ander bit proberen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ander bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:38

ik rij een 18 jarige fries, het probleem is alleen dat ze zo ontzettend ongeduldig is, niet willen stilstaan, moet ze wel stilstaan, doordrammen, of omhoog komen, ik ben het nu wel zat, en het is ook best gevaarlijk als je voor de weg staat te wachten, nu zette ik haar laast voor een boom, om haar stil te laten staan, dan komt ze dus gewoon omhoog, ik heb het er met een vrouw over gehad, waar ik nu een fries van bijrij. zij adviseerde mij om toch een ander bit te proberen. ik rij nu met een enkel gebroken bit.
ik heb al veel geprobeerd, maar het werkt gewoon niet, voor de kar staat ze wel even stil, maar onder het zadel is het een ramp, alleen maar ook met andere paarden..

Cassidy

Re: ander bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:44

Ander bit gaat dit probleem niet oplossen, grondwerk en een goede opvoeding wel.
Je paard moet leren af te wachten en geduldig te zijn. Voor een boom zetten blijft een lapmiddel.
En ben je wel zeker dat het zadel goed past en dat er geen problemen zijn in die rug? Is het willen blijven lopen geen manier voor je paard om onder die pijn uit te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:49

goede opvoeding, had ze dat maar gehad, 18 jaar, en nog zo drammerig, heel vervelend, rug zitten geen problemen in, zoals ik al zei is het voor de kar goed, dan stopt ze netjes bij de weg, het zadel past ook nog goed, daar heb ik nu wel een bontje onder liggen, omdat ik het idee heb dat dat op de schoft wat drukt, maar ook hiermee is het probleem niet opgelost, DA heeft laatst nog naar haar rug gekeken, en ook ik controleer het, we hebben hier een haflinger staan die last van zijn lendenen heeft, en daarbij controleer ik het ook, maar zij geeft geen kik.. het is puur drammen, boom is idd geen goede oplossing, maar je moet toch wat.. grondwerk heb ik geprobeerd, maar voor mijn idee schiet ik daar niet veel mee op, omdat ze aan de hand wel stil blijft staan, ze is dan wel wat drammerig, maar minder..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:00

Kan het paard onder het zadel achterwaarts? Als hij dramt en een pas vooruit zet, kun je hem dan terugzetten?
Als hij dat niet kan, en ook niet vooruit mag, vind je het gek dat hij de lucht in gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:02

dan kan ik haar wel terugzetten, dat doe ik ook, maar dan is het net zo hard weer een pas vooruit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:07

En dan zet je hem weer achteruit. Aanhouder wint hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:15

ja precies, probleem is dan wel dat ze op het laatst zo opgefokt word, dat ze het bit vastpakt, en zich zo sterk maakt dat ze vrolijk doorloopt. en dat we dan weer een gevecht hebben, ik heb een tijd terug een behoorlijke aanvaring gehad, maar ook dit heeft niets geholpen, ze moest en zou stil staan, mevrouw dacht daar anders over, en kwam een stukje omhoog, later nog een stukje en zo ging het door, tot ze oplaatst echt rechtop stond, ze stond toen 2 sec stil, en toen mocht ze stappen. maar het werkt niet, ze is nergens van onder de indruk, en het begint voor mij nu echt een ergenis te worden. als ik buiten niet eens meer normaal op kan stappen, omdat mevrouw dan al een paar meter weg is, en ik dus een half uur buiten sta, loopt ze weg, ik zet haar weer terug en doe weer een poging, loopt weer weg, weer terug. na een half uur eindelijk op kunnen stappen zonder dat ze wegliep

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:24

Als ze zo nodig haar voeten wil bewegen, dan zet je haar toch op een klein cirkeltje?

Klinkt als een paard dat graag wil bewegen (afgezien van dat gedram). Als je nu eens die sessies met stilstaan inlast als ze hard heeft gewerkt en de ergste frisheid er van af is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:28

klein cirkeltje werkt buiten niet echt, op stal staat ze tegenover de box, en heb ik tijd genoeg om op te stappen.

na het harde werken, wil dit ook niet, heb ik ook al vaak geprobeerd, voor het werken, na het werken, tussendoor,op vertrouwd terein, vreemd terein,in de bak, buiten,met andere paarden, alleen, het maakt geen verschil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:34

Even een vraagje: ben je de enige die dit paard rijdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:55

Cassidy schreef:
Even een vraagje: ben je de enige die dit paard rijdt?

op dit moment wel, ik rij haar nu ong 3 jaar, af en toe rijd er wel iemand anders op, als ik een weekje weg ben oid, en soms rijd de bijrijdster van onze haflinger haar.
zij hebben dit probleem ook.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:29

Rijd je alleen maar buiten met dit paard? Ik denk dat je gewoon wat meer trainingsuurtjes in moet lassen, oefen het stilstaan sowieso met regelmaat ergens anders dan langs een drukke weg. Op een afgelegen zandpad dus. Zelf niet gespanne gaan zitten en wees er zeker van dat als het paard (bijna) stilstaat dat jij je hand al ontspant. Het kan namelijk zijn dat je teveel en te lang druk op de teugel houdt waardoor het paard alsnog blijft drammen om van die nare druk af te komen.

Verder kun je ook met regelmaat in de bak oefeningen doen en het halthouden/ wachten oefenen.

Gewoon veel doen en liever oefenen op plekken waar je wél een veilige oefen omgeving hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:34

Bienotje schreef:
Rijd je alleen maar buiten met dit paard? Ik denk dat je gewoon wat meer trainingsuurtjes in moet lassen, oefen het stilstaan sowieso met regelmaat ergens anders dan langs een drukke weg. Op een afgelegen zandpad dus. Zelf niet gespanne gaan zitten en wees er zeker van dat als het paard (bijna) stilstaat dat jij je hand al ontspant. Het kan namelijk zijn dat je teveel en te lang druk op de teugel houdt waardoor het paard alsnog blijft drammen om van die nare druk af te komen.

Verder kun je ook met regelmaat in de bak oefeningen doen en het halthouden/ wachten oefenen.

Gewoon veel doen en liever oefenen op plekken waar je wél een veilige oefen omgeving hebt.

ik rij niet alleen maar buiten, maar ook niet vaak in de bak, sinds een tijdje wel weer wat meer in de bak, maar ook daar is ze drammerig, mijn handen ontspan ik idd wel als ze stil staat, hier let ik ook erg op, die oefeningen doe ik idd als ik in de bak/het land rij, en buiten op plekken waar het verantwoord is.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:49

Ik denk ook dat het met de opvoeding te maken heeft, niet met het bit.
Veel grondwerk kan helpen, maar een achtienjarige opnieuw opvoeden is niet ideaal denk ik. Ik zou gewoon afstappen bij die weg, en lopend verder gaan dan. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:07

Picassox schreef:
Ik denk ook dat het met de opvoeding te maken heeft, niet met het bit.
Veel grondwerk kan helpen, maar een achtienjarige opnieuw opvoeden is niet ideaal denk ik. Ik zou gewoon afstappen bij die weg, en lopend verder gaan dan. Ja

ik denk idd dat het met de opvoeding te maken heeft, en zoals je al zegt, na 15 jaar is dat er niet makkelijk uit te krijgen, afstappen bij de weg elke keer is ook niets, ik rij nu rondjes, maar mijn mening is dat stilstaan toch wel bij de basis hoort.. en als ik bij een weg geen rondjes kan rijden heb ik ook weer een probleem, plus dat ze wegloopt als ik weer op wil stappen, en als ik bij elke weg een half uur bezig ben, vrees ik dat ik na een week nog niet terug ben van een buitenrit Clown