paard drukt rug weg, barebackpad gebruiken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blueberry

paard drukt rug weg, barebackpad gebruiken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:46

Omdat het voor mijn eigen zit goed is om met barebackpad te rijden wil ik er een aanschaffen.

Maar... Het paard (ijslander) dat ik ga rijden drukt zijn rug weg in draf/tolt (tolten mijden we ook, ik wil eerst een ontspannen draf hebben). Kan ik dan wel een BBP op hem leggen of is dit slecht voor zijn rug? Zou dit het wegdrukken van de rug kunnen verergeren?

En hoe laat ik hem zijn rug goed ontspannen? Masseren? Grondwerk?

Alle tips zijn welkom Lachen

En als iemand een adresje met goedkope BBP weet is dat uiteraard ook welkom Knipoog

Blueberry

Re: paard drukt rug weg, barebackpad gebruiken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 20:04

Niet allemaal tegelijk heh.. Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:05

ik zou het zelf niet doen.
met een bbp drukken je zitbeenknobbels op de rug, ik denk dat je pony dat niet fijn vind.
met een zadel wordt de druk veel beter verdeeld.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:44

Mijn paard houdt zijn rug ook erg vast, maar hoe meer in letterlijk in zijn rug ga zitten, hoe beter we tot ontspanning kunnen komen. Zelf rijdt ik hem nu met een boomlooszadel, en dat bevalt beter als het boomzadel. Puur omdat ik zijn rug beter kan voelen, en beter kan inwerken.

Probeer het dus zou ik zeggen. Je kunt ook eerst een keer in stap kijken hoe het voelt zonder zadel, met alleen een dekje (liefst een dikke, bijv een (nep) schapenvacht) en een dekensingel erover. Voel je dat je paard de rug nog vaster zet, dan geen BBP kopen, voel je juist meer lossigheid, dan direct naar de winkel rennen Haha!

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 21:52

het zadel dta hij nu hefet past ook niet goed. Het is dat het niet mijn eigen paard is, anders had ik er wel een ander zadel voor gezocht. Ik kan ook niet constant andermans zadel lenen. Dus het is dan of zonder zadel (met bbp dus) of niet rijden eerst oplossen en dan weer rijden.

Ik ga inderdaad gewoon maar eens proberen met shabrak en een losse singel Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:51

Heel veel succes! En laat je weten hoe het bevalt??

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 09:00

ja zeker Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:01

Misschien heeft je paard last van zijn rug. Weet wel oefeningen via pm

tepaard2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:04

Ik zou eerst een passend zadel willen hebben, zolang je dat niet hebt, gewoon zonder zadel rijden en zorgen dat ie er zijn achterhand onderzet door goed voorwaarts te rijden

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 09:16

Goed voorwaart is hij zekersteweten! Het is alleen dat hij verkeerd gereden is. Dénk ik. Met tolten schiet hij in de stress en drukt hij zn rug weg. Dan doet hij een soort draf/tolt, zit wel lekker maar is niet goed voor m. Dus ik probeer inderdaad eerst normala te draven. Die achterhand gebruikt hij wel. Het is alleen dat hij zijn hoofd niet omlaag doet. Maar met wat aanmoedidging gaat dat al beter Lachen

Ik zal inderdaad eerst even zijn rug voelen om te kijken of hij geen pijnlijke plekken heeft oid. Maar ik denk dat het door het verkeerd tolten komt.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:07

Misschien is het eerst handig om hem dressuurmatig, onder een dressuurzadel met boom, goed en ontspannen te hebben lopen. Wanneer je gaat hobbelen om een BBP heb je er helemaal niets aan. Ik zou een goede instructrice zoeken die jou precies kan vertellen hoe je je paard aan de teugel kan rijden (want dan is er van rug weg drukken geen sprake). Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:45

Als je paard je rug wegdrukt, zou ik eerst uitsluiten dat er wat met de rug is voordat ik lukraak naar een BBP zou grijpen.
Laat een Osteopaat naar het paard kijken, probeer ook dressuurmatig de rug los te werken, en wees er zeker van dat het zadel past.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:49

Blueberry schreef:
Goed voorwaart is hij zekersteweten! Het is alleen dat hij verkeerd gereden is. Dénk ik. Met tolten schiet hij in de stress en drukt hij zn rug weg. Dan doet hij een soort draf/tolt, zit wel lekker maar is niet goed voor m. Dus ik probeer inderdaad eerst normala te draven. Die achterhand gebruikt hij wel. Het is alleen dat hij zijn hoofd niet omlaag doet. Maar met wat aanmoedidging gaat dat al beter Lachen

Ik zal inderdaad eerst even zijn rug voelen om te kijken of hij geen pijnlijke plekken heeft oid. Maar ik denk dat het door het verkeerd tolten komt.

