Hoe springt het paard makkelijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evanne_Polly

Hoe springt het paard makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 23:04

Een vriendin van mij en ik hadden het er laatst over hoe een paard nou eigenlijk makkelijker springt.
Met een breedte sprong of een "gewone sprong".
Wat er bij ons dus uitkwam was dit:
Een paard springt makkelijker over een brede sprong, omdat dat beter wordt aangegeven hoe het paard moet springen.
Bij een brede sprong lijkt het moeilijker (wat het in feite niet is want bij de "gewone sprong" springt het paard ook al in de breedte. (Als het paard goed springt en dus niet recht omhoog.)) voor het paard dus zet het meer kracht waardoor het makkelijker over de hindernis komt. Bij een normale sprong zet een paard dus minder kracht en springt vaak te vroeg, omdat hij de afstand/breedte niet goed kan inschatten(dit springt ook comfotabel). En dus ook korter achter de hindernis neerkomt. Dus heb je meer kans dat de balk voor afgestoten met een voor- of achterbeen/hoef.
Bij een brede sprong, zoals ik al zei, zet het paard meer kracht om verder te springen. Dus komt verder achter de hindernis neer, dus heeft minder kans dat hij de balk met z'n achterbeen afstoot. En hij springt fijner omdat hij zich, voor zijn ogen, niet in de lucht hoeft te lanceren, maar "relaxed vooruit" kan springen, dus makkelijker springt.
Zo zien wij het. Maar wij willen weten of dit nou klopt, of niet. (We hebben het over het gemiddelde paard. Dus niet over een extra goed getraind paard of een enkel paard dat anders springt dan het andere.)

Volgens mij is mijn verhaal niet logisch in elkaar gezet, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Koe
Wat denken jullie nou eigenlijk wat makkelijker springt voor het paard?
Graag (korte) rede/uitleg erbij.
En ik hoef niet 100x te horen dat mijn verhaal onlogisch in elkaar staat. Dit heb ik zelf al vermeld. Vork

mandy13

Re: Hoe springt het paard makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:51

ik snap je verhaal Knipoog

ik vind oxers in het algemaan fijner springen, bij een stijl heb ik zelf het idee dat ze er te dicht onder komt en vierkant springt omdat ze alleen omhoog hoeft en een stukje naar voor, bij een oxer springen ze zoals jij al zei naar voren en zijn ze soms toch net wat attenter.

Maar het ligt echt grotendeels bij de ruiter/amazone! ik kan heel goed afstanden zien (niet opschepperig bedoeld hoor, absoluut niet) en ik weet precies van een stuk van te voren rustig rijden en de laatste paar passen het gas erop (niet knal hard, maar een goede vaart) zo komt het paard uit en als het goed voorwaarts is zal hij ook lekker naar voor springen. conclussie: de sprong hoeft niet uit te maken Knipoog

gr Mandy

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:17

Ik denk ook dat het grotendeels bij de ruiter/amazone vandaan moet komen. Ik denk ook dat een paard makkelijker springt, als het een fel gekleurde hindernis is (kunnen ze m beter zien) En als er een balk voor ligt, zodat ze zelf weten wanneer ze af moeten zetten Lachen

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:07

Ik denk dat het ook van het paard afhangt. Heb paarden gezien die met oxers absoluut niet overweg konden, maar stijltjes heel soepel en fijn sprongen. En andersom.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:12

mandy13 schreef:

ik vind oxers in het algemaan fijner springen, bij een stijl heb ik zelf het idee dat ze er te dicht onder komt en vierkant springt omdat ze alleen omhoog hoeft en een stukje naar voor, bij een oxer springen ze zoals jij al zei naar voren en zijn ze soms toch net wat attenter.

Maar het ligt echt grotendeels bij de ruiter/amazone! ik kan heel goed afstanden zien (niet opschepperig bedoeld hoor, absoluut niet) en ik weet precies van een stuk van te voren rustig rijden en de laatste paar passen het gas erop (niet knal hard, maar een goede vaart) zo komt het paard uit en als het goed voorwaarts is zal hij ook lekker naar voor springen. conclussie: de sprong hoeft niet uit te maken Knipoog

gr Mandy

Kom maar, dan mag je even met mijn paard gaan oefenen Knipoog

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:48

ThaGirl schreef:
mandy13 schreef:

gr Mandy

Kom maar, dan mag je even met mijn paard gaan oefenen Knipoog

ik vind het best Haha!

als je je paard goed hebt opgeleid en hij luisterd goed naar je hulpen moet het geen probleem zijn, ik zeg niet dat het in één keer lukt, maar ik denk zeker wel dat het zou kunnen hoor Knipoog ik heb dat iig wel met al mijn paarden/pony's die ik gereden heb gehad.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:51

Als je echt hoog gaat, springt een oxer veeel fijner! Steil, is laag fijn Haha!...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:55

mij maakt het niks uit wat ik moet springen.
over het algemeen spring een paard wat hoger op een oxer en sommige zijn wat nonchalanter op een een steil.

Maar achter een oxer landen ze toch echt korter dan achter een steil, de afzet is ook wat dichter bij een oxer dan bij een steil (bij normale afstanden).