bitloos...en als je paard in verzet komt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westernpower

bitloos...en als je paard in verzet komt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:04

hoi,
ik heb even een vraagje over de mensen die bitloos rijden...hoe kun je overstappen op bitloos rijden terwijl je paard met bit erg tegenwerkt. Doet hij dit dan zonder bit minder? en kun je hem, zonder bit ook 'hard in de 'mond' (dan niet mond maar neus) maken'? ZIjn er paarden die gewoon niet bitloos kúnnen gereden worden?
en wie is er zo stóm geweest om op het idee te komen om dat paard een bit in te hangen? ik zou het zelf vréselijk vinden...dat getrek in mijn mond
groetjes

westernpower

Re: bitloos...en als je paard in verzet komt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:08

niemand die bitloos rijd én online is?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:11

rij zelf niet bitloos, maar weet er wel iets van

een bit is net zo scherp als je hand, jij hebt het over trekken in je mond, dus jij trekt in paard z'n mond?

sommige paarden kunnen makelijk 'omswitchen' naar bitloos dan andere paarden.
een goed gehoorzaam paard is natuurlijk makklijker dan dat drammerige paard,
maar uiteindelijk zou denk ik bijna ieder paard bitloos gereden kunnen worden.

ik vind dat met bit rijden opzich niet zo'n probleem is, zolang je er maar weet mee om te gaan, en dat is hetzelfde met bitloos

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:13

ik zeg niet dat ik trek in de mond, maar af en toe moet ik gewoon écht even goed ingrijpen...en dat kan niet anders dan éven veel druk op dat bit zetten, wat anders, zou ik zeggen?

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:13

Ho ho, niet te snel reacties verwachten.
Jawel er is iemand online die altijd bitloos rijdt.
Ik vind dat je bitloos met een los teugeltje moet rijden..
En ook zéker met bit hoor maar we hebben het nu even over bitloos. en alleen lichte druk geven op de neus als dat echt nodig is.. Ik heb zelf een tank van een haflinger..
En dit werkt prima hij weet niet beter, terwijl dit vroeger wel anders was.
Áls je paard aan de kletter gaat.. gaat hij dat sowiso wel.. mét bit of zonder het maakt allemaal niets uit. Wel heb ik bij mn eigen paard gemerkt dat hij door bitloos rustiger is geworden.

Even nog een kleine edit;
Ik ben zeker een voorstander van bitloos.
Het is heerlijk.. en voor het paard ook.
Geen raar irritant ijzer ding in zn mond, bluh.
De meeste paarden accepteren bitloos al snel. Lachen
Laatst bijgewerkt door Six op 16-07-07 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:16

westernpower schreef:
niemand die bitloos rijd én online is?
En ook nog binnen vier minuten reageert omdat jij zo ongeduldig bent??

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:18

oké, ja ik bezit ook een 'zeer stevige' haflinger, die af en toe écht dwars is...dus ja, maar aangezien ik western rijdt en mijn doel is later eenhandig te kunnen rijden, móet dat bit gewoon niet noodzakelijk zijn. Ik wil gewoon dat ze reageert op mijn zit en mijn gewicht. Maar wat als ze haar zin doordrijft en précies de andere kant op stormt? ik kan me niet indenken dat ik ze dan zónder bit tegen kan houden...Hoe heb jij dat dan voor elkaar gekregen?

sorry, ik wil zo snel mogelijk het antwoord weten, sorry, vergeef me...Boos! Verdrietig

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:24

westernpower schreef:
oké, ja ik bezit ook een 'zeer stevige' haflinger, die af en toe écht dwars is...dus ja, maar aangezien ik western rijdt en mijn doel is later eenhandig te kunnen rijden, móet dat bit gewoon niet noodzakelijk zijn. Ik wil gewoon dat ze reageert op mijn zit en mijn gewicht. Maar wat als ze haar zin doordrijft en précies de andere kant op stormt? ik kan me niet indenken dat ik ze dan zónder bit tegen kan houden...Hoe heb jij dat dan voor elkaar gekregen?

sorry, ik wil zo snel mogelijk het antwoord weten, sorry, vergeef me...Boos! Verdrietig

Ik zou je wel adviseren om een sterk bitloos hoofdstel te kopen.
éentje van leer. als je zonodig bitloos wilt rijden.
En dan rustig aan beginnen.. Los teugeltje, en met zo min mogelijk druk op de teugels halt te houden of langzamer te gaan.. etc.
En ja, dat de andere kant op stormen.. Dan mankeert er wel iets aan de opvoeding, alhoewel af en toe haflingers natuurlijk leuke streken hebben.
Lekker oefenen in de bak ! Zou ik zeggen.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:27

Rustig mensen, is een reactie.

