Ik deel nu sinds 2,5 jaar een tinker. Eerst was ik haar verzorgster en sinds een jaartje is ze van ons samen.
Op heel jonge leeftijd is bij haar athrose ondekt en in eerste instantie zal ze hier niet oud mee worden. Mevrouw is toen erg verwend omdat ze waarschijnlijk al snel ingeslapen moest worden.
Wonder boven wonder bleef de athrose stabiel en ontwikkelde ze een loopje waardoor ze geen pijn heeft en prima gereden kan worden.
Maar dat verwennen heeft toch wel een beetje tol geeist want het kan een echt doordrammer zijn.
Als voorbeeld noem is verzorgsters waarbij ze er keihard vandoor ging buiten over de dijk heen, niet in de bak te rijden en zich ontzettend sterk maken.
Zo is ze een van de eerste keren rijden bij mij ook er vandoor gegaan. Ik had toen al jaren niet gereden en stond op het punt ermee te stoppen. Maarja het is wel een super schat, dus de enigste voorwaarde was dat ik een tijdje eerst in de bak wilde oefenen.
Ik ben toen erg intensief bezig geweest met haar en uiteindelijk konden we normaal stappen en draven en haar balans werd steeds beter. Alleen galop bleef een heikel punt. Niemand durfde eigenlijk op haar te galoperen aangezien ze keihard ging en keihard op de bakrand afrende (is vroeger zelf een keer er door heen gegaan, dus angst is terecht). Na een jaar ging ze steeds meer loslaten in stap en draf, dus ben ik voorzichtig met galop begonnen. Gewoon korte stukjes en op de volte.
Nu is ze dus zover dat ze in de bak normaal een paar rondjes kan galloperen en ik haar ook terug kan rijden.
Buiten heb ik vanaf begin af aan wel af en toe gegalopeerd. Alleen het probleem verbeterde niet..
Zodra ze aangalopeerd blijft ze versnellen totdat we echt voluit gaan. Op rustige lange stukken is dit niet zo'n probleem maar het is niet de bedoeling. Als er wat aankomt is ze gewoon niet terug te rijden!! Na een tijdje (best lang!) word ze rustiger en kan ik haar of terug nemen in draf of op een rustiger tempo door laten galoperen.
Maar na al die tijd zit er nauwelijks verbering in, het is altijd zij die het tempo bepaald en ik moeten maar duimen dat ze niet struikeld of er niks aankomt..
Ik heb al een thiedeman geprobeert maar aangezien ze haar hoofd niet heel hoog houd is dit een beetje nutteloos.. Ze is gewoon zo sterk en omsturen durf ik slecht aan omdat ze gigantisch lomp is en door haar athrose niet te scherpe bochten kan maken anders gaat ze echt onderuit.
Ik weet het echt niet meer.. In stap en draf is perfect aan de hulpen maar die galop..
Scherpere bitten begin ik niet aan.. Ik rij met een dubbelgebroken trensje en dat vind ik prima..