Reactie op hulpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn

Reactie op hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 17:32

Ik heb een probleempje met mijn pony.

Thuis kan ik hem lekker laten lopen en doet hij ook alles zoals ik wil.
Zodra ik een proef rijd op wedstrijd, gaat ie lopen ''klieren''
Niet reageren op hulpen, haast niet opzij willen met het wijken.

Ik rijd met kleine knopspoortjes en met een zweepje, die ik in de proef eigenlijk niet gebruik.

Proeven thuis gaan ook altijd minder, dus het ligt niet aan thuis of wedstrijd, maar meer eraan dat hij een proef moet doen.

Mijn instructrice is momenteel op vakantie, dus daar kan ik het niet aan vragen Knipoog
Eens een tik geven helpt voor eventjes.

Cantheon

Re: Reactie op hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:03

Tip: let op jezelf bij een wedstrijd. Ben je erg zenuwachtig of gespannen, dan neemt je pony dat zeker over en zal minder goed op je hulpen reageren. Ook geef je je hulpen anders als je zenuwachtig bent. Let op: Je kan ook zenuwachtig zijn zonder vlinders in je buik. Ga extra op ontspanning letten. Succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:05

Het kan inderdaad een kwestie zijn van spanning Lachen Denk je dat zelf ook ? Dan moet je aan jezelf gaan werken. Maar je hebt inderdaad ook pony's die het er gewoon echt om doen Vork
Gewoon blijven rijden zoals je al deed, maar heel consequent zijn met straffen.
Succes !

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:17

In een proef komt altijd alles net wat sneller da dat je gewoon lekker in je bakje de tijd kunt nemen voor een overgang. Waarschijnlijk reageert je pony normaal gesproken ook niet snel genoeg en krijg je daarom problemen in een proefje, als je wel alles vlug achter elkaar moet doen.

Probeer in je training je pony sneller aan je hulpen te maken!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:20

Citaat:
Maar je hebt inderdaad ook pony's die het er gewoon echt om doen
Nu, daar geloof ik niet in eerlijk gezegd. Waarom zou een pony lastig gaan doen wanneer hij een proef moet rijden en anders niet? En vooral, deze pony doet dit niet alleen op wedstrijd _
Citaat:
het ligt niet aan thuis of wedstrijd
_ Dus dan geloof ik er helemaal niet in. Het kan best zijn dat een pony op wedstrijd wat gespannener (wat een woord Clown ) is, maar dan zou dit zich ook niet moeten uiten in spanning thuis bij een proef rijden.

Allerhoogstwaarschijnlijk ligt dit probleem bij jezelf. Bewust (of onbewust) ga jij anders rijden als je een proef moet rijden. Waarschijnlijk doe je dit onbewust; je wilt je proef zo goed mogelijk rijden en gaat extra je best doen om je proef goed te rijden. Extra inzet kan zich bv. uiten in opgespannen spieren. Natuurlijk voelt je pony dat en die vindt dat helemaal niet prettig, dus laat hij dat _lief zoals hij is Tong uitsteken _ even duidelijk merken aan jou. Jij reageert hier op met een correctie (of misschien zelf straf) 'neen, dit mag niet.' Daarop wordt hij wsg nog lastiger omdat hij eigenlijk alleen maar bedoelde dat jij verkeerd bezig bent en dus _vindt hij_ dat hij daarom niet hoeft gecorrigeerd te worden. Vicieuze cirkel dus. En op wedstrijd heb jij wsg nog wel extra zenuwen, waardoor je hem onbewust nog een tikkeltje nerveuzer maakt. Doe onder het 'gewone' rijden alle oefeningen die je in je proef ook moet doen. Je kan ook korte stukjes van je proef meenemen. Rijdt je proef dan ook eens, (maar pas) als jullie alle oefeningen netjes (echt netjes) onder de knie hebben, en doe alsof je net nog oefeningen aan het rijden bent. Denk niet 'oh het moet nu goed gaan want we hebben zondag wedstrijd' want dan creër je spanning. Rijdt gewoon rustig, relax dat proefje. Jullie kennen alle oefeningen al, dus niets om te stressen, toch?! Ga echt geen wedstrijden rijden als jullie de oefeningen die je in die proef moet doen nog niet kunnen. Half en half is te weinig. Ga pas rijden als jullie er echt helemaal klaar voor zijn! En denk erom: ontspanning is de sleutel! Knipoog. Veel succes!!!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 20:37

Ik ben juist nooit zenuwachtig voor wedstrijd, ik rijd net zo als thuis Lachen

@Fiekhe: Dat klopt, ik wil dat alles netjes gaat en dat er niks mis gaat.
Waarschijnlijk vormt dit voor hem toch een beetje spanning, zonder dat ik gespannen ben.
Bedankt voor je tip! Ik ga er a.s zondag op letten Haha!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:18

Valentijn schreef:
Ik ben juist nooit zenuwachtig voor wedstrijd, ik rijd net zo als thuis Lachen

@Fiekhe: Dat klopt, ik wil dat alles netjes gaat en dat er niks mis gaat.
Waarschijnlijk vormt dit voor hem toch een beetje spanning, zonder dat ik gespannen ben.
Bedankt voor je tip! Ik ga er a.s zondag op letten Haha!
Inderdaad. Veel succes!

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:00

je zet dat je je sporen en zweepje niet gebruikt op de wedstrijd...zou je pony daar geen misbruik van maken? mss dat je pony doorheeft dat je op wedstrijd toch niet zo door rijd als thuis en dan ook niet meer de moeite neemt...

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 19:06

Mijn sporen gebruik ik wel, het zweepje niet.
Maar mijn zweep gebruik ik thuis ook niet echt vaak, omdat ie daar best heftig op reageerd.

Ik heb inmiddels andere sporen, gewoon normale, geen knopspoortjes en daar doet hij het nu heel goed mee.
Mn zweep kan ik nu ook gewoon wegleggen (de zweep is meer voor het idee, niet om te gebruiken).

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:33

Ik geloof er zeker wel in dat sommige paarden het echt doen omdat ze een proef moeten lopen. Ik ken namelijk precies zo'n paard. En iedereen die op dat dier wedstrijden heeft gereden, of die dat paard kent zegt hetzelfde, hij doet het echt om je te narren. Knipoog

Maar het kan ook best zijn dat het paard een verandering (in jou) voelt, en daar zo op reageert. Dan zou ik voor jezelf proberen na te gaan wat dat is, en dat proberen te veranderen.