houding tips alles is welkom!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

houding tips alles is welkom!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 14:25

hey

ik hoor heel vaak om me heen en van mn instr.
en op wedstrijd zoals gister
dat mn houding echt beter moet, ik weet dat ze gelijk hebben maar wil makkelijke en goede tips om thuis aan te werken!
dat ik ook eens ga rijden alleen puur op mn houding..
het probleem:

ik val voorover waardoor ik mn knieen optrek en mn benen naar achter gaan. ook zet ik mn handen soms te breed/wijd waardoor ik contactverlies heb en haar dus daarom kwijt raak aan de voorkant. ik ben 1.73 en rijd mijn pony van 1,47.

wil het gewoon beter hebben, over een tijdje gaan we naar het M1 en dan wil ik het gewoon veel beter hebben, doe al 2 jaar mn best maar ik heb het idee dat ik het nooit zal leren!!

bedankt!

Quente_

Re: houding tips alles is welkom!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:17

Mijn instructrice zegt dat het al een stuk scheelt als je je hakken goed naar beneden doet,en op de goede plek probeert te houden.
Daardoor trek je je knieen ook mindergauw op.
Bij mij heeft het zelfs wel iets geholpen als je de beugels eens een iets langer doet. Dan ga ik meer mijn best doen om mijn voeten nog goed te houden,waardoor mijn benen ook weer op de goede plek komen.
Is altijd een Questie van oefenen. Lachen

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:40

Hée,
Natuurlijk kan iedereen iets aan zijn houding veranderen. Dus jij ook! Knipoog
Bij mij helpt het ook als ik mijn handen op me goede plek hou en mijn beugels een gaatje langer, want dan trek je je knieen ook veel minder op. Maar het is gewoon zo, als je op een kleiner paardje rijdt, dan ga je ook mee voorover zitten. Dat is in iedergeval wel bij mij. Als ik op een groter paard rij, is mijn houding netjes en rechtop. En rij ik op een kleiner paardje dan is mijn houding weer een stuk minder en zet ik mijn schouders naar voren. Verdrietig
Nou, veel succes nog met het oefenen. Haha!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:06

Qua zit, zou je geen zitles kunnen nemen? Klinkt misschien een beetje stom maar het werkt ontzettend goed. Haha! Heb het zelf ook gehad voor de zitcompetitie en ik heb gemerkt dat het echt onwijs heeft geholpen, mijn houding werd er stukken beter door. Ja
En vooral op blijven letten, tegen jezelf blíjven zeggen "handen!" als je jezelf er weer op betrapt dat je je handen te breed zet. Je moet iets gemiddeld duizend keer herhalen voordat het automatisme word (heb ik gehoord Knipoog ), dus succes. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:48

Misschien moet je je beugels wat langer doen, zodat je je knieën niet meer kán optrekken. Ga anders eens een hele les alleen maar op je houding letten, vooral in stap kan je goed op je houding letten.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 18:58

nou het probleem met langere beugels, ik ben ook zeg maar scheef, 1 been is korter dus aan die kant heb ik mn beugel ook korter gedaan..dus moet daar dan meer druk op hebben, als ik ze langer doe zwabber ik echt heel erg alle kanten op..

ik probeer er zelf al erg op te letten maar ik kan ook om hulp vragen bij iemand die dan ff 20 minuten ofzo echt alleen op mn zit let. bij mn eigen instr. kan ik dan weer aan andere dingen er bij werken. ik wil het zo graag beter. in mn profiel kan je ook wel wat foto's spieken waar ik redelijk zit maar ook een paar waar ik dus niet goed zit.

bedankt trouwens!!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:28

Rijdt eens zonder beugels, dan zal je je benen wel deftig moeten leggen. Of nog beter: zonder zadel Ja. Hoe jij het vertelt komt het over dat alles voortkomt uit je rug, dus da's de oorzaak van alles (natuurlijk niet van je handen maar wel van je benen). Dus moet je vooral daar hard aan gaan werken. Denk gewoon constant in je eigen 'rug recht, rug recht, etc.'. Hetzelfde voor je handen, gewoon hééééél de tijd aan denken. Ik heb hetzelfde voor, maar ik steek m'n benen af, dus ik denk nu heel de tijd in mezelf 'benen, benen, benen, ..' en nu 's het een automatisme geworden. Dus het werkt wel hoor, je moet er alleen de tijd voornemen Knipoog. Veel succes!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 19:30

ik ga het zeker meenemen in het trainen, constant focussen en 1 maal per week echt vooral op mn houding hameren,
zonder zadel lig ik er helaas denk ik zo naast, hete pony haha.

maar zonder beugels, kan ik ze dan zo los laten hangen (kunnen niet makkelijk omhoog of over mn zadel heen)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:00

Bonny4life schreef:
ik ga het zeker meenemen in het trainen, constant focussen en 1 maal per week echt vooral op mn houding hameren,
zonder zadel lig ik er helaas denk ik zo naast, hete pony haha.

maar zonder beugels, kan ik ze dan zo los laten hangen (kunnen niet makkelijk omhoog of over mn zadel heen)
Je kan ze wel zo laten hangen, alleen is dat wel lastig voor jezelf (en als je pony erg hard gaat lopen ook voor hem dan gaan ze alleen maar klepperen). Haal ze er anders gewoon af! (wel alleen doen als je zeker genoeg bent Knipoog ) Denk er wel om dat je ontspannen blijft zitten, want als je pony hard zou gaan (omdat je zegt hete pony) en je gaat knellen wordt je net een pingpongballetje Clown . En natuurlijk niet vergeten af en toe eens licht te rijden hé Vork Lekker vermoeiend in het begin, maar het went wel Ja.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 20:42

het erop doen en afhalen is echt niet heel snel gedaan, ze zitten onder mn zweetblad en dan ook nog eens zit het zweetblad vast met de singel.. maar ik kijk wel even, ga mezelf er iig goed op focussen!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:58

