteken het kan zijn dat dat de oorzaak niet is, maarja...
ik probeer Knipoog

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 22:34

Tja , dat is het probleem ik doe al zoveel wisselends.
We rijden in het bos, Hij springt welleens soms met mij en soms met iemand anders erop, staat 2 x per week lekker los in de bak en we dresuren. Dus hij krijgt wel veel afwisseling

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:38

Heel consequent zijn. Been = reactie.
Als hij niet reageert zul je dus duidelijker moeten zijn. Ik denk dat hij gewoon lui is geworden voor je been en weet dat jij nog wel 10 x zult aandrijven voordat hij écht een reactie hoeft te geven.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 22:41

Tja , eerlijk gezegt ben ik daar ook al veel strenger in geworden. Nog steeds geen effect.
Kan het komen door dat die zich verveeld op stal ofzo?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:46

het is natuurlijk niet echt veel als je van de 24 uur er 2 uur uit mag om te 'luchten'.
En ik denk dat jouw afwisselende programma in ieder geval niet genoeg is voor hem om echt aan zijn trekken te komen.

Citaat:
We rijden in het bos, Hij springt welleens soms met mij en soms met iemand anders erop, staat 2 x per week lekker los in de bak en we dresuren.

Hoe vaak rijd je hem? Hoe vaak rijd je dresuur, ga je naar het bos, ga je met hem springen, longeren, grondwerk doen, wandelingetjes maken?
2x in de week los in de bas is echt heel erg weinig voor een paard. Als hij niet in de wei kan moet hij minstens elke dag een paar uur los in de bak.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:50

Kan hij niet op de wei??

Mischien kan je een speelbal kopen voor op stal( wommige paarden spelen erbij) dan heeft hij al wat "beweging"

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 23:00

ik ga bijna weg daar, dus dan kan die de wei op..
We dressuren minimaal 2x p.w en gaan dagelijks toch even het bos in, even uitstappen, stukje draven ofzo. Soms gaan we dag het bos in, en soms springen we een dagje.
Hij word zowieso 5x p.w gereden !
springen doen we wat minder. longeren soms
Laatst bijgewerkt door JorisDy op 17-07-07 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 23:01

Nee hij kan inderdaad (nog) niet de wei op.
Speelbal is misschien goed idee.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:02

Misschien dat hij toch opknapt van lekker op de wei staan. Blijf streng met je hulpen en eis een reactie als je een hulp geeft. Ben wel heel benieuwd of hij inderdaad beter wordt als hij op de wei staat.
In ieder geval veel succes!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:04

2 keer per week rijden is niet zoveel, denk dat het een combinatie is van een mindere conditie en slecht aan het been, heb je wel les van iemand die echt dressuurles kan geven, denk dat dat veel zal uitmaken, voor de conditie, een normaal paard moet je ongeveer 4 keer per week flink laten lopen onder de man om de conditie goed te houden en een paard wat op stal staat moet er elke dag een aantal uur uit kunnen, los in de paddock of op de wei.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 23:06

Ik rijd 5 x per week.
Joris heeft prima wel een goede conditie. Ik krijg idd les van iemand die dresuur les geeft.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:14

Is hij ook traag voor het been in het bos?
Denk ook eens aan je beenligging. Als je continu drijft raakt je pony wat "afgestompt". Dus zoals er al gezegt is drijven is reactie! daarna je benen stil... Misschien iet om tijdens de les aandacht aan te geven.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 23:20

In het bos is die wel sneller aan het been, maar dan kan die ook een ander volgen. En als ik alleen in het bos ben draaft die ook gewoon door.
Ik geloof niet dat Joris moe aan het been is. Als die eenmaal loopt, loopt die en ga ik hem verder ook niet aandrijven.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 23:21

