verzameling in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

verzameling in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:52

Hey,
ik heb problemen met het verzamelen in galop. Mijn paard wordt te traag in het verzamelen. Terwijl zijn passen net actiever zouden moeten worden maar dus meer van de grond en kleiner ipv grote passen voorwaarts. En als ik hem dan wat actiever wil maken en drijf wat bij dan negeert ie gewoon mijn been. Terwijl ik in draf hem wel lekker voorwaarts aan mijn been heb. In galop maakt hij er altijd problemen van. Hij is misschien ook deels nog niet sterk genoeg alhoewel hij toch in zijn goeie momenten wel kan verzamelen, nog niet helemaal hoe het moet maar dan doet hij moeite, maar over het algemeen doet hij gewoonweg de moeite niet.
Ik schakel reeds enorm veel in de galop maar ik krijg hem niet goed op z'n achterhand. Hij moet meer gaan 'zitten' als het ware. Zijn hier nog oefeningen voor om hem sterker te maken voor de verzameling in galop? Ben nu zeker al een dik half jaar bezig met dat schakelen maar het wil maar niet komen. Ik blijf oefenen maar ik heb zo het gevoel dat het al even niet vooruit gaat met het galopwerk. Daarom dat ik eens wou weten of jullie nog interessante ideëen hadden om toch wat meer te kunnen verzamelen.

Izzy19

Re: verzameling in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 22:11

Niemand?

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:12

Ik dacht dat veel overgangen rijden helpt om de achterhand sterker te maken. Dus aanspringen in draf/galop en dan weer terug nemen en herhalen. Als hij je been compleet negeert zou ik wel een tikje net achter mijn been geven om wat meer kracht bij te zetten want dat lijkt mij toch echt niet de bedoeling. Kan natuurlijk ook helpen om iemand te vragen om te kijken, dan kan die zien wat er gebeurd en je misschien beter advies geven.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:26

misschien kun je het sluiten aan de longe eofenen en kijken wat hij dan doet.
gebruikt hij zijn rug wel voldoende of is het een kwestie van nog niet sterk genoeg.
voltes sluiten en verruimen vraagt ook meer activiteit van het achterbeen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:29

Ik zou de volte wat kleiner maken en goed de spieren in je bovenbenen aanspannen. Misschien wat meer stap-galop oefenen, want daar is die van mij ook veel beter van geworden.
Verder het moment van galop naar stap proberen uit te stellen en bij elke pas blijven letten op de impuls. Halve ophoudinkjes maken zodat hij niet op de voorhand gaat lopen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:35

Steeds de grens opzoeken helpt ook Lachen

Neem hem in de galop zo ver terug tot je het punt voelt waar je paard de tact en de balans verliest, waardoor hij minder goed begint te galoperen.

De Fries van mijn vriend heeft het ook. Die is achter gewoon niet beresterk en heeft wat moeite met het terugkomen in de galop. Hij verliest dan de tact en het ritme, waardoor hij uit elkaar valt en begint te 'dralloperen' (kruising draf/galop Clown ).

Vriendlief galopeert nu tijdens de training op een grote volte, en neemt het dier op de volte steeds wat meer terug tot het moment dat hij voelt dat hij het paard 'verliest'. Dan rijdt hij weer rustig voorwaarts om vervolgens weer die grens op te zoeken.

Het neemt wat tijd, maar hij wordt steeds beter.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:40

Heel veel verschil in tempo houden in je galop! En veel figuren rijden... Wat ook nog wel eens wilt helpen is een gebroken lijntje erbij pakken,, In het contra-deel sluiten ze meestal zelf ook al meer.. niet te schuin, zodat je paard het nog wel aan kan!

En veel voltes vergroten en verkleinen!!

