oke hier een theoretisch verhaal erachter (zoals ik het altijd van mijn vorige instructeur uitgelegd heb gekregen):
Je kan alleen been geven als je zit (probeer het maar eens te doen als je staat in het zadel, dan val je haast om, als je zit is het makkelijker) en je wilt het binnen achterbeen activeren (dit been moet sterk zijn omdat het bijv. in de galop een kort moment al het gewicht draagt. Vooral als je hoog in de dressuur rijdt moet het binnenachterbeen sterk zijn, het is de basis van de oefeningen).
als het buiten voorbeen naar voren is in draf, dan is het binnen achterbeen ook naar voren (het is een diagonale beweging) en als de een naar de achter is, is de ander het ook.
Maar je wilt het binnenachterbeen dus activeren, dus op het moment dat het paard zijn been op wil gaan tillen moet je een impuls geven zodat hij het extra optilt.
Daarom moet je dus been geven als het been nog op de grond staat en dus nog naar achter is (dan is ook zijn buitenvoorbeen naar achter) dus dan zit je en geef je been. Dan tilt het paard zijn been op en zet het naar voren en dan ga je staan, dan zet hij het weer naar achter, ga jij weer zitten en geef je weer been voor de extra impuls en dan zet hij het weer naar voren en ga jij weer staan...
oke dat was een heel verhaal ik hoop dat het een beetje te begrijpen is haha
niet dat ik het allemaal goed weet hoor maar mn instructeur heeft dit vaak uitgelegd