Reactie op de zweep // Galopprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinFTbing

Reactie op de zweep // Galopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 18:11

Ik en mijn zus hebben een bijrijdpony, een fjord. Zij is een hele tijd niet vaak gereden (zo eens een keer in de 2 weken ongeveer) en nu rijden wij er al 2 weken elke dag op. Dit gaat redelijk goed, maar haar tempo ligt heel laag. Dit proberen we natuurlijk op te voeren door aan te sporen en als dat niet werkt een tik met de zweep achter ons been, maar hoe langer je aan het rijden bent, hoe minder ze erop reageert, ze gaat gewoon steeds langzamer lopen.
Dit kan trouwens niet eraan liggen dat haar conditie wat slechter is geworden, want als je rijd met andere pony's in de bak loopt ze een uur lang wél door, en soms iets te veel..

Dat was probleem 1, nu het andere..
Naast dat probleem heeft ze nog wat. Wij krijgen haar met heel veel moeite in galop en heel vaak niet eens. Wij gebruiken de hulp die normaal is, buitenbeen naar achteren, binnenbeen op de singel en een kleine ophouding aan de teugel. Ze reageerd hier wel op, maar dat is maar zelden. Een tik met de zweep help niet.

Hebben jullie misschien tips voor deze 2 problemen?

Renee

Re: Reactie op de zweep // Galopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:21

Ik denk dat ze gewoon niet wil werken en dat je het gewoon rustig moet opbouwen met haar gewoon niet te lang en niet te vaak op haar rijden. Dat helpt denk ik al een hele hoop Ja . En ik denk dat afwissleing ook leuk voor haar is (ze kan zich ook gewoon vervelen tijdens het rijden) Ga dus ook soms longeren of maak een buitenritje, en als ze weer op een betere conditie soms een sprongetje nemen.

Nog een tip: Als ze het beter doet met andere pony's in de bak RIJ DDAN GEWOON NIET ALLEEN. Dan vindt ze het gewoon leuker met andere paarden en pony's. En plezier blijft ook belangrijk.

en Onhoudt dat fjorden ook een flinke spek laag heeft dus ze voelen de zweep minder snel (er staat ook bij mij op de manege een fjordje niet wilt luisteren naar de zweep en die hebben ze nu een zadel vormig sjabrak gegeven dat hielp ook een hoop) Dus mischien zou je als extra het voorzichtig kunnen daan proberen met spoortjes (wel stompen en geen sterretjes Haha! )

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 18:26

Dat ben ik juist vergeten te zeggen, ik ga absoluut niet met sporen rijden voordat ik mijn pipovoeten heb weggewerkt, anders ga ik ze verkeerd gebruiken en dat is niet de bedoeling Knipoog

Afwisseling heeft ze wel hoor Knipoog Ik zelf rij meestal met haar in de bak, maar zondag heeft ze nog een buitenrit gedaan met mijn zus Knipoog

Met een ander paard in de bak rijden is nogal moeilijk te regelen aangezien er niet veel mensen rijden bij de club (je moet lid zijn om in deze bak te mogen rijden) en veel mensen moeten erheen met de trailer, dus dit is geen oplossing, en ik wil trouwens niet afhankelijk zijn van iemand anders, ik wil dat ze ook goed loopt als er geen andere paarden bij zijn, dat moet ze immers ook met een wedstrijd Knipoog

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:42

karinFTbing schreef:
Dat ben ik juist vergeten te zeggen, ik ga absoluut niet met sporen rijden voordat ik mijn pipovoeten heb weggewerkt, anders ga ik ze verkeerd gebruiken en dat is niet de bedoeling Knipoog

Afwisseling heeft ze wel hoor Knipoog Ik zelf rij meestal met haar in de bak, maar zondag heeft ze nog een buitenrit gedaan met mijn zus Knipoog

Met een ander paard in de bak rijden is nogal moeilijk te regelen aangezien er niet veel mensen rijden bij de club (je moet lid zijn om in deze bak te mogen rijden) en veel mensen moeten erheen met de trailer, dus dit is geen oplossing, en ik wil trouwens niet afhankelijk zijn van iemand anders, ik wil dat ze ook goed loopt als er geen andere paarden bij zijn, dat moet ze immers ook met een wedstrijd Knipoog