Ik rijd bitloos, mijn pony hing altijd vrij veel op de teugels en liep nooit ontspannen. Zonder bit loopt ze ontspannen en werkt niet meer tegen. Ik heb even je vragen genummerd en de antwoorden staan eronder Knipoog

1. hoe kun je overstappen op bitloos rijden terwijl je paard met bit erg tegenwerkt.
2. Doet hij dit dan zonder bit minder? en kun je hem, zonder bit ook 'hard in de 'mond' (dan niet mond maar neus) maken'?
3.ZIjn er paarden die gewoon niet bitloos kúnnen gereden worden?
4. wie is er zo stóm geweest om op het idee te komen om dat paard een bit in te hangen?

1. Het makkelijkste is gewoon een touwhalster nemen of een ander bitloos hoofdstel, hup omdoen en wegrijden. Alleen de meeste mensen vinden dit voor hun gevoel toch nog wel eng, dus doen ze het in stapjes. Eerst BV touwhalster eroverheen, en nog wel met bit en dus dubbele teugels. Onder het rijden neem je de teugels van je touwhalster maar als het echt misgaat of je vind het eng, kan je altijd nog de teugels van het bit nemen. Ook aan de hand werken met je touwhalster voordat je ermee wegrijd, kan goed helpen. Zo maak je je paard en jezelf bewust van het halster en leer je het kennen en gebruiken Knipoog
2. Er zijn genoeg voorbeelden dat paarden zonder bit meer ontspannen lopen. Ja natuurlijk kan je bitloos ook hard zijn, je moet er zeker om denken dat als je hard trekt op de neus, je een kans hebt het neusbotje te breken. Hierover loopt een topic bij ''Naturals'' als je geintresseerd ben daarover. Je kan best hard op de neus trekken, je moet heel wat doen het beentje te breken maar druk op de neus maak je zelf zo hard als je trekt, net als met bit. Hoe vriendelijk je rijd, met of zonder bit, licht aan hoe je met je teugels enz omgaat. Je maakt het bit of bitloos hoofdstel zo scherp als jij zelf doet.
3. Ja, er zijn paarden waarbij het bitloos toch niet beter werkt dan met bit. Het kan zijn dat je paard de druk op de neus niet prettig vind, of dat de ruiter er niet optimaal mee kan opgaan en het paard gaat protesteren. Je kan met bitloos geen hulpmiddelen zoals martingaal, slof en tiedeman gebruiken. Het kan dus zijn dat paarden een loopje met je nemen als ze bitloos zijn en ineens geen hulpteugel meer hebben. Oefenen helpt maar soms vinden mensen het dan wel genoeg en gaan ze weer met bit rijden. Mensen kunnen ook het gevoel krijgen geen controle te hebben waar het paard van profiteerd. Het licht dus aan paard EN mens.
4. Volgens mij bestaat het bit al heel lang. Ik heb dus geen idee wie het heeft bedacht. Als deze vraag echt serieus is denk ik dat de meeste mensen met bit rijden omdat het het meeste voorkomt. Bijna alle topruiters rijden met bit, misschien wat springruiters bij de Z uitgezonder vanwege hackemoree maar overal waar je kijkt, rijden toch wel de meeste met bit, dus worden bijna alle paarden standaard met bit ingereden Knipoog

Ik hoop dat ik zo je vragen goed hebt beantwoord, voor vragen kan je altijd pm'en Lachen

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:31

oké, bedankt voor het beantwoorden, ik begrijp het nu beter!

even over dat 'de andere kant opstormen', dit was ff een voorbeeld; maar ieder paard gaat toch wel eens aan de kletter? tenminste, wanneer ik met een groep van 30paarden op het strand rij, en ze gaan allemaal galloperen, kan ik die van mij écht niet rustig in stap houden hoor; met welk bit dan ook.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:33

Ja hoor, met of zonder bit als een paard ergens echt goed van schrikt, houd je hem niet tegen om te gaan rennen. Of je een paard kan houden met of zonder bit licht aan de opvoeding. Hoe krijg jij hem terug als hij gek gaat doen in de bak? Het is wat je gewend bent Knipoog

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:36

in de bak is ze zo een snelle niet, maar buiten gaat ze nooit lang aan de loop. Na 100 meter kan ik ze makkelijk, met alleen stem en kleine ophoudingen weer terugkrijgen, dus ik heb geen klagen

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:41

Mooi. Dan is er geen probleem Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:41

westernpower schreef:
hoi,
ik heb even een vraagje over de mensen die bitloos rijden...hoe kun je overstappen op bitloos rijden terwijl je paard met bit erg tegenwerkt. Doet hij dit dan zonder bit minder? en kun je hem, zonder bit ook 'hard in de 'mond' (dan niet mond maar neus) maken'? ZIjn er paarden die gewoon niet bitloos kúnnen gereden worden?
en wie is er zo stóm geweest om op het idee te komen om dat paard een bit in te hangen? ik zou het zelf vréselijk vinden...dat getrek in mijn mond
groetjes

