Pony wilt niet in de rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GoLizz

Pony wilt niet in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 21:18

Heey,,

Mijn shet wil niet meer in de rechter galop!.
Ze is in october beleerd en toen deed ze het super.
met de juiste hulpen en alles en deed het altijd.
ze was drachtig, en heeft vanaf maart tot juni rust gehad.
we zijn dus nu weer 3 weken bezig en ze pakt alles super op!

Alleen de rechter galop doet ze niet meer!
we hebben alles geprobeert.
aan de longeerlijn doet ze het dan wel.
maar we vragen dan altijd overdreven veel stelling en je been er bij en dan proberen aan te spriingen maar dat doet ze dus niet meer ze springt dan links aan.
af en toe springt ze dan links aan en springt ze voor over maar achter niet!

heeft iemand nog tips om haar gewoon weer rechts aan te laten springen?

xx Sas

potverdikkie

Re: Pony wilt niet in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:24

Tja, er zijn zoveel manieren om een pony dat weer opnieuw aan te leren. En vanaf mijn comp kan ik niet zien wat er verkeerd gaat.
Er zijn een aantal trukjes om ze toch in de goede galop te krijgen. Deze werkt in het algemeen bij mij in de praktijk het beste.
Op het verkeerde been gaan lichtrijden, dan in de hoek goed op je buitenbeugel gaan staan. Binnenbeen op singel, buitenbeen achter singel, buitenhand goed begrenzen, binnenhand opzij, en kijk over je rechterschouder heen!! Dat laatste is heel belangrijk omdat je daarmee je gewicht ook verplaatst.
Ga niet harder in de draf, blijf op de volte, net zolang totdat de pony wel goed aanspringt. Wordt niet boos als het niet lukt!!! Zodra de pony goed loopt beloon je hem met je binnenhand, en houd je je handen weer mooi bij elkaar, blijf recht boven je pony!

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 21:32

okee.. het klinkt heel ingewikkeld maar ik ga proberen me ruitertje het uit te leggen..Tong uitsteken

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:33

je moet het nog een keer lezen, en dan in gedachten doen. Dan zul je zien dat het echt wel meevalt!! succes, en ik ben benieuwd of het lukt.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:17

MINDER binnenstelling aannemen, meer buitenteugel en binnenbeen. Er wordt veel te vaak geknoeid aan de binnenkant, terwijl het daar eigenlijk niet moet gebeuren Knipoog. Ik lees nu dat je zegt 'ruiterTJE' dus die kunnen we dat nog niet kwalijk nemen, hé Haha! . Maar zoals ik al zei, te veel binnenstelling is echt niet goed. Gewoon een lichte binnenstelling, binnenbeen & buitenteugel (waar je altijd mee moet rijden) en dan met buitenbeen de 'aanspringhulp' geven. Als het niet lukt kan je het eens proberen door een zweepje aan de buitenkant te geven en als extra hulpmiddel te gebruiken. Bij sommige pony's helpt het echter door de extra hulp aan de binnenkant te geven! Probeer dus alletwee eens. Vergeet niet dat het aanspringen steeds vanuit een rustige draf moet gebeuren Lachen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:20

fiekhe schreef:
Maar zoals ik al zei, te veel binnenstelling is echt niet goed. Gewoon een lichte binnenstelling, binnenbeen & buitenteugel (waar je altijd mee moet rijden) en dan met buitenbeen de 'aanspringhulp' geven. Lachen.

Je binnenbeen geeft toch de galophulp? Buitenbeen is voor begrenzing....

Minder stelling klopt idd!! Als je teveel halsbuiging vraagt kan je pony simpelweg niet rechts aangalopperen, de binnenschouder moet genoeg ruimte hebben!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:23

pearlie schreef:
fiekhe schreef:
Maar zoals ik al zei, te veel binnenstelling is echt niet goed. Gewoon een lichte binnenstelling, binnenbeen & buitenteugel (waar je altijd mee moet rijden) en dan met buitenbeen de 'aanspringhulp' geven. Lachen.

Je binnenbeen geeft toch de galophulp? Buitenbeen is voor begrenzing....

Minder stelling klopt idd!! Als je teveel halsbuiging vraagt kan je pony simpelweg niet rechts aangalopperen, de binnenschouder moet genoeg ruimte hebben!

Hoe bedoel je? Ik heb steeds geleerd dat je je buitenbeen naar achteren brengt en daarmee 'kuitdruk' geeft. Maar je binnenbeen moet er steeds aanzitten, da's waar Lachen. Zonder binnenbeen lukt het niet. Maar zonder buitenbeen nog minder. Maar eigenlijk heb ik al verschillende methoden gehoord.. Sommigen zeggen binnenbeen, anderen buitenbeen. Ik denk wel dat het op hetzelfde neerkomt: binnenbeen eraan, buitenbeen naar achteren verplaatsen, extra druk met buitenbeen geven en binnenbeen er goed aanhouden. Voor paarden die makkelijk verkeerd aanspringen is extra druk op het binnenbeen nodig. Tenminste zo doe ik het en dat werkt prima Lachen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:37

Ja volgens mij kan het allebei. Ik heb alleen wel eens gehoord dat wanneer je ooit wissels wilt rijden het handiger is als je paard op je binnenbeen aanspringt. Maar dat weet ik ook niet zeker hoor, heb nog nooit wissels gereden..