Je hakken, heupen en rug moeten gelijk zijn, één rechte lijn, ook je ellebogen naar de paardenmond Lachen

brenda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:22

zitten op je kont!!! lijn trekken van je hoofd-kont-hakken, en van pols-knie, dat is een kwestie van tijd!!! hoofd omhoog en blijf laggen!!:P:P ik hoop dat je er iets aan hebt, (spiegels zijn handig om te zien wat een jury ziet!!:P

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:37

Ik heb precies het zelfde probleem Tong uitsteken vooral als me paard even raar gaat doen val ik meteen naar voren en worden mijn benen heel stijf opgetrokken en gaat he tpaard alleen mar vervelender doen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:13

Iedereen kan allerlei tips geven via internet, maar de beste tip is: ga eens zitles volgen. Dan kan diegene jou persoonlijk helpen. Want wat is de oorzaak van je houding?

Sommige problemen met de houding worden veroorzaakt door de bouw van het zadel (stoelzit bijvoorbeeld). Dan kun je nog zo hard proberen je benen naar achter te leggen, maar dan ben je bezig met symptoombestrijding. Ligt het misschien aan je spierspanning (hoge tonus, lage tonus) of is je evenwicht niet goed genoeg?

Er zijn ook oefeningen om je houding te verbeteren zonder paard, kijk daar ook eens naar. Een aanrader vind ik het boek Beter paardrijden kun je leren van Ulrike Thiel.

ariiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:21

misschien is het een idee om eens zonder zadel te rijden. Dan heb je je zit en evenwicht beter onder controle

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:46

Lees het boek van Anne Muller (basis rijkunst, wat beweegt de ruiter) eens. Daar staat de hele zit/houding tot in de puntjes beschreven, met allerlei tips en grondoefeningen (dus zonder je paard) om je zit te verbeteren. Echt heel erg leerzaam!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 21:36

waar kan je deze boeken kopen? en welke is beter, wil me wel eens meer verdiepen!! vandaag heeft mn instr. ook goed opgelet weer. vooral in contra ga ik heel apart doen met mn armen.. ik ga nu ook bewust 1 keer per week rijden alleen op mn houding (met iemand aan de kant!die me helpt)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:53

Het boek van Anne Muller is via oa. Bol.com te bestellen. Het kost 17,95, maar is veel meer waard Haha!

Op bol.com kun je ook enkele pagina's van het boek inzien. Kijk ook in de link van mijn onderschrift (akasha) daar is nog meer over het boek en haar ideeen te vinden.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:20

probeer je rug recht te huoden , je hakken uittedrukken met je hooft tussen de horen van je pony heen te kijken en je handen recht op te houden Knipoog Pling

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:21

Ik heb dit Topic ook even gevolgd,en er zitten zeer goede tips bij waar ook ik wat mee kan.Bedankt allemaal daarvoor!!En Bonny4Life NIET zomaar opgeven hoor,we denken allemaal weleens dat iets nooit gaat lukken.Met veel van deze hele goede tips,gaat het jou beslist eens lukken hoor!!Veel succes.. Ja

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:24

laat je eens filmen, en ga achteraf eens héél kritisch naar jezelf kijken, schrijf op wat jij vind dat écht anders moet. dan kun je als je dat hebt opgeschreven het in volgorde van belangrijkheid zetten. dus het belangrijkste kan zijn dat je je schouders naar achteren moet doen en je rug rechtten omdat je je paard dan beter onder je kunt laten lopen, daarna is het belangrijkste dat... etc etc
en werk hier dan punt voor punt aan, dus probeer gewoon eens een week of 2 bij het rijden alleen maar te denken aan die eerste punt op je lijst

succes!

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:28

handen breed zetten heb ik een tijdje heel erg gedaan en ze konden me er nog zo vaak op wijzen, ik zette ze zo weer breed.
Toen heeft mijn moeder een elastiekje om mijn polsen gedaan, als ik ze breed zou zetten zou ik dat dan voelen. Heeft heel erg geholpen bij mij. Haha!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:33

Ik heb net even in je profiel gespiekt (foto's werken altijd beter dan een beschrijving Knipoog ), en het valt mij op dat je niet op je 'kont' zit. Je zit eigenlijk op je 'kruis' (tja, klinkt niet zo fijn, maar veel ruiters doen het toch, ik eerst ook).
Je zult, om je houding te verbeteren, meer in het zadel moeten gaan zitten. Je rug zal dan als het ware vanzelf meer rechtop komen, en je hoeft er dan alleen maar op te letten dat je je hakken naar beneden houdt. Het is niet makkelijk om dit aan te leren (je zit immers al jaren in een andere houding), en daarom ga ik mee met een voorgaande post: neem zitles. In de les kan er dan constant aandacht gegeven worden aan je zit, en leer je ook wanneer je goed zit.
Je handen komen pas weer aan de beurt als je zit goed is.
Succes Haha!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 11:55

dankjullie! super hoor heb er veel aan!
ga vanav ff naar het boek kijken op internet? is het makkelijk via bol.com??

en ik weet het ik zit niet op mn kont..en ik geef niet op haha

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:03

Het zijn iets van 9 pagina's die online staan. Voor de rest moet je echt het boek kopen Knipoog

Voor je rug: sporttape helpt om je eraan te helpen herinneren om bijvoorbeeld je schouders op de plaats te houden, en je rug recht te houden. echter alleen doen als je weet dat je ook in de goede positie kunt ontspannen, anders bereik je er niet veel mee...