Er zijn genoeg paarden die problemen hebben met het bit zelf en ook ertegen in verzet gaan alléén wegens dat ijzer gruwel ding. Laatst nog een tweespan friezen naar bitloos toebeholpen. Jarenlang altijd voor ieder klein ding lopen stressen en opeens zomaar zonder bit ´coolness´ persoonlijk. Mijn paard heb ik ook eens los gegooid, een keer met bit en een keer zonder. De verschil in hoofdhouding en gangen waren zeer opmerkelijk verschillend dat ik dat ding gelijk aan de nagel heb gehangen. Nou is niet ieder paard hetzelfde en zijn er heel veel gevallen die goed met het bit over weg kunnen en alleen maar een afkeer tegen het bit hebben ontwikkeld omdat er niet verantwoordelijk met hun mond is omgegaan (trekken). Zulke gevallen heb je ook. De hand bepaalt het meest, bit en bitloos. Wat denk je zelf, als je een paard met een open mond ziet en strakke teugels... dezelfde druk heb je ook bitloos. In beide gavellen is het onprettig voor het paard.

In jou geval zou ik gewoon eens bitloos proberen om erachter te komen of jou paard dan ook nog de neiging tot verzet vertoont. Anders wederom zou het aan je rijkunsten kunnen liggen. (niet boos bedoeld, ik weet niet hoe jij rijdt dus het is even een sitautie schets). Soms blijft mijn paard pardoes stil staan, ik heb ontdekt dat dat nou haar manier is om te vertellen dat ik fout zit of een hulp gegeven heb die niet correct is. Ik hoop dat je me begrijpt want het hoeft niet het bit alleen te zijn die verzet veroorzaakt.

En over je vraag wie nou op het bitten idee is gekomen. Vroeger reden ze paard met neusringen, omdat vroeg of later het neusgedeelte gevoelloos werd zijn ze iets anders gaan bedenken en zo op het bit gekomen. Van Pignatelli kun je ook vandaag nog veel zien, waar ik niet blij mee ben.

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:44

oké, maar mijn instructrice reed afgelopen zaterdag ook nog even op mn paard, maar ook die zei dat ze erg aan de linker-teugel vasthoudt. Gewoon kiezen op elkaar...nou, ik kan je dit zeggen; ze deed niet echt rustig met dat bitje. Dan denk ik, moet dit zó?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:38

westernpower schreef:
oké, maar mijn instructrice reed afgelopen zaterdag ook nog even op mn paard, maar ook die zei dat ze erg aan de linker-teugel vasthoudt. Gewoon kiezen op elkaar...nou, ik kan je dit zeggen; ze deed niet echt rustig met dat bitje. Dan denk ik, moet dit zó?

Dan zou ik proberen bitloos te gaan. Eerst rustig in stap wat figuren rijden om het paard te laten wennen en om te kijken naar de reactie, dan steeds een stapje verder opbouwen.

En gaat je paard altijd in verzet of is dit alleen bij bepaalde oefeningen, hulpen en/of momenten?

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 19:49

ze pakt het bit vast wanneer ik meer van haar ga vragen dan figuren en gewoon de stap draf en galop.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:00

Dan kan ik via de pc uit niet meer zeggen dan wat ik net gezegd heb. Bitloos proberen en langzamerhand opbouwen. Je zou ook eventueel nog wat grondwerk kunnen doen, vooral wijken voor lichte druk kan jou en je paard zeer goed helpen op weg naar bitloos. Als een paard al van de grond af aan gewend is om te reageren op lichte druk die op zijn neus wordt gebracht dan is het in het zadel, bitloos, ook al een stuk makkelijker om je te verduidelijken.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:38

Westernpower, zou je ons op de hoogte kunnen houden van de gang van zaken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:41

westernpower schreef:

even over dat 'de andere kant opstormen', dit was ff een voorbeeld; maar ieder paard gaat toch wel eens aan de kletter? tenminste, wanneer ik met een groep van 30paarden op het strand rij, en ze gaan allemaal galloperen, kan ik die van mij écht niet rustig in stap houden hoor; met welk bit dan ook.

Dat noem ik ook niet "aan de kletter" gaan, maar dat is natuurlijk kudde gedrag. Je kunt niet van een paard verwachten dat deze blijft stappen als er 29 paarden bij hem weg galopperen.

unaniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:24

bitloos rijden is een verademing voor je paard, en dus ook voor jou.
als je op een corekte manier hebt leren rijden weet je dat je dat met je zit doet, en zeker niet met je handen.
het paard ontspant veel beter en staat dan ook veel beter open voor verdere vragen die je voor hem hebt.
geen gehang en getrek meer in de mond.
als je het bit echt nodig hebt is het een gebrek van de ruiter.

ik bedoel dit niet beledegend!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:08

unaniem schreef:
bitloos rijden is een verademing voor je paard, en dus ook voor jou.
als je op een corekte manier hebt leren rijden weet je dat je dat met je zit doet, en zeker niet met je handen.
het paard ontspant veel beter en staat dan ook veel beter open voor verdere vragen die je voor hem hebt.
geen gehang en getrek meer in de mond.
als je het bit echt nodig hebt is het een gebrek van de ruiter.

ik bedoel dit niet beledegend!

Je zou eens moeten weten wat ik voor commentaar krijg als ik mensen hier op aanspreek. Serieus de meeste mensen denken dat ze s´werelds beste ruiter zijn. Als er iets mis gaat geven ze altijd het paard de schuld en gaan ze er ook nog eens bijtikken of prikken, excuses bedenken waarom het paard niet loopt etc. Ja goed soms moet je een paard wel straffen maar dat moet wel correct gebeuren, en in 99% van de gevallen die ik tegen kom gebeurt dit onterecht en/of incorrect. Daarbij zeg ik liever geen straf dan een onterechte/incorrecte straf. En het belangrijkste is belonen, er zijn genoeg ruiters die alleen maar op het paard reageren als ze moeten straffen maar vergeten gewoonweg om te belonen. Door beloning kun je juist het beste uit je paard halen en ook het beste krijgen. Mijn doel is om correct verzameld zonder hoofdstel te kunnen rijden, en niet alleen in de bak, maar ook op het strand en in het bos. Het verlangt heel veel geduld en discipline tegenover jezelf en het paard toe, maar als ik ooit mijn doel bereikt heb dan kan ik er teminste trots op zijn. Trots op mezelf en mijn paard.

Want hoever kom je als je je eigen fouten niet toegeeft?

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:20

jh..!
hier een iemand die bitloos rijdt, en NIET meer anders wil..!
als je paard in verzet komt is dat niet voor niets,, òf het kan door het bit komen, òf je doet iets anders niet goed.. probeer die fouten dan zelf te zoeken ,, ; bij jezelf...

ik rijdt bitloos met mijn verzorg paard..Knipoog ,, ik weet niet beter dan met hem bitloos te rijden.
we doen de moeilijkste oefeningen, een tijdje heb ik les gehad in accedemische rijkunst..! was echt super goed gaat..Lachen ,,dat combineer ik dan met het gewone dressuur. we doen de moeilijkste oefeningen waar die flink zijn achterhand moet gebruiken..Knipoog
en het mooiste is ..Lachen ik hoef haast niets te doen met mijn hand..Knipoog wel kleine hulpen magoe de rest moet ik allenmaal doen met m'n zit..Lachen wat soms wel erg moeilijk is.. want ik wil vaak te veel doen met m'n teugels..Lachen

vaak krijg ik opmerkingen van ;; goh, ga toch met bit rijden.. zodat ik dan wedstrijden kan gaan rijden.. Bloos maar dan denk ik ;; goh ga jij lekker knijnen fokken..Lachen ,, het gaat mij totààl niet om de wedstrijden..Lachen het gaat mij om een lang gezond èn gelukkig leven van mijn paard.. Knipoog

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:25

Apple schreef:
westernpower schreef:

Dat noem ik ook niet "aan de kletter" gaan, maar dat is natuurlijk kudde gedrag. Je kunt niet van een paard verwachten dat deze blijft stappen als er 29 paarden bij hem weg galopperen.

super..! ik wou het net gaan zeggen..Knipoog ,, hèlemààl met je eens! Bloos

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:07

ceasarlover schreef:
jh..!
hier een iemand die bitloos rijdt, en NIET meer anders wil..!
als je paard in verzet komt is dat niet voor niets,, òf het kan door het bit komen, òf je doet iets anders niet goed.. probeer die fouten dan zelf te zoeken ,, ; bij jezelf...

ik rijdt bitloos met mijn verzorg paard..Knipoog ,, ik weet niet beter dan met hem bitloos te rijden.
we doen de moeilijkste oefeningen, een tijdje heb ik les gehad in accedemische rijkunst..! was echt super goed gaat..Lachen ,,dat combineer ik dan met het gewone dressuur. we doen de moeilijkste oefeningen waar die flink zijn achterhand moet gebruiken..Knipoog
en het mooiste is ..Lachen ik hoef haast niets te doen met mijn hand..Knipoog wel kleine hulpen magoe de rest moet ik allenmaal doen met m'n zit..Lachen wat soms wel erg moeilijk is.. want ik wil vaak te veel doen met m'n teugels..Lachen;)

Ik vind dit ook, en denkt dat je dan meer rijtechnies moet gaan rijden, en (even) op nieuw met je paard beginnen en afspraken maken met je hulpen en erg consequent zijn.(is een moeilijke opgave).