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:46

pearlie schreef:
Ja volgens mij kan het allebei. Ik heb alleen wel eens gehoord dat wanneer je ooit wissels wilt rijden het handiger is als je paard op je binnenbeen aanspringt. Maar dat weet ik ook niet zeker hoor, heb nog nooit wissels gereden..
ik ook niet Knipoog . 1 keer heeft een paard het is vanzelf gedaan, maar da's al zo lang geleden, weet ik niets meer van Clown .

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:57

Meer buiging ipv stelling. Ook met het gewone rijden. Zo train je meer de achterhand.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 11:32

we gaan het vanmiddag is proberen.
we zaten ook al te denken om de pony aan de longeerlijn te klikken als zei er op zit omdat ze aan de longeerlijn wel galopeerd!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:42

Haha ik heb ook heel erg veel moeite met Obelix en de rechtergalop, maar de afgelopen 2 lessen is hij toch in 1 keer in de rechtergalop gesprongen.
ÉÉn ding is heel erg belangrijk. Je moet niet overdreven veel hulpen gaan geven en gaan klooien met de teugels en er een rommeltje van maken, je moet gewoon rustig blijven.

In het begin ging ik altijd van B naar A rijden, en dan maakte ik dus een schuine lijn en trok ik zijn hoofd heel erg naar links, en dan dreef ik hem aan in galop, dus dan was het bijna onmogelijk om nog in de verkeerde galop aan te springen. Dat lukte dan wel altijd, maarja Obelix is slim, en nogal sterk, dus die bleef dan zo lang mogelijk in draf totdat ie bijna tegen de bakrand aanzat.
Dus toen moest ik iets nieuws bedenken.
Ik moest gewoon op de hoefslag blijven, en in de hoek gewoon een harde tik op zijn kont geven en aandrijven.
En bij ons was die tik genoeg, want Obelix kan het wel, alleen is eigenwijs en die wil het dan niet doen. Maar van die tik op zijn kont denkt ie dan gelijk, oke dan ga ik maar.
( nu moet je niet denken dat ik kei hard op zijn kont sla hoor, maar gewoon een normale tik Tong uitsteken )
En als die dan uiteindelijk in de rechtergalop zit dan gaat ie suuuuuuuper hard Tong uitsteken Dan moet iedereen voor mij aan de kant Clown

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:47

probeer de pony als hij aan de longe wel wil aan galloperen erop te gaan zitten aan de longe en als hij dat goed wil doen dan zou je gewoon in de bak op de volte kunnen gaan rijden.. dan rechte stukken galloperen en uiteindelijk kom je er wel

heeel veel succes en ik hoop dat het je lukt

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:50

Mijn shet doet precies hetzelfde, alleen doet hij het al 2 jaar ong. nu hebben ik en mijn instructrice allemaal dingen bedacht om hem er weer in te krijgen en bij mijn pony is de truc om hem op een volte te draven en hem dan recht tegen het hek te rijden en hem dan precies op het juiste moment aan te springen. Hier ben ik nu al een poosje mee bezig en de laatste tijd springt hij ook gewoon rechts aan.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 17:30

dar op het hek aanrijden heb ik al geprobeert..Tong uitsteken maar dan wil jij links en gaat pony rechts.. zo heeft ze er al een paar keer naast gelegen omdat pony dan erg vervelend word..

Vanmiddag geprobeert op potverdikkie haar manier maar dat wou ook niet lukken.

Aan de longeerlijn wou ook niet. zonder dat ze er op zat sprong ze zo aan maar toen ze er eenmaal weer op ging deed ze het niet meer.

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:14

hmm dan word het moeilijk, als ik hem op het hek aan reed dan stond mn instuctrice er altijd naast en dan durfde hij niet meer.
Maar ik snap het niet helemaal, hoe deed je het dan zonder dat ze er op zat?
Mischien helpt het om er een keer iemand anders er op te laten galoperen Knipoog

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 20:00

jaa ik snap het ook niet.. als ze aan de longeerlijn zit dan zeg ik gewoon galop en zweep der achter en ze springt goed aan.. zonder moeite te doen.
maar als ze er dan op zit dan doe ze het niet meer..Nagelbijten / Gniffelen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:34

blessiej schreef:
dar op het hek aanrijden heb ik al geprobeert..Tong uitsteken maar dan wil jij links en gaat pony rechts.. zo heeft ze er al een paar keer naast gelegen omdat pony dan erg vervelend word..

