Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

_Aise_ schreef:Hallo allemaal,
Ik had een vraagje aan diegenen die wel eens een paard hebben ingereden dat het 'sturen' niet zo goed oppakt.
Ik ben een meisje aan het helpen met haar 3-jarige pony en dit is een erg braaf beestje.
Hij is erg 'cool' in zijn hoofd en niet snel onder de indruk van dingen.
Hij vindt het werken aan de longeerlijn allemaal prima en ook met iemand erop is hij hartstikke braaf.
Hij reageert ook goed op de stem van diegene die erop zit.
Tot nu toe hebben we de teugels niet aan het bit vastgemaakt maar aan het halster en hier reageert hij ook goed op.
Gewoon met halthouden reageert hij ook op lichte druk aan het halster.
Alleen met het afwenden gaat het nog niet vlekkeloos.
Wanneer er enige druk op het halster gevraagd wordt kijkt hij braaf die kant uit, maar loopt rechtuit.
Nu komt mij dat niet zo vreemd voor, maar normaal reageert een pony uiteindelijk wel als de buitenteugel tegen de hals aan wordt gelegd en met de zit meegewerkt wordt.
Ik weet ook dat het vaak nog enige meters duurt en vaak ook nog iets doorgezet moet worden, maar nu trekt deze pony zich hier niets van aan.
Het rare is dat wanneer hij gelongeerd wordt en uitgenodigd wordt om naar binnen te komen, dat hij dit prima doet.
Maar dan vraagt de persoon in het midden dus of hij af wil wenden.
Het lijkt erop dat hij het draaien met zijn hoofd in de richting waar de ruiter heen wil nog niet verbindt met ook die richting op gaan.
Zouden jullie mij wat tips kunnen geven hoe wij dit aan kunnen pakken, zodat de pony het afwenden beter gaat begrijpen?
Ik weet wel uit ervaring dat het vaak iets langer duurt voor een paard het door heeft en ook graag nog een tijdje steun zoekt bij de bakrand, maar deze pony lijkt het (nog) helemaal niet op te pikken.
Nou, alvast bedankt voor het meedenken!
ik hoop het wel . Groeten.

Bienotje schreef:Ben je met dit paard al aan de dubbele longe bezig geweest. Dit kan het beste in een afgesloten longeercirkel waarin het paard gewend is te lopen. Zo went hij aan evt. contact met het bit en kun je hem als je hem bij je roept tegelijkertijd de hulp met het bit geven. Zo zal het paard het naar binnen lopen ook kunnen koppelen aan de stuurhulp. Zo kun je ook uiteindelijk oefenen dat het paard voor je loopt en jij erachter met sturen. Dit alles al voordat er een ruiter op het paard aan te pas komt om het evenwicht te verstoren.
In ieder geval niet te lang zonder resultaat dooroefenen met sturen zonder succes. Voor je het weet heb je van begins af aan al een paard dat niets anders dan op een hoefslag blijft plakken..
Succes in ieder geval.

maar je trekt het paard niet de hoek om, je duuwd hem de hoek om, zeker bij een jong dier.shavira schreef:Ik denk dat je al heel goed op weg bent. Dat ie stopt op het midden is heel natuurlijk. Hij begrijpt ws. nog niet dat hij op je beenhulp door moet lopen....Het duurt even voordat het kwartje valt. Wanneer hij ook maar een fractie naar binnen gaat,direct overdreven belonen met je stem zodat hij begrijpt dat hij iets goed heeft gedaan! Heel goed opsluiten aan de buitenkant om een wending in te zetten wil ook helpen om de bocht te gaan maken,daarbij kun je met een kort zweepje aantikken op de buitenschouder om duidelijk te maken dat je naar binnen wilt...daarna weer direct belonen.(altijd!!) Op een gegeven moment snapt hij de bedoeling en heeft hij de ondersteuning niet meer/minder nodig. Vooral niet teveel sturen met je binnenhand (mijn mening) wel kun je overdreven veel stelling vragen met je binnenhand door deze ver van de hals af te plaatsen. Op druk aan de binnenteugel zal hij alleen maar weer naar buiten vallen. Succes ermee!