Jong paard altijd eerst longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzjuh

Jong paard altijd eerst longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:38

Tsja. Niet echt een probleem maar wel een vraag. Heb er overigens van veel mensen al antwoord op gekregen maar wilde ook even kijken hoe Bokt erover denkt.

Ik heb dus een paardje van nu net drie jaar. Hij is drie maanden onder het zadel en één maand onder de man.
Met rijden is hij over het algemeen echt súperbraaf, doet geen stap verkeerd. Maar nu komt het dus; gisteren schrok hij ergens van en gaf hij me toch een paar bokken! Bloos! Wat een schietkanon zeg. Gevolg is dat ik een mond vol zand had. Knipoog
Dit is de eerste keer dat hij het deed (vast niet de laatste), maar over het algemeen is hij heel braaf en heb ik nou niet echt het gevoel dat hij snel ontploft ofzo.

Nu kreeg ik te horen dat ik hem beter áltijd eerst kan longeren, omdat jonge paarden hun energie niet kunnen verdelen en het er dus in één keer uitgooien, en het daarna meestal over is. Dus dat ik dan beter kan zorgen dat hij het er aan de longeerlijn uitgooit.
Nu is mijn eerste vraag; is dit waar? Lachen Want normaal is hij liever lui dan moe en loopt hij liever nét iets te langzaam dan te hard, zo ook aan de longeerlijn, en zou je niet van hem zeggen dat er overtollige energie in zit dat er even uit moet.
En als ik hem eerst zou longeren zou hij waarschijnlijk als ik er daarna op ga zitten al helemaal nauwelijks vooruit te branden zijn.

En even achteraf voor de informatie (aangezien ik niet graag half Bokt over me heen krijg Knipoog ). Hij is nog jong, dat weet ik, en we doen alles rustig aan. Ik heb geen zin om mijn paard te overbelasten. Ik zit er maximaal drie keer per week op, en dat een half uurtje. Heb goede begeleiding (hij staat op een africhtingsstal) dus het komt allemaal vast wel goed. Knipoog

In elk geval alvast bedankt. Knipoog

Anoniem

Re: Jong paard altijd eerst longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:40

Al zou je hem bij wijze van doodop longeren, als een paard echt schrikt heeft hij altijd nog puf om te bokken.

Ik doe dat dus niet altijd longeren
Probeer dat zelfs zo snel mogelijk te stoppen Lachen
Hou niet van die kleine rondjes bij een jong dier Lachen

Vindt wel dat elk paad de kans met hebben om zelf energie kwijt te kunnen door elke dag buiten te staan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-07 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:41

Of je wilt longeren is je eigen keuze, veel mensen doen het wel met hun jonge paarden. Bij mijn 4-jarige (ondertussen alweer 6) longeerde ik in de winter vaak wel, anders kon ik als ik er al op kwam daarna nog gaan zandhappen, zo enthousiast dat hij was.
Misschien kan je het een keer overleggen met degene die je begeleid.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:42

Nee, ik heb alleen de eerste 4 keer gelongeerd Knipoog Haha!
Daarna deed ik het altijd zonder. Hij is nu 5 maanden onder het zadel en superbraaf!! Lachen

Ze moeten gewoon leren dat dat niet mag Lachen
En dat doe je niet dmv longeren..(dan laat je ze het juist doen."Dan mag het onder het zadel toch ook?" )

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:49

runningkawa schreef:
Al zou je hem bij wijze van doodop longeren, als een paard echt schrikt heeft hij altijd nog puf om te bokken.

Ik doe dat dus niet altijd longeren
Probeer dat zelfs zo snel mogelijk te stoppen Lachen
Hou niet van die kleine rondjes bij een jong dier Lachen

Vindt wel dat elk paad de kans met hebben om zelf energie kwijt te kunnen door elke dag buiten te staan

Allereerst; hij komt elke dag buiten. Ja Feit is alleen dat hij liever stilstaat als hij gewoon buiten staat. Vork

Longeren bij een jong paard is ook niet mijn favoriete hobby omdat ik zelf dus ook niet van die kleine rondjes houd. Maar omdat ik van verschillende mensen hoorde dat het bij een jong paard zoveel beter zou zijn, vroeg ik het me af. En wilde ik even de mening van Bokt weten. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:51

Staat hij dan met andere?
En als hij dan kiest stil te staan, zijn keuze.

Onder het zadel zal hij moeten leren zich te gedragen Lachen
Hem uit laten razen aan de longeerlijn vind ik een slechte gewoonte. Hij moet maar leren braaf te zijn, dat uurtje per dag dat je er mee bezig bent, de rest is zijn tijd

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:58

Of hij met anderen staat hangt er vanaf of iemand anders zijn paard er op dat moment bij kan. Lachen

Het lijkt hem niet uit te maken of je er zelf bij komt of een paard, hij is erg mensgericht. En zodra je dan zelf weggaat en er is geen ander paard vind hij dit beslist niet leuk. Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben het wel met je eens. Ja Longeren voor het rijden is ook "onder het zadel".
Maar we hebben al wel besloten dat als het te vaak zal gebeuren dat we hem een tijdje door iemand anders door laten rijden (daar op die stal), zodat ik er daarna zonder gevaar voor eigen leven weer op kan en de pony ook niet verpest kan worden. Lachen

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:02

Ik doe het soms wel, als het bijvoorbeeld onrustig weer is ofzo en het paard heel fris. Dan laat ik haar even uitrennen, dan weet ik dat ik er daarna rustig op kan gaan zitten.
Maar als het er allemaal rustig uit ziet, ga ik er direct op. Ze bokken toch als ze het willen en helemaal moe longeren voor het rijden is ook niet wat. Dan kom je niet meer aan rijden toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:05

OP die manier zou ik dan al geen jong paard willen houden..
te erg mens gericht vind ik al geen gezond uitganspunt, maar dat is een andere discussie

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 13:11

Ik ondervind er geen problemen mee. Lachen Het is absoluut een lief paard en zou hem nu al voor geen goud meer kwijt willen. Knipoog

jantina; het moeilijke is dat het bij hem absoluut niet in te schatten is. Hij is van zichzelf vrij onrustig onder het zadel (kijkerig, niet zo zeer voorwaarts, want dat is hij meestal absoluut niet Knipoog ), maar over het algemeen doet hij toch geen vlieg kwaad, en zet hij geen stap verkeerd. Dus het is niet echt in te schatten wanneer hij écht in een jolige/frisse bui is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:15

Je ondervind er wel problemen mee Knipoog
Een paard dat naar jou idee teveel energie heeft Haha!

Hoeveel brok krijgt hij trouwens, daar kunnen zo natuurlijk ook wel licht ontvlambaar van worden Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 13:18

Haha oke je hebt gelijk. Haha! Dat is zeker een probleem. Maar ik bedoel dat ik er geen problemen mee ondervind dat hij zo mensgericht is. Tong uitsteken

Volgens mij krijgt hij één schep (zo'n kilo schep Vork ) per keer. Maar ik weet niet hoe vaak ze daar biks voeren. Ik zal het er wel een keertje met ze over hebben of het daardoor kan komen.
Alleen als dat het zou zijn, zou hij dan niet als hij gewoon los staat of gelongeerd word ook vaker ontploffen en meer energie tonen? Want hij is over het algemeen toch liever lui dan moe, maar het feit is dat hij wel énorm kan ontploffen. Nagelbijten / Gniffelen