paard wilt zich niet helemaal ontspanne.. wat moet ik eraan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

paard wilt zich niet helemaal ontspanne.. wat moet ik eraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 11:31

hallo,

ik zal de titel even uitleggen.. Ik rijd een paardje paar x in de week ..het gaat redelijk goed totdat we wat meer van der gaan vragen. hier bedoel ik mee naar de nageeflijkheid toe rijden
ze loopt hierbij wel netjes rond maar na een tijdje gaat ze met de hoofd heen en weer en doet ze der mond open en dicht met der tanden dan telkens tegen elkaar..ze gaat heel erg drammen ..mijn intructrice zij dat ze zich niet helemaal wil geven en wilt ontspanne..
we zijn wel druk bezig de achterhand te traine.. kan het hier aan liggen?
het is moeilijk uit te leggen mischien kan ik er x een flimpje van make dat jullie het kunnen zien

tips reacties van harte welkom..

bedankt,

Evelijn

Re: paard wilt zich niet helemaal ontspanne.. wat moet ik eraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:57

Natuurlijk kan het daar aan liggen, je vraagt moeilijke dingen van haar en dan wordt het lastig om een ontspannen aanleuning te houden. Blijf zelf ontspannen en zeer rustig in je hand anders maak je het alleen erger.
Wel trouwens even controleren of ze niet haken op haar kiezen heeft ofzo, met pijn in haar mond kan ze natuurlijk nooit een ontspannen aanleuning hebben.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:43

je geeft zelf aan dat ze het pas na een tijdje begint te doen. Dat doet vermoeden dat ze bij dat wat jij vraagt, spieren moet gebruiken die nog niet genoeg getraind zijn om het lang vol te houden. Dan is de oplossing simpel: korte stukjes in die houding rijden. Vlak voordat ze protesteerd er weer uit, en dan even later weer oppakken. Een paard kan niet van de ene op de andere dag in een nieuwe houding lopen.

Succes ermee

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:14

Even mijn oude stokpaardje uit de kast toveren. Clown
Laat je paard lekker halsstrekken, maar dan ook écht. Het neusje moet helemaal omlaag gebracht worden en je paard moet alle ruimte van jouw, als ruiter, meekrijgen. Hierdoor laten paarden zich helemaal los, wat door jouw als positief gezien word omdat ze dan ook fijner in de ruiterhand zijn.
Probeer het tussendoor steeds even te doen zodat ze zich ook blijft ontspannen en zich niet wegdrukt voor wat jullie van haar vragen.

Succes!

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 22:59

heel erg bedankt voor de tips gaat ze zeker proberen .

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:24

Hij doet het waarschijnlijk de en kant erger en eerder denk ik als de andere kant op, en die kant wil hij waarschijnlijk wel een even naar beneden.
Als dat zo is moet je veel buig oefeningen doen lang laag naar binnen laten buigen, en of er naast gaan staan en een soepje geven bij de singel plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:32

Misschien ga je te lang door, een uur les en dan een uur laten lopen zoals het moet is waarschijnlijk te lang voor haar. Doe tussendoor even laten ontspannen door idd hals te laten strekken, bouw het rustig op. Je moet niet een muur gaan kweken waardoor ze een hekel aan het werk gaat krijgen. Als ze spierpijn gaat krijgen onder het werk ben je te lang door gegaan. Sommige paarden hebben er moeite mee, hebben meer tijd nodig.

ariiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:43

Je kan met een lang teugeltje rijden en dan steeds korter nemen. Als hij dan weer gaat spannen dan weer wat langer.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 16:45

ik heb vandaag telkens even lange teugel gegeven.. maar tog op het eind bleef ze echt drammen.. en ik rij hooguit wel een uurtje ik ga het dan denk ik iiets mindere

heel erg bedankt voor jullie reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:23

Ik denk dat het paard niet de juiste bespiering heeft om het gevraagde werk lang aan te kunnen. Soms moeten ze als ze onder het zadel zijn meteen aan de teugel, en dat is voor de meeste paarden in de krul.