In de tölt moet hij z'n hoofd toch juist omhoog houden?
Op de video van Walter Feldmann worden ze in de tölt allemaal met het hoofd hoog gereden.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 16:52

Ja in tolt moet hij zijn hoofd omhoog doen inderdaad! Maar.. hij tolt niet maar doet een schweinnenpass. Een soort mix van tolt en draf en daarbij raakt hij gespannen en drukt hij z'n rug weg.

Ik rijd hem nu met een goedpassend zadel. Dressuurmatig kan niet echt. In stap loopt hij wel nagefelijk maar zodra ik in draf teveel teugeldruk heb gaat hij zwijnen en drukt 'ie dus z'n rug weg. Hij is in stap en galop heel relaxt, ook mooi z'n hoofdje op de juiste hoogte. Alleen het is dus de draf. Draven in het bos gaat wel super. Alleen op het strand is hij wat gespannen. We hebben geen bak dus zijn echt afhankelijk van de buitenritjes. Écht les nemen gaat dus ook niet. Want zodra ik die teugeldruk teveel heb word hij hyper (ja ijslands vuur heh..) en op het strand ben ik hem dan zo kwijt, wat niet zo handig is Clown

Maar we hobbelen tot nu toe heel relaxt. Met een gewoon zadel. Dus die BBP laten we nog even achterwegen want zijn welzijn vind ik belangrijker dan mijn lol met een BBP!

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 16:53

Ja in tolt moet hij zijn hoofd omhoog doen inderdaad! Maar.. hij tolt niet maar doet een schweinnenpass. Een soort mix van tolt en draf en daarbij raakt hij gespannen en drukt hij z'n rug weg.

Ik rijd hem nu met een goedpassend zadel. Dressuurmatig kan niet echt. In stap loopt hij wel nagefelijk maar zodra ik in draf teveel teugeldruk heb gaat hij zwijnen en drukt 'ie dus z'n rug weg. Hij is in stap en galop heel relaxt, ook mooi z'n hoofdje op de juiste hoogte. Alleen het is dus de draf. Draven in het bos gaat wel super. Alleen op het strand is hij wat gespannen. We hebben geen bak dus zijn echt afhankelijk van de buitenritjes. Écht les nemen gaat dus ook niet. Want zodra ik die teugeldruk teveel heb word hij hyper (ja ijslands vuur heh..) en op het strand ben ik hem dan zo kwijt, wat niet zo handig is Clown

Maar we hobbelen tot nu toe heel relaxt. Met een gewoon zadel. Dus die BBP laten we nog even achterwegen want zijn welzijn vind ik belangrijker dan mijn lol met een BBP!

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 14:45

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:23

een bbp werkt absoluut averechts, daar ben ik van overtuigd. Dat je een goed passend zadel hebt gevonden is al een grote stap in de goede richting. Nu is het belangrijk dat hij leert dat het goed is om zijn hoofd omlaag te brengen. Loop veel met hem aan de hand en zodra zijn hoofd omlaag gaat beloon je hem. Zodra hij door heeft dat hij beloont wordt voor het hoffd omlaag brengen ga je dit aan de longe handhaven. Laat hem stappen en beloon hem zodra hij (een hint geeft dat hij) zijn hoofd omlaag brengt. Heeft hij dit door dan kun je dit eventueel gaan verbinden aan een stemcommando (het woord 'strekken' bijvoorbeeld) en zodra dat er in zit kun je dit onder het zadel gaan gebruiken. Als je hem in draf qua tempo op je zit goed onder controle hebt zou je ook het volgende kunnen proberen: veel paarden gaan halsstrekken als ze ruime teugel krijgen en sterk over de manenkam worden gewerven. Uiteraard is het wel van belang dat hij daarbij blijft draven.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 08:16

We hebben de laatste tijd vele met lange teugel gedraafd. Aan de hand loopt hij al vaak (in stap) maar dan gaat hij juist drammen en dus zijn hoofd omhoog doen. Maar het rijden gaat wel super. Hij ontspoant goed en draaft ook met steeds ruimere passen.
We hebben gisteren ookweer een lein stukje getolt. Dat ging ook beter. Ik merk echt goed verschil nu hij zijn gangen beter gescheiden huis Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:23

Ik zou hem eens goed na laten kijken door een DA die gespecialiceerd is in ruggen of een osteopaat ofzo.
De kans dat er in de rug iets niet lekker zit lijkt me heel groot als je paard niet eens kan draven met z'n hoofd naar beneden.
Er zijn zoveel paarden met problemen in de rug. Als je daarmee doorijdt wordt het alleen maar erger.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 09:07

Hij doet z'n hoofd nu wel naar beneden.