3 jarige die tanden knarst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taat88

3 jarige die tanden knarst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 11:17

mijn 3jarige knarst met zijn tanden/kiezen tijdens de stap als ik met hem aan het werk ben

wat denk jij....

1. een ander bit
2. van de spaning
3. gaat nooit meer over

Groetjess

jestop

Re: 3 jarige die tanden knarst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:19

is gewoon spanning. gaat echt vanzelf over! Mijn paard deed dat ook toen ze drie was en het is op een gegeven moment vanzelf overgegaan!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:51

spanning. Het is vaak een reactie van het paard met iets waar ze niet blij mee zijn. Vaak is dat spanning, afkomstig van de ruiter. Grote kans dat je ergens in je lichaam iets aanspant, waar je paard last van heeft (dit kan een been, je rug, je schouders enz. zijn). Ook kan het zijn dat het paard niet blij is met het contact met zijn mond (te zwaar) of met het bit in het algemeen. Door een keer zonder bit, bijv op een kaptoom of andere bitloze optoming, te rijden, kun je zien of het ligt aan het bit, of dat het toch iets anders is.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:46

Ik zeg ook spanning; gaat vanzelf over

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:50

Nee, gaat niet vanzelf over. Als het paard zich ergens aan blijft ergeren, dan gaat het pas over als je de ergenis wegneemt...

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:54

Die van mij deed dat eerst ook wel veel, maar toen had ik er een enkelgebroken bit in. Nu heb ik er een dubbelgebroken bit in en doet ze het veel minder, geeft ze ook makkelijker op na..
Dus misschien is dat ook een idee?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:55

Mijn 3 jarige deed dit in het begin ook regelmatig, nu 2 maanden verder doet ze het niet meer, dus ik denk ook dat het vanzelf over gaat. (al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen)

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:04

Een van onze Arabieren had in het begin ook die klacht,en wat een rot gehoor dat knagen op het bit!!Soms dacht ik...oh wat slecht voor zijn gebit.Maar net zo plots als het kwam..zo plots is hij ermee gestopt.Nu heeft hij het nooit meer gedaan,en geen ander bit en het is intussen jaren geleden.En zo zag ik meer reactie's die vanzelf zich oplosten.Veel succes.. Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:05

Spanning Knipoog

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:50

Ja [gast1122] ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt,want onze boef deed het toen hij pas onder het zadel was.
Nu eenmaal volwassen en begrijpend wat alles is...nooit meer gedaan.. Haha! Haha! .

tequilaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:00

Zand geven Knipoog

ariiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:32

Het is juist ontspanning. mijn paard die 11 is en zich gedraagt als een 3/4 jarige doet het ook. Het gaat vanzelf weer over

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:34

Het is niet ongewoon dat een driejarige nog wat spanning ontwikkelt door het lopen onder de man, alles is nog nieuw. Met gewenning en vertrouwen gaat dit vaak over. Gaat het niet over, dan kan het inmiddels gewoonte zijn geworden, of er is iets anders aan de hand. Laat voor de zekerheid even de tanden controleren en het zadel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:51

ariiane schreef:
Het is juist ontspanning. mijn paard die 11 is en zich gedraagt als een 3/4 jarige doet het ook. Het gaat vanzelf weer over

Ontspanning is het in ieder geval niet... ook raar dat je zegt dat het over gaat in die context. Dan zou het paard dus ineens gaan spannen en moet je daar blij mee zijn????

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:56

Of misschien een keertje naar de paardentandarts.

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:58

ben het helemaal met venetia eens, een jong paard heeft onder het zadel soms nog wat spanning, en dat scheelt ook of je een nuchter of nerveus type paard hebt, en meestal gaat het vanzelf weer over ,en inderdaad wel even je zadel controleren, en naar zijn tanden laten kijken, je paard is op deze leeftijd volop aan het wisselen.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:00

_angela_ schreef:
Nee, gaat niet vanzelf over. Als het paard zich ergens aan blijft ergeren, dan gaat het pas over als je de ergenis wegneemt...

Inderdaad.
Het is spanning maar zoiets gaat niet altijd vanzelf over. Je kunt beter naar de oorzaak zoeken en er proberen iets aan te doen.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:01

saaraah schreef:
Die van mij deed dat eerst ook wel veel, maar toen had ik er een enkelgebroken bit in. Nu heb ik er een dubbelgebroken bit in en doet ze het veel minder, geeft ze ook makkelijker op na..
Dus misschien is dat ook een idee?

Bij mij precies hetzelfde.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:03

Een paard knarst als hij niet actief genoeg bereden wordt. Een merrie bij ons deed dat eerst ook als je maar wat rond reed en haar dr gang liet gaan. Werk ergens aan, doe iets en rij niet 5 rondjes hetzelfde. Pak regelmatig een volte, overgangen, tempo wisselingen, halsstrekken enz. Hou je paard in de tijd dat je rijd lekker bezig en ben hem voor in alles. Dus doe dingen die hij niet verwacht en probeer steeds iets nieuws te verzinnen dus een keer een overgang op de diagonaal bijv. Het knarsen moet op deze manier na een week echt over zijn Lachen (bij ons wel)

Het zou ook aan de tanden kunnen liggen idd, zou dit eerst proberen en is het na een week nog niet beter; roep er dan een tandarts bij. Ook al is het een 3 jarige, hou hem lekker bezig en al is er wat spanning tussendoor: rustig blijven en gewoon doorrijden, wordt vanzelf beter, alles is immers nog nieuw voor hem. Hoop dat je snel van het knarsen af bent Lachen Idd een dubbel gebroken bitje wil ook wel helpen tegen spanning. Heb mijn 4 jarige er veel fijner op lopen.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:30

_angela_ schreef:

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:07

Spanning gaat over door ervaring en vertrouwen, dat is dus min of meer vanzelf. Alleen als tandenknarsen voorkomt uit pijn of gewoonte gaat het niet vanzelf over!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:53

Ik heb ook wel eens gehoord dat ze met tandenknarzen aangeven ergens pijn te hebben, maar dit weet ik niet zeker.. Het is overigens wel zo bij een heleboel andere dieren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:25

Venetia schreef:
Spanning gaat over door ervaring en vertrouwen, dat is dus min of meer vanzelf. Alleen als tandenknarsen voorkomt uit pijn of gewoonte gaat het niet vanzelf over!

maar dan nog: je hebt de oorzaak weggenomen. je hebt het paard dan namelijk geleerd dat het kan ontspannen als je erop zit. Het is bij tandenknarsen dus ALTIJD van belang om het ongemak weg te nemen, en dat kan door het opbouwen van vertrouwen zijn, maar ook door een medische oorzaak weg te nemen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:27

_angela_ schreef:
Venetia schreef:

maar dan nog: je hebt de oorzaak weggenomen. je hebt het paard dan namelijk geleerd dat het kan ontspannen als je erop zit. Het is bij tandenknarsen dus ALTIJD van belang om het ongemak weg te nemen, en dat kan door het opbouwen van vertrouwen zijn, maar ook door een medische oorzaak weg te nemen.

Ok, daar is geen speld tussen te krijgen Knipoog

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 15:30

ik heb en ander zadel nu lijkt het minder te zijn...