We gaan nu 2,5 week even weg, even ergens anders staan. En daarna gaan we naar andere stal met weidegang. Hopen dat die dan weer wat vlotter word.
Trouwens, voor dat ik hem kreeg stond die ook op wei de hele dag, maar toen werd er alleen gedresuurt met hem.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:31

tis altijd moeilijk om een advies te geven op papier. Zien is altijd veel beter! maar hopenlijk wordt het op de nieuwe stek beter.
succes

love_beat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:08

mijn paard is ook super opgeknapt sinds ze op de wei staat
en sinds ik consequent ben kwa been geven
niet reageren op been? hup een tik met zweep
En je moet dr nu zien lopen.. vergeleken met een paar maanden terug!! zoiezo merk ik dat ze veel vrolijker is geworden

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:08

Het is rijtechnies wel vaak te verbeteren, maar de brokken die ze op de manege voeren is niet echt energie gevend en zijn als het goed is standaard brokken en geen sportbrokken.
Ik ben toen bij die man in hulshorst geweest die pavo voer verkoopt. Hij vertelde toen dat de brokken op de manege voornamelijk dik makent zijn.
Die manege paarden moeten veel lopen, mogen niet te heet worden, en moeten op gewicht blijven dus opzich wel logies.
Martin zijn paarden hadden zoveel bloed dat die zoiezo wel vooruit te branden zijn.(en sommige daarvan kregen haver voor wat meer actie)

Die van mij werd ontiegelijk dik van die brokken (je weet vast nog wel hoe dik hij was in het begin Haha!)
Daarna heb ik hem op sport brokken van pavo gezet (kreeg hij appart uit mijn eigen ton) En toen werd hij wat heter. Ook heb ik met hulp van antoinette hem vlotter aan mijn been gekregen.

Dus het zal wel een beetje van beide zijn denk ik. Jij moet hem zelf actiever zien te krijgen en eventueel een wat actievere brok.
Bij die van mij heeft het toen wel geholpen, ander voer.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 11:05

Laatst lag de rekening nog in de voerton van het voer, en daar stond toch echt sportbrok op. Misschien is het voer verandert? Joris krijgt nu ook muslie met Haver erdoor, maar daar word die niet bepaalt heter van.
Misschien kan het ook komen door dat die zo cool in de kop is?
Voor de duidelijk heid Joris is 16 jaar, een new Forest pony die afstamt van Rusty.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:44

Die van mij werd ook niet heter van haver. en die kreeg puur haver over het voer, niet gemengd
Joris is wel een super braaf ponytje wat idd vrij cool is. Daarom is die ook zo super braaf altijd Haha! net als mijn paardje
Zou best kunnen dat het ander voer is maar kan me haast niet voorstellen. Het is volgens mij in elk geval niet echt energie gevende brokken. Dat zei die pavo kerel in elk geval.
Misschien krijg hij op die andere stal andere brokken kun je zien of het verschil maakt. Met die van mij merkte ik wel een groot verschil in elk geval Haha!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 11:48

We zullen afwachten Lachen . Nog 1 maand en dan is die op die andere stal.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:09

Je zou juist denken dat een paard dat veel op stal staat, juist energie genoeg heeft en dat hij graag wat energie kwijt wil als hij eindelijk eens uit die stal mag. En dat wanneer ze in de wei staan (dus hele dag kunnen bewegen wat ze willen) ze juist minder actief zijn.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 13:29

Misschien is die verveelt door zovel op stal te staan?

Bedankt in ieder geval iedereen voor de tips etc. Lachen

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:15

Als je even verder had gekeken dan je neus lang is kon je zien dat er al diverse topics waren hierover, maarja kan ik je eig. ook niet kwalijk nemen hoor. Mijn topic:

viewtopic.php?f=8&t=801735

Staan onwijs veel goede tips in! Lees is door Ja

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:34

Liedje_ schreef:
Als je even verder had gekeken dan je neus lang is kon je zien dat er al diverse topics waren hierover, maarja kan ik je eig. ook niet kwalijk nemen hoor. Mijn topic:

viewtopic.php?f=8&t=801735

Staan onwijs veel goede tips in! Lees is door Ja

waar slaat deze persoonlijk gerichte reactie nou weer op dan?