bang paard buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iinge_

bang paard buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 19:36

ik heb een paard en die is heeel lief en braaf
in bakken loopt hij braaf en met springen gaat hij super.

TOTDAT JE GAAT BUITENRIJDEN.
dan lijkt het wel of er iets bij hem knapt. hij begint te stresssen en je kan niets meer doen. nu word het zelfs zo erg laatst kwamen er koeien op hem af lopen en hij slaat op hol hij loopt door een hek heen gooit me eraf en gaat bokkend een wei door
hij heeft nu een blessure aanzijn been en ik vind dat het nu wel genoeg is geweest

is er iemand die ook zoiets heeft meegemaakt en weet iemand hoe je dit oplost want het is gewoon gevaarlijk aan het worden en ik zou di graag willen oplossen.................

Mandy_B

Re: bang paard buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:38

Je moet als je de volgende keer naar buiten gaat zorgen dat er of iemand mee loopt met het paard aan het touw. Of dat je de volgende keer er naast loopt met een touw. Ik heb er vakerr over gehoord dat een paard bang is voor de koeien maar daar kan je niks aan doen het enigste wat je er aan kan doen er heel vaak langs lopen met hem bijv. aan de hand en kenis maken met de koeien.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 19:54

ik ben samen met een ander paard gegaan maar dat haalde niets uit hij rende ook gewoon van het andere paard weg ik weet echt niet meer wat ik moet doen hoor

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:02

Ik denk dat heeeeeel veel wandelen met hem en belonen als die braaf is het enigste is wat helpt. Echt engelen geduld hebben. Als je ernaast gaat zou ik wel een hoofdstel om doen dan heb je meer te vertellen. Eerst lekker gaan wandelen, en als die dan braaf is pas erop gaan zitten na een tijdje, met iemand ernaast die hem vast heeft aan een halstertouw. Daarna met een ander paard mee gaan, en als dat allemaal in orde is, dan pas alleen. Succes Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:01

*temt, dit hoort bij RT-P

tepaard2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:32

zoek er een paard bij dat duidelijk leiderscapaciteiten heeft, een echte alfa merrie/ruin. HIelp bij mij ook erg goed, mijn merrie verdomde het door een doorwaadbare plaats te gaan totdat er een duidelijk leidpaard voorop ging, toen moest en zou ze er achteraan! Nu doet ze het ook zelfstandig!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:35

Ik heb het ook. Mijn Tinker is normaal de rust zelf, een van de coolste paarden die ik ken. Totdat we naar buiten gaan. Dan is het een heel ander paard en schrikt hij van de onnozelste dingen. Zo sloeg hij dus een keer op hol omdat hij een cirkelzaag in de verte hoorde. Daarna ben ik nog 1 keer met hem naar buiten gegaan, met iemand ernaast, maar hij was helemaal opgefokt en ik ook. Nu durf ik het niet meer aan met hem. Heel jammer vind ik dat.....

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 11:39

mijn paard staat in de wei met een echt leiderpaard een dominante maar dan is het wel goed maar als je buiten gaat rijden (met dat pard) dan gaat hij er alsnog van door, terweil het andere paard gewoon doorging hij ging weg en moest en zou weg gaan. maar ik kan nu niet veel met hem doen want hij heeft een blessure aan zijn been waardoor ik veel moet wandelen ik ga over een paar dagen proberen echt buiten te gaan wandelen en uiteindelijk ook weer langs de koeien....ik hoop dat hij het buiten ooit nog leuk gaat vinden maar ik ga het gewoon weer proberen...vallen en weer opstaan, toch

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 11:41

diablo; gewoon doorgaan wat er ook gebeurt ik ben er heel vaak afgevallen en je moet het gewoon oefen anders lees je nog even mee kan je miss wat tips gebruiken net als ik

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:18

RUI-->RT-P

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:34

pansor schreef:
diablo; gewoon doorgaan wat er ook gebeurt ik ben er heel vaak afgevallen en je moet het gewoon oefen anders lees je nog even mee kan je miss wat tips gebruiken net als ik

Dat durf ik dus niet aan. Alleen al sowieso niet en degene die dan mee moet, is mijn man. En aangezien die werkt, is dat ook lastig.
Gewoon doorgaan durf ik echt niet. Ik rij hier langs een weg, met aan de ene kant huizen en de andere kant water, geen uitwijkmogelijkheden dus. Als hij er dus eens vandoor gaat, kan hij zo onder een auto rennen. Bovendien moet je aan het eind van die weg een doorgaande weg oversteken. Wat als hij niet stopt? Nee, ik vind het doodeng....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:36

ik zou eerst eens wandelen, en steeds klein stukje en dat uitbreiden. ook met rijden zo doen, eerst klein rondje om stallen heen, dan steeds iets verder, loefst met een rustig paard erbij, desnoods 1 voor en 1 achter je
laten wennen langzaam

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:37

Ja wandelen doe ik ook wel en dan is hij heel relaxed, niets aan de hand. Maar onder het zadel is hij het vertrouwen kwijt, juist omdat er dan niemand naast hem loopt denk ik.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:01

iemand anders die zelf absoluut niet bang is een keer een paar passen uit te wijken oid een paar keer op jouw paard buiten laten rijden. Diegene moet dan met ontspannen teugeltje en benen goed eraan het paard zijn nerveuze gedrag negeren en zoveel mogelijk doorlopen, begin op rustige weggetjes. Ik heb zelf al een paar keer een paard verkeersmak gemaakt op deze manier. Als je zelf rustig bent en het angstige gedrag negeert accepteert het paard uiteindelijk jouw leiderschap en zal uiteindelijk nergens meer bang voor zijn. En vaak de weg op blijven gaan! Heel succes ermee

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:01

piezze schreef:
iemand anders die zelf absoluut niet bang is een keer een paar passen uit te wijken oid een paar keer op jouw paard buiten laten rijden. Diegene moet dan met ontspannen teugeltje en benen goed eraan het paard zijn nerveuze gedrag negeren en zoveel mogelijk doorlopen, begin op rustige weggetjes. Ik heb zelf al een paar keer een paard verkeersmak gemaakt op deze manier. Als je zelf rustig bent en het angstige gedrag negeert accepteert het paard uiteindelijk jouw leiderschap en zal uiteindelijk nergens meer bang voor zijn. En vaak de weg op blijven gaan! Heel succes ermee

Nou, ik geloof dat jij maar eens langs moet komen dan...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:45

waar woon je dan? Dat wil ik best keertje doen hoor als het niet al te ver is.

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:27

misschien is het een mogelijkheid om je paard eens in een wei naast koeien te zetten?? Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:18

piezze schreef:
waar woon je dan? Dat wil ik best keertje doen hoor als het niet al te ver is.

Is 300 km. te ver? Haha!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:35

hm, wat denk jij? Er zijn 300 km verderop vast ook wel een aantal zelfverzekerde buiterijders te vinden Haha!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:35

komt pansor ook uit Duitsland soms?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:30

Zo dat is niet best!
Misschien is het handig om heel veel met hem aan de hand te gaan stappen buiten.Evt. met een paardje erbij die hij leuk vind (paarden zijn vaak minder bang als er een ander paard bij is die niet bang is)
Als dat goed gaat langzaam opbouwen. Weer dat paardje erbij, onder het zadel, jij en je paardje er ook bij onder het zadel, en laat evt nog iemand ernaast lopen om hem vast te houden.
Ik hoop voor je dat het weer goed komt!

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:38

probeer achter het verleden tekomen daar zit meestal de oorzaak

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:12

Begin met wandelingetjes, het hoeft niet echt ver te zijn, net buiten de wei is goed. Bouw het steeds uit tot een verder rondje. Probeer daarna een stukje te rijden als je erop zit, nog niet te grote stappen nemen, geduld is heel belangrijk!! Veel succes. P.S. laat iemand mee gaan op de fiets of de voet aan een halstertouw dat is misschien veiliger

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:32

Wandelen, en iemand meenemen.
Als je weer zover bent als je weer naar buiten wilt met je paard dan zou ik een ander paard meenemen dat je paard daar steun aan heeeft.
Zodra die merkt dat dat paard het niet eng vind accepteerd je paard het waarschijnlijk ook steeds meer!

Heel veel suc6! Vork

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 08:56

ik ben met hem begonnen met wandelingen en daarna ging ik buiten uitstappen (toen de blessure al weg was hoor) Knipoog nu rij ik steeds iets verder en het gaat goed, zodra hij gespannen is en af en toe tussendoor vraag ik hem rond en dan word hij rustiger maar het gaat nu steeds beter Lachen

achter zijn verleden kunnen wij helaas niet komen want hij komt van een handelaar...... Bloos doe ik nooit meer

hij komt trouwens niet uit duitsland maar we wonen er nu wel en het gaat echt de goede kant op (samen met wat andere probleempjes) het voordeel is wel dat ik niet bang ben buiten (eigenlijk alleen maar zekerder) heb geen idee waarom, nadat ik een behoorlijke smakkerd heb gemaakt Tong uitsteken ik weet nou wat hij doet en kan doen en begin ook buiten aardig zijn knopjes te vinden...

erg bedankt voor de reacties Lachen