Ok dan weet ik het niet. Maar Marije (geeft mij les) zou zeg aanpakken dat beest, jij bent de baas en niet zij..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:47

Is misschien wel een beetje normaal? Alle zo ineens elke dag gaan rijden, kan je dat niet beter opbouwen? Vb. Als jij slechts een dag om de twee weken naar school moet, en dan ineens elke dag helemaal alleen. Dan doe je toch ook minder je best. Met vriendjes erbij ineens meer.
Verder geef je wel de juiste hulpen enz dat zit wel goed dan. Voor die galop kan je misschien wat les nemen ( is ze wel goed geleerd om aante springen in galop, of snapt ze het gewoon nog niet goed?)

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 18:47

houvanponies schreef:
karinFTbing schreef:

Ok dan weet ik het niet. Maar Marije (geeft mij les) zou zeg aanpakken dat beest, jij bent de baas en niet zij..

Ja, maar dat is logisch he Knipoog Maarja hoe hard je ok een tik geeft, na een tijdje luisterd ze er iet meer naar.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:49

het gaat er niet om hoe hard je slaat net het gaat erom dat je het gelijk goed opakt als ze loopt te klieren

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 18:51

Tempus schreef:
Is misschien wel een beetje normaal? Alle zo ineens elke dag gaan rijden, kan je dat niet beter opbouwen? Vb. Als jij slechts een dag om de twee weken naar school moet, en dan ineens elke dag helemaal alleen. Dan doe je toch ook minder je best. Met vriendjes erbij ineens meer.
Verder geef je wel de juiste hulpen enz dat zit wel goed dan. Voor die galop kan je misschien wat les nemen ( is ze wel goed geleerd om aante springen in galop, of snapt ze het gewoon nog niet goed?)

Volgens de eigenaresse hoort ze het te kunnen (ik weet niet hoe lang ze zo weinig is gereden, misschien maar een aantal weken en dat moet niet zo erg zijn)

De galop snapt ze heel erg goed, want ze springt altijd goed aan, op beide kanten. We hebben nu 1 les gehad, maar die reed mijn zus en dat ging nog niet zo lekker, dus aan galop is ze toen nog niet echt toe gekomen..

@houvanponies
Ik snap wat je bedoeld, maar ik geef haar een tik zodra ze niet naar mijn been luisterd en na een tijdje luisterd ze daar gewoon niet meer naar.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:54

Dat je les neemt is goed. Dan kan je er aan werken, beetje bij beetje.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:55

Alleen kan je dan misschien best de raad van die lesgever opvolgen. Want ik denk dat er heel wat mensen zijn die andere raadzouden geven en dat kan je verwarren. En een lesgever legt het ter plekke uit, zo via de pc is wel moeilijk.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:57

ik lees even mee..

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 18:57

Tempus schreef:
Dat je les neemt is goed. Dan kan je er aan werken, beetje bij beetje.

Ja, ik hoop dat die les een beetje helpt, maar volgende week zijn wij op vakantie en daarna is het een tijdje geen les geloof ik, dus dat betekend dus dat het nog wel even duurt, vandaar dat ik het aan jullie vraag zodat ik er nú al aan kan werken Knipoog

@ Tempus
Ja je hebt gelijk, dat zal me wel verwarren inderdaad, maar ik hoopte dat er hier iemand zat die er veel van wist, aangezien ik de komende paar weken die instructeur dus niet zie.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:03

ik zou je wel willen helpen maar mijn paard had het omgekeerde probleem, hij was veel hevig dus daar kan ik je niet echt mee helpen. Misschien zo af en toe afwisselen zoals houvanponies zei. Maar niet enkel buitenritten, creatief zijn ( tempowissels helpen wel eens, veel figuren rijden hier kan je ook creatief mee zijn) zo heeft ze iets om naar uit te kijken. weet natuurlijk niet wat