Pony beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anouska_

Pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:17

Hallo

Ik heb een pony op marktplaats gevonden met een veulen
alleen is ze nog helemaal groen.
Maar heeft wel goeie papieren het veulen ook.
Ze is 3 jaar dus kan worden beleerd.
Ik heb zelf haast geen ervaring wel 3 jaar rij les.
Ik zou het beleren zelf niet kunnen toch ?
Zal ik dan iemand vragen die er verstand van heeft?
Het gaat om een grote C-pony.
Zou ik haar wel kopen met veulen of is het toch verstandiger om even te wachten en een pony te kopen die al beleerd is?

Heel erg bedank

Groetjes!!

Niien_

Re: Pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:23

Je kunt het wel doen. Maar zorg dan dat je goede begeleiding hebt bij het beleren. Beleren is iets dat je maar één keer góed kunt doen. Dus dat is heel belangrijk dat het dan ook góed gebeurt.

Verstandiger lijkt het me voor jou om even te wachten op een pony die al wel beleerd is.

Bovendien moet je erover nadenken dat als je een pony met veulen koopt dat je er dan ineens twee hebt in plaats van één. Zou je daar geld voor hebben? Over de stalling nagedacht in dat geval?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:37

Ik zou er niet aan beginnen. Merries die van hun veulen moeten zijn al ontzettend lastig en om ze dan ook te moeten beleren... daar zou ik toch echt niet aan beginnen als eerste paard. Er staat zoveel te koop, er zal echt wel iets anders tussen zitten Lachen

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:53

Ja als je echt helemaal ervan overtuigd ben dat dit jou paardje moet worden dan kan je het doen. Je moet wel begeleiding hebben bij het beleren. Aan de andere kant denk ik ook dat je beter een pony kan kopen die al beleerd is. Ook kan een onbeleerde pony ( + veulen ) aardig wat geld gaan kosten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:30

Ik zou het uit handen geven en niet zelf beleren. En ondanks dat je 3 jaar rijles hebt, zal je dat niet voorbereiden op de problemen die je met een jong net beleerd paard kunt tegenkomen. Groen op groen gaat zelden goed.
Hoe oud ben je en hoe groot denk je te gaan worden? Een C pony is een kleine maat, daar ben je heel snel uitgegroeid. Ik zou wachten en nog even doorsparen, en een beleerde pony kopen die wat groter is dan C maat.

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:53

Je zou kunnen wachten tot dat het veulen klaar is om bij zijn moeder weg te gaan! Ben je wel klaar voor 2 pony's ? Je hebt er nu geen, en dan ineens de verantwoording over 2, waarvan 1 nog een ontdeugend veulen.
Vergis je niet hoor! In de ontdeugendheid van veulens Clown
Wanneer je ze toch neemt, kun je je merrie niet echt wegbrengen naar een africhtings'kamp', omdat het veulen nog redelijk vaak moet drinken. Dit alles moet je in overweging nemen.
Ik zou er goed overna denken! Het kan op zich wel, maar het heeft voor EN nadelen.
Succes ermee!
-x- Céline

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:17

ik zou zeker kijken of je de stap aan kunt en of je mensen kentdie dit al eens eerder hebben gedaan het leuke hiervan je kunt het paard helemaal naar je eigen hand maken.
maarnog maals kijk wat je zelf wilt het is een hele leuke evaring.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 01:19

Zelf beleren nee... meehelpen met beleren ja Knipoog lijkt het je leuk om zelf dingen te doen in het beleren zoek dan iemand die hier zeer bekwaam in is ga niet zelf in oefenen als het ware. Zoals al eerder is gezegt dit kan je maar 1x goed doen.

Qua groene of aangereden of ervaren pony geen idee. Dat hangt allemaal van jou rijkwaliteiten en ervaring buitenom het rijden af. Ervaren is eigenlijk altijd goed want je kan van ieder paard wat leren of het nou rijmatig of in de omgang met paarden is. C-pony zo als hiervoor gezegt niet een hele grote maat (niet dat ik weet hoe groot jij bent maargoed) zou je niet een maatje groter willen..

Vraagje: Wat wil je met het veulen gaan doen? Kost veel geld en tijd en moeite en nog het belangrijkste ERVARING.. Niet om je het te laten afschrikken / afraden maar zoiets net als beleren moet heel goed gebeuren. Succes..

Succes met eventueel verder zoeken of met de pony die je op het oog hebt Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 01:31

Zoals eerder commentaar: beter niet helemaal zelf beleren, ook omdat je (meestal) met drie jaar rijden nog niet genoeg kennnis in huis hebt om er echt zícht op te hebben. Maar ik ken jou en je talenten verder niet natuurlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:17

OMG --> RT-P.

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:26

Ik zou er nog eens goed over nadenken... Als je het echt wilt kun je inderdaad beter hulp van een ervaren iemand inroepen, je kunt eventueel ook een paardje kopen dat wel al ingereden is en als vrij braaf is maar je wel nog naar je eigen hand kunt zetten...
Veel suc-6 Haha!