Aan de longeerlijn wou ook niet. zonder dat ze er op zat sprong ze zo aan maar toen ze er eenmaal weer op ging deed ze het niet meer.

Hm wat jammer, en vreemd, want meestal lukt het wel zo. Wat ik alleen nog vreemder vindt is dat ze het zonder ruitertje wel doet, en met ruiter niet. Ik denk dat diegeen die erop zit toch onbewust de pony in onbelans brengt, cq hinderd, of misschien heeft de pony wel een beetje last van haar rug?

Verward

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:37

blessiej schreef:

En die van mij, lukte die? *LOL* Hyper! (sorry, ik ben nu eenmaal niet normaal Gestoord Vork )

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:44

En als je je pony nou is longeert eerst met een zadeltje erop kijken of het dan lukt en dan longeren met een ruitertje erop?

lotjebruun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:59

Als een pony of paard bij ons niet goed wil aanspringen aan 1 kant leggen we vaak een drafbalk neer. Wanneer je daar op af komt draven en daarbij gaat doorzitten kan je hem als je haar over de balk laat gaan in de goede galop drukken. Bij ons hept dit altijd prima en na verloop van tijd kan je de balk we halen en dan gaat het super. De balk is gewoon net even ene hulpmiddeltje.. Het is het proberen waard bij je pony. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Veeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:33

wij moeten altijd een volte (vrij klein) rijden en dan aanspringen. er stond een pony op de manege die echt niet in de linkergalop kon lopen. zij hoefde dat niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:36

vraag eens stelling naar buiten, binnenteugel los... en hang iets naar buiten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:12

Riss schreef:
Haha ik heb ook heel erg veel moeite met Obelix en de rechtergalop, maar de afgelopen 2 lessen is hij toch in 1 keer in de rechtergalop gesprongen.
ÉÉn ding is heel erg belangrijk. Je moet niet overdreven veel hulpen gaan geven en gaan klooien met de teugels en er een rommeltje van maken, je moet gewoon rustig blijven.

In het begin ging ik altijd van B naar A rijden, en dan maakte ik dus een schuine lijn en trok ik zijn hoofd heel erg naar links, en dan dreef ik hem aan in galop, dus dan was het bijna onmogelijk om nog in de verkeerde galop aan te springen. Dat lukte dan wel altijd, maarja Obelix is slim, en nogal sterk, dus die bleef dan zo lang mogelijk in draf totdat ie bijna tegen de bakrand aanzat.
Dus toen moest ik iets nieuws bedenken.
Ik moest gewoon op de hoefslag blijven, en in de hoek gewoon een harde tik op zijn kont geven en aandrijven.
En bij ons was die tik genoeg, want Obelix kan het wel, alleen is eigenwijs en die wil het dan niet doen. Maar van die tik op zijn kont denkt ie dan gelijk, oke dan ga ik maar.
( nu moet je niet denken dat ik kei hard op zijn kont sla hoor, maar gewoon een normale tik Tong uitsteken )
En als die dan uiteindelijk in de rechtergalop zit dan gaat ie suuuuuuuper hard Tong uitsteken Dan moet iedereen voor mij aan de kant Clown

Ik vind dit overkomen alsof je rijtechnisch nog niet toe betn aan de galop, voor de galop heb je namelijk buiging nodig, en als je pony nog niet wil buigen op je binnenbeen en jij aan je teugels moet trekken om zijn hoofd een kant op te krijgen zal ik je aanraden om voorlopig het bij stap en draf te houden en goede instructie. Leer van je binnenbeen naar je buitenhand te rijden, zo kan je paardje bij het aanspringen ook de juiste buiging aannemen en zal hij niet snel in de verkeerde galop gaan. Dat iedereen voor je aan de kant moet in galop is nog een teken dat je er niet aan toe bent, je pony loopt gewoon onder je uit, en jij hebt zo te horen wenig meer te zeggen, hij wil niet werken (meer de achterhand erbij om zo meer te kunnen verzamelen) en gaat dus uit elkaar en hard galoperen. train eerst zijn achterhand zodat hij het kan en zorg dat je de oefeningen die je in galop moet doen eerst goed beheerst in stap en dan in galop, zo begrijpt hij wat je vraagt en weet jij welk gevoel je erbij moet krijgen. Wat hij nu doet is niet fijn voor jou en zeker niet voor hem, en heeft niets met het trainen van een paard te maken. Een paard is bereid ons te dragen, is het dan niet onze taak te zorgen dat het leert ons verantwoord te dragen? En ieder moet het natuurlijk leren Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:14

Veeer schreef:
wij moeten altijd een volte (vrij klein) rijden en dan aanspringen. er stond een pony op de manege die echt niet in de linkergalop kon lopen. zij hoefde dat niet.

hmm en de manege vroeg zich zeker niet af waarom de pony dat niet kon? Ik durf te wedden dat het een lichamelijke reden had en dat de pony dus pijn zou hebben als het in die galop zou gaan....