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:46

ja zoiezo natuurlijk hier heel veel op oefenen... schakelen zoals naar voor rijden en weer verzamelen. het is goed dat je dit oefend!ik denk ook idd dat hij daar nog niet sterk genoeg in is. sterker maken is niet gebeurd van de één op de anderen dag. neem er de tijd voor. zoek ook niet alleen het probleem bij je paard. misschien ben je zelf iets te traag in je reactie om meer been te geven op het juiste moment. idd kleine voltes van ongeveer 8 meter zijn goede oefeningen om te kijken of je de verzameling onder controle hebt. en ook de voor de overgang naar stap vanuit galop heb je veel verzameling nodig! dus dit zou ik idd ook veel oefenen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:53

Voltes van 8 meter kan je pas oefenen als je paard dermate gaat 'zitten' dat je de controle op zo'n volte niet verliest. Als hij nu nog echt moeite heeft met het terugkomen, verwacht ik niet dat je een dergelijk kleine volte zo even eruit kunt rijden.

Zodra je het dier 'verliest' ben je te laat. Voorkom dat dus en zoek niet meteen het hele moeilijke oefeningen op.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:54

Hoe oud is hij ? soms lijkt iets op 'compleet negeren', maar is het eigelijk gewoon niet kunnen...
Ik heb zoiets nu al twee maal voor gehad met mijn jong paard en telkens heeft een maand op de wei zetten geholpen... Gewoon even een maandje gerust laten en enkel wat spelen of borstelen en daarna kon ze plots dingen zonder moeite, die voorheen ongelooflijke moeite kostten.

Misschien een rare oplossing, maar het kan je paard deugd doen...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:59

Ik zou je niet te veel focussen op alleen het verzamelen. Je kunt beter een paar keer middengalop en dan weer terug rijden naar arbeidsgalop of naar de verzamelde galop zodat de achterhand met activiteit toont en dan kun je pas naar de verzamelde galop gaan. Dan moet je zeg maar ook de hele tijd naar arbeidsgalop/midden galop en dan weer terug rijden, om je paard allert te houden. Succes! Lachen

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:43

Pletje123 schreef:
Voltes van 8 meter kan je pas oefenen als je paard dermate gaat 'zitten' dat je de controle op zo'n volte niet verliest. Als hij nu nog echt moeite heeft met het terugkomen, verwacht ik niet dat je een dergelijk kleine volte zo even eruit kunt rijden.

Zodra je het dier 'verliest' ben je te laat. Voorkom dat dus en zoek niet meteen het hele moeilijke oefeningen op.

ik had het ook over controleren! dd kleine voltes van ongeveer 8 meter zijn goede oefeningen om te kijken of je de verzameling onder controle hebt.

daar bedoelde ik dus mee dat je aan de hand van die oefening kunt zien in hoe verre het verzamelen onder de knie is.

ik denk dat het belangrijkste is dat je snel reageert op wat je voeld

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 12:16

kynshiri schreef:
Hoe oud is hij ? soms lijkt iets op 'compleet negeren', maar is het eigelijk gewoon niet kunnen...
Ik heb zoiets nu al twee maal voor gehad met mijn jong paard en telkens heeft een maand op de wei zetten geholpen... Gewoon even een maandje gerust laten en enkel wat spelen of borstelen en daarna kon ze plots dingen zonder moeite, die voorheen ongelooflijke moeite kostten.

Misschien een rare oplossing, maar het kan je paard deugd doen...

Hij is nu 9 jaar en ik ben toch al een jaar of 3 - 4 met hem aan het trainen.
Het probleem was ook wel dat hij zijn rug niet goed bleef gebruiken, om zo onder het werk uit te kunnen komen zeg maar.
Ik heb het er nog eens met m'n instructeur over gehad en toch maar even voor de galop een slofje aangedaan, omdat hij anders altijd z'n hoofd omhoog deed (niet overdreven maar net genoeg om onder het werk uit te kunnen) en z'n rug wegdrukt. En dan gewoon slof op de lengte genomen dat hij die voelt vanaf z'n hoofd te hoog komt. En hij deed het wonderwel zeer goed nu omdat hij z'n rug bleef gebruiken. Het is natuurlijk nog niet perfect maar hij deed in elk geval de moeite terwijl hij er anders vanonder uit muisde. Ik kon er eigenlijk veel te weinig tegen beginnen, en ik heb eerst rustig aan geprobeerd, ben al zeker een half jaar bezig maar ik had de laatste tijd toch het gevoel dat hij wel beter kon maar dat hij er de moeite niet echt voor wou doen. Ik blijf wel oefenen op het schakelen en die voltes sluiten + voltes 8m/10m rijden. Ik oefen ook de contragalop - stap overgangen omdat ze daar inderdaad nog wel beter hun achterbenen gaan buigen en actiever blijven. Ik denk nu ook dat ik gewoon af en toe nog eens met het slofje ga rijden (enkel tijdens de galop) afgewisseld met gewoon oefenen zonder slof en zien of hij het ook zonder wil doen.
Dankjewel voor al de tips in elk geval, ik ga er zeker verder op blijven oefenen!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:31

