Geen actie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentasi

Geen actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:38

Hallo
Ik rijd een paard, die nogal sloom is.
Heeft hier vaker gestaan met problemen. Ik heb het advies gekregen van mensen om hem van achteren naar voren terijden.
Actief rijden en er van voren niet teveel bezig zijn.
Hij Luisterd naar de comando's die ik geef met mn stem maar op mijn been wil hij niet echt reageren.
Hij staat 24/7 in het land. Krijgt geen biks, dit op advies van DA ivm hoef problemen.
Op de zweep reageert hij niet goed. Hij wordt er wat panisch van. Iemand zei dat ik hem dan beter met sporen kon gaan rijden. Weet niet of ik het hier mee eens ben. Wat zouden jullie doen?
En heeft iemand tips hoe ik hem wat feller krijg?

Lauraketje

Re: Geen actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:54

Geen sporen, sporen dienen niet om je paard aan te drijven dus niet doen. Sporen dienen om je hulpen te verfijnen.
Mijn pensionpaard was toen ik haar pas reed ook nogal traag, maar ik heb tijdens het vrijrijden vaak overgangen en wendingen enzovoort gereden en ik merk nu dat ze toch beter naar mijn benen luistert...dus misschien kan dat werken?
Veel succes ermee! Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:38

Heb je het al geprobeerd met een zweepje?

Vol continu met je benen ind e buik porren, zonder ook maar gewenste reactie te krijgen wordt het niet beter van. Als een paard een vlieg al voelt lopen, kan ik me niet voorstellen dat die elke keer die beenhulpen wel prettig vindt.

Ik zou het oplossen met een zweepje, alleen maar om erbij te hebben zonder te gebruiken in het begin. Zo leer je het paard een zweepje te accepteren, een zweep is namelijk helemaal geen martelwerktuig en niets om bang voor te zijn. Zoals je met een ophouding je paard corrigeert kun je dat ook met een tikje met de zweep.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:38

Ik zou heel veel overgangen en wendingen gaan rijden. Gebruik in het begin een combinatie van je stem en je benen zodat je paard leert wat de beenhulpen betekenen. Als dit goed gaat dan kun je de comando`s wat zachter zeggen en op het laatst weglaten.
Ik heb zelf ook een pony gehad die ontzettend op de voorhand liep, door deze pony met van alles en nog wat bezig te houden heeft hij geleerd zijn aandacht erbij te houden, op het laatst reageerde hij echt super op alles. Veel succes!

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:47

zweepje kan inderdaad helpen.. maar als je paard er zo panisch op reageert is het miss niet helemaal de goede manier.
vooral heel veel overgangen rijden en steeds schakelen van bijv. arbeidsdraf naar middendraf en dan weer hem bijna terugnemen naar stap en weer vooruit draven
gewoon blijven schakelen en zo veel mogelijk overgangen maken zodat je hem beter aan je been krijgt
succes Knipoog

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 18:48

dankej wel voor jullie reacties.
Alleen ligt het er niet aan dat hij niet weet wat de beenhulpen zijn. Want dat weet hij wel. Hij kan alle gangen met de beenhulpen. Hij is alleen niet vooruit tekrijgen. Er zit 1 tempo op en dat is zo langzaam mogelijk. Zweep er bij doe ik wel. Tikjes geven wil af en toe. meestal niet. Dat betekend bokken, rare passen doen, met mn hoofd slaan.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:23

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:24

veel overgangen rijden. Niet veel bijzondere figuren rijden, gewoon alleen maar naar voren rijden. Ook met longeren. Als je paard eenmaal gewend is om contenu voorwaarts te lopen, blijft hij het (vaak) ook doen, maar je moet zeker in het begin erg consequent zijn

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:06

Inderdaad veel overgangen. Naar voren -> weer terug, naar voren -> weer terug. Net zolang totdat het paard snel(ler) op je been reageert.
Geen sporen, die dienen als verfijning van je hulpen inderdaad. Maar als je je paard lek prikt met je sporen om hem steeds voorwaartser te krijgen reageert hij straks daar óók niet meer op. Knipoog

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:22

fiekhe schreef:
check dit forum: viewtopic.php?f=8&t=801735 , daar zullen nog wel wat handige dingen voor je opstaan Knipoog.

Ik wou net zeggen ik heb hetzelfde probleem heb onwijs goede tips gehad, dus dat kan je beter ook even doorlezen! Haha!

PartOulOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:30

Sporen zijn niet bedoelt om je paard voorwaarts te rijden maar om je hulpen beter door te geven. Dus ik zou het gewoon met je benen oplossen. Soms heeft mijn paardje ook dat ze erg slecht voor het been is en dan moet je heeeeel veel tempowisselingen en overgangen maken. Mijn paardje word daar dan ook nageeflijk van. Dus gewoon lekker met je benen oplossen.
Veel succes Knipoog