Meer oppakken zorgt voor protest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Meer oppakken zorgt voor protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 10:56

Ik rijd mijn paard altijd vrij lang en laag (3e nopje standaard springteugel) in deze positie loopt mijn paard fijn en ontspannen. Ik kan haar op deze manier ook op verschillende posities instellen, langer en lager (richting halsstrekken) en/of ronder etc.

Tijdens de lessen ziet mijn instructrice haar graag wat hoger ingesteld en wat meer bij elkaar gereden. Mijn teugels moeten hiervoor korter. (max.2e nopje) Deze verandering zorgt voor veel problemen, mijn paard vindt de beperking in haar vrijheid erg vervelend (moeilijk?) en doet er alles aan om maar weer langer te mogen worden. Voorheen was ze altijd fijn licht in de hand en liep ze lekker voorwaarts, nu wordt ze vreselijk traag en voelt ze erg zwaar en stug aan. Ze komt erg veel tegen de hand en wanneer ik haar weer lager instel (zoals ik voorheen dus meestal reed) voelt ze ook hier stug in. Ze heeft haar trukendoos inmiddels ook weer van zolder gehaald en maakt hier dankbaar gebruik van.

Ik heb begrepen dat dit een fase is maar toch voel ik me er niet prettig bij. Ik begrijp dat mijn paard het waarschijnlijk vervelend/lastig vind om meer bij elkaar te moeten lopen maar ik vraag me wel af waarom ze dan ook in andere posities stug wordt. Is deze omschakeling echt moeilijk (lichamelijk) voor een paard of meer onprettig omdat ze meer moet doen? Kan het zijn dat de omschakeling te groot is, moet dit meer/beter/langer opgebouwd worden? Kortom, een hoop vragen Knipoog Alvast bedankt voor de antwoorden.

ELpatcho

Re: Meer oppakken zorgt voor protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:58

het is niet zo dat als je je paard hoger en ronder wilt instellen dat je de teugels alleen maar korter moet pakken! je begint eerts met drijven en dan pak je pas te teugels op..

ik denk dat je met kleine stukjes moet beginnen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:01

Klinkt alsof je het antwoord zelf eigenlijk al weet..

Als ik het zo lees, vind je paard het idd moeilijker om wat meer bij elkaar te lopen en wat hoger te worden ingesteld..
Geef m eens ongelijk!
Daarvoor mocht ie 'lekker lang' lopen.. en dat was ie immers ook gewend..
En dan nu deze verandering..logisch dat ie probeert er onderuit te komen Knipoog

Gewoon lekker doorgaan, dan loopt ie vanzelf ook fijn op deze 'nieuwe lengte'.
Maar ben het wel met bovenstaande reactie eens..steeds kleine stukjes..

Hoop dat je er iets aan hebt? Bloos

Oja, was nog even benieuwd..wat voor niveau rijden jullie?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:06

niet teveel ineens vragen, probeer haar korte stukjes hoger in te stellen en doet ze dit goed "beloon" haar dan door haar weer te laten zakken.
Als ze altijd op dezelfde houding is gereden kan ik me voorstellen dat het moeilijk is voor haar om ineens anders te moeten lopen.
Neem de tijd.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:13

Wat bij Shine goed werkt is op de dagen dat ik wat meer aan het werk wil iets minder laag en rond losrijden. Ik laat haar dan wel 'over de schoft vallen/zakken' met de hals maar niet lager dan boeghoogte, wel het neusje er wat uit, meteen vanaf het begin wat meer bij elkaar houden. Dan is de overgang ook niet zo groot. Tussendoor af en toe eens een rondje hals strekken (ter controle) maar niet verder in die lage houding rijden, dat komt de volgende dag wel weer Haha!. Als ik haar in haar eigen houding (super ontspannen, heel mooi voorwaarts neerwaarts) warmdraai merk ik dat ik veel meer moeite heb om haar daarna weer écht bovenin te krijgen (om bijv. proefgericht wat dingen door te nemen).

Verder inderdaad niet te veel ineens willen en het is belangrijker dat ze actief blijft en dat je impuls behoudt dan dat ze opgericht loopt, dat komt namelijk vanzelf wel als die 2 in orde zijn Ja! Ook opletten dat je niet teveel omhoog gaat 'werken' met je hand, je mag best een keer begrenzen, maar niet anders (strenger) gaan rijden met je hand omdat je een andere houding wilt, daarin blokkeer je haar waarschijnlijk, blijf 'lucht' geven op de momenten dat ze het ook maar even loslaat.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 12:30

Bedankt voor de reacties!

Citaat:
het is niet zo dat als je je paard hoger en ronder wilt instellen dat je de teugels alleen maar korter moet pakken!

Dat begrijp ik zelf ook wel. Ik vertelde alleen over de lengte van de teugels (en het verkorten daarvan) om het verhaal te verduidelijken.

Citaat:
Klinkt alsof je het antwoord zelf eigenlijk al weet..

Klopt, het zit me gevoelsmatig ook niet lekker. Ik heb het idee dat ik momenteel te veel bezig moet zijn met het hoger instellen/meer bij elkaar rijden. Ik raak alleen in de war van mijn omgeving, hieruit krijg ik het idee dat dit gewoon zonder problemen moet kunnen. Ik was daarom erg benieuwd naar jullie reacties en ervaringen.

Citaat:
Oja, was nog even benieuwd..wat voor niveau rijden jullie?

Ik rijd geen wedstrijden dus dat wordt lastig om te bepalen Knipoog Ik rijdt recreatief/dressuurmatig, dwz, ik ben serieus bezig met rijden en de gezondheid van mijn paard. (en de theorie er achter) Wedstrijden trekken me gewoon niet. Ik zou zeggen dat we op L niveau rond rijden.