Ik heb dus een paardje van nu net drie jaar. Hij is drie maanden onder het zadel en één maand onder de man.
Met rijden is hij over het algemeen echt súperbraaf, doet geen stap verkeerd. Maar nu komt het dus; gisteren schrok hij ergens van en gaf hij me toch een paar bokken!
Wat een schietkanon zeg. Gevolg is dat ik een mond vol zand had. 
Dit is de eerste keer dat hij het deed (vast niet de laatste), maar over het algemeen is hij heel braaf en heb ik nou niet echt het gevoel dat hij snel ontploft ofzo.
Nu kreeg ik te horen dat ik hem beter áltijd eerst kan longeren, omdat jonge paarden hun energie niet kunnen verdelen en het er dus in één keer uitgooien, en het daarna meestal over is. Dus dat ik dan beter kan zorgen dat hij het er aan de longeerlijn uitgooit.
Nu is mijn eerste vraag; is dit waar?
Want normaal is hij liever lui dan moe en loopt hij liever nét iets te langzaam dan te hard, zo ook aan de longeerlijn, en zou je niet van hem zeggen dat er overtollige energie in zit dat er even uit moet.En als ik hem eerst zou longeren zou hij waarschijnlijk als ik er daarna op ga zitten al helemaal nauwelijks vooruit te branden zijn.
En even achteraf voor de informatie (aangezien ik niet graag half Bokt over me heen krijg
). Hij is nog jong, dat weet ik, en we doen alles rustig aan. Ik heb geen zin om mijn paard te overbelasten. Ik zit er maximaal drie keer per week op, en dat een half uurtje. Heb goede begeleiding (hij staat op een africhtingsstal) dus het komt allemaal vast wel goed. 
In elk geval alvast bedankt.
Feit is alleen dat hij liever stilstaat als hij gewoon buiten staat. 
Maar omdat ik van verschillende mensen hoorde dat het bij een jong paard zoveel beter zou zijn, vroeg ik het me af. En wilde ik even de mening van Bokt weten.