Zowel voor ruggebruik als verzamelen in de galop is het een goede oefening om op een volte een paar pasjes travers te vragen. Dit kun je voor z'n rug in draf met losrijden al doen op een volte en als je gaat verzamelen in de galop volte verkleinen dmv travers en soort wijkend weer te vergroten. Ik heb dit advies gekregen van m'n fysio en heb geen rugproblemen meer en de verzameling is super.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:39

Ik ben ook bezig met de verzameling. Bij mij helpt het goed om veel zijgangen te vragen zodat de achterhand goed onder moet treden...wijken,appyeren,travers etc. Ook is het vergroten en het verkleinen een goede oefening.
Wat betreft het eindeloos schakelen...Het is wel de bedoeling dat je de grens op blijft zoeken (zie een aantal posts hierboven)anders maak je hem niet sterker...Longeren met pessoa kan ook ondersteuning bieden...succes ermee

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:44

Talonius schreef:
Zowel voor ruggebruik als verzamelen in de galop is het een goede oefening om op een volte een paar pasjes travers te vragen. Dit kun je voor z'n rug in draf met losrijden al doen op een volte en als je gaat verzamelen in de galop volte verkleinen dmv travers en soort wijkend weer te vergroten. Ik heb dit advies gekregen van m'n fysio en heb geen rugproblemen meer en de verzameling is super.

Dit is idd zo, door die traver op de volte komt de achterhand naar binnen en zo wordt het paard sterker. Maar moet wel al een sterk paard zijn om dit te doen, dus deze oefening moet heel geleidelijk aan uitgevoerd worden. Dus zeker maar een paar pasjes, want volgens mij houdt een paard die niet sterk genoeg is dit geen ganse volte vol.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:48

Kijk als je paard al een rib teveel heeft wil dit al zeggen dat hij al moeilijker te sluiten is, heel logisch. Het aller gemakkelijkst is een paard wat van nature berg op loopt.
lange voorbenen ,kortere achterbenen,genoeg ruimte om uit de schouder te komen.Loopt hij vannature al ruim...ookdan krijg je dat sluitings probleem. Dit kost gewoon enorm veel tijd en vaak krijg je dan een probleem voor ( in de mond,sterk worden).
Wat je al doet is dus goed,veel schakelen en NOOIT opgeven maar wel afwisselen,zorg dat je paard werken leuk blijft vinden.
Nog eenkleine tip....maak sluisjes met balken waar je tussendoor moet rijden. begin met een vierkant ,oefen eerst even in draf zodat je paard begrijpt wat hij moet gaan doen. Niet te klein beginnen he?! Balken eerst op dik een meter uitelkaar en steeds smaller leggen tot je een hoefslagje overhoudt. Zo kun je dan ook een lijntje leggen , in galoperen,links af, rechtdoor links af rechtdoor en zo ook andersom.Je moet verzamelen er is anders geen keus en ze worden er sneller van in de benen ( opletten geblazen) Ik noem 't altijd "ponyspelen".
Heel leuk maar ook vermoeiend om te doen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 11:37

Die travers op de volte helpt inderdaad wel maar dat vindt hij wel nog vrij moeilijk. Maar zo met kleine stukjes begint het wel te gaan. Ik blijf oefenen Haha!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:21

Leuk om te horen! Gewoon rustig opbouwen en je zult merken hoe snel ze het oppakken. Ik doe deze oefening ook altijd met losrijden in draf als tie lang en laag loopt en je zult zien dat je al snel een paar pasjes meer kunt vragen.