Heel erg schrikachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lonneke

Heel erg schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:31

Ik rijd een paard en deze is echt heel erg schrikachtig, Hoe moet ik dit oplossen?

Ik rijd 1x in de week les in een bak en die ligt aan een weg, en als er dus een vrachtwagen aankomt vliegt ze weg. Het maakt niet uit of ik er in stap rijd of draf of galop, en of ze het ziet aankomen ja of nee, ze rend er toch van weg.

Vooral in de springbak is dit erg vervelend omdat ze dan erg gaat zichzaggen om de sprongen heen als ze wegrent en dan is het niet makkelijk om te blijven zitten.

Verder als ik gewoon thuis in de wei rijd schrikt ze ook van elk klein geluidje of een kleine beweging.

Ook ga ik soms met haar wandelen maar buiten is ze zelfs bang om door modder te lopen en schrikt van bomen die bewgen door de wind enz enz.
Een het vervelende met wandelen is dat ze mij steeds op de tenen springt als ze schrikt of heel dicht tegen me aan komt staan waardoor ze me op de hakken gaat staan enz enz.

Hoe moet ik dit gaan oplossen?

Minidroppie

Re: Heel erg schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:35

Praat heel veel met haar. Zodat ze rust vind. Blijf zelf ontspannen. Dus ga niet al verkramt zitten als je ziet dat er een vrachtwagen aan komt. Doe net of er niks aan de hand is. Mocht ze schrikken neem haar terug en ga verder waar je mee bezig was.
Als je zelf rustig blijft. En met haar blijft praten. weet ik zeker dat het na een tijdje al een stuk minder word. Doordat ze het vertrouwen in jou heeft gevonden.

Succes Lachen

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:41

Ja praten doe ik altijd Lachen Ze krijgt altijd hele verhalen van me te horen

Ik vind het wel altijd heel lastig om echt rustig te blijven maar ik ga het echt eens proberen.
bedankt voor de reactie

het probleem is als ze schrikt (wegschiet) dan heb ik als reflex teugels kort dus direct terugnemen, maar dan neemd ze het bit tussen de tanden.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:43

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:44

Ja ik snap je. Maar als jij met spanning gaat zitten denkt je paard van "Wat is dat? *eng!!*" Mocht ze wegschieten en je was bijv aan het draven. Neem haar terug en doe de oefening opnieuw, in draf natuurlijk. Zo weet ze dat ze de gedachten bij jou moet houden. En niet bij de dingen in de omgeving Lachen

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:46

Oke ga het proberen Lachen
Iemand een tip met het terugnemen? Want mijn reflex is blokkeren maar dat is fout dat weet ik.
Maar hoe moet ik het anders doen?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:23

_Lonneke schreef:
Oke ga het proberen Lachen
Iemand een tip met het terugnemen? Want mijn reflex is blokkeren maar dat is fout dat weet ik.
Maar hoe moet ik het anders doen?

Vooral niet gaan klemmen met je zit. Dat houdt in: niet overdreven gaan achterover zitten, niet in de beugels gaan staan om haar tegen te houden, armen niet gespannen houden, niet blijven trekken, benen niet klemmen, rug ontspannen, …Blijf gewoon lekker relax zitten en doe alsof er niets aan de hand is. Spring ze toch weg; gewoon ontspannen blijven zitten dus en tegenhouden-lossen-tegenhouden-lossen- enz. Laat haar aan zoveel mogelijk wennen, bouw een heus schrikparcours uit. (meer uitleg vind je in het topic dat ik daarstraks al aanhaalde, m’n 2e bericht dat ik daar geplaatst heb denk ik.) Spreek eens af met een chauffeur om een paar keer langs te rijden om haar verkeerangst te overwinnen (in het begin in een vertrouwde omgeving, dus even niet in de bak waar je maar 1x / week komt). Veel succes!

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 16:25

Ik zal het eens gaan proberen Lachen
Ben ook van plan paar keer op en neer langs de weg te gaan lopen, daar komen wel eens vrachtwagens langs (er is genoeg plek om ervoor aan de kant tegaan)
en als ik er langs ga word ik er niet gespannen van dus dan kan ze er zo misschien wat meer aan wennen.

Het is alleen minder leuk voor mijn tenen Tong uitsteken

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:29

Staat je paard dan in de wei, of op stal? Als je beschikking hebt tot een wei en er rijd regelmatig verkeer langs heen, misschien helpt dat, om je paard aan verkeer en dergelijke te laten wennen ..

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 16:32

Ze staat de hele dag in de wei en savonds op stal maar de wei ligt niet aan een weg.
Ze is verder niet bang voor auto's, misschien als ze toeteren dan wel maar verder niet.
het zijn echt de vrachtwagens waar ze heel bang voor is.

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:23

Ik weet niet of bij jullie op stal b.v. wel eens vrachtwagen komen ( dus die niet zomaar even langsrijden ) Als deze vrachtwagens dan bij jullie in de buurt gewoon ergens staat ( stil dus ) dan kan je met je paardje daar heen wandelen en zo rustig laten wennen. Dan ziet ze alleen de vrachtwagen en hoort er ook niets bij enzo. Als ze dan langzaam dichterbij durft zal ze uiteindelijk zien dat er niets engs aan is.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:38

Minidroppie schreef:
Praat heel veel met haar. Zodat ze rust vind. Blijf zelf ontspannen. Dus ga niet al verkramt zitten als je ziet dat er een vrachtwagen aan komt. Doe net of er niks aan de hand is. Mocht ze schrikken neem haar terug en ga verder waar je mee bezig was.
Als je zelf rustig blijft. En met haar blijft praten. weet ik zeker dat het na een tijdje al een stuk minder word. Doordat ze het vertrouwen in jou heeft gevonden.

Succes Lachen

zelf blijven ontspannen en praat met haar en beloon haar "overdreven"als het goed is gegaan

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:21

ja ga het eens proberen Lachen
en @ Liony, het is geen pensionstal enz er komt alleen soms een tractor.
Maar ga denk ik vaker met haar lopen in de buurd vand e weg daar komen vrachtwagens langs Lachen

loby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:13

veel praten en gerust stellen dat is denk ik het beste

Yinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:13

om zelf ontspannen te blijven als er een vrachtauto langs komt, doe ik altijd net alsof er niks aan de hand is zij (paard) hoeft zich nergens druk om te maken dus de ruiter ook niet.. meestal hou ik de vrachtauto wel in de gaten maar ondertussen praat ik bijvoorbeeld met iemand die bij me is.. wij negeren die vrachtauto en meestal zij dus ook.. ik denk dat het heel erg scheelt als jijzelf er ook gewoon ontspannen bij probeert te zijn, wel oplettend maar niet drukmakend. en wat iemand net ook al zei eerst oefenen bij een stilstaande vrachtauto, dat heb ik ook gedaan bij mijn paard bij een traktor, en ik moet zegge het heeft geholpen.. eerst een stilstaande traktor en toen 1 die aanstond en daarna ging die rijden,, gewoon bij ons in de wei, vertrouwde omgeving.. nu vind ze ze een stukke minder eng, ze kijkt wel heel erg maar vliegt niet meteen weer weg.. en heel erg belonen idd als ze braaf is

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 15:47

Ik ga het allemaal proberen Lachen bedankt

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:42

dit is vlucht gedrag probeer zelf niet onzeker tezitten als je iets ziet hij reageerd daar op

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:19

dit heeft mijn verzorgfries ook meestal proberen ik haar ana het werk te houden en op mij te letten en ik probeer haar te kalmeren met mijn stem ..en gewoon blijven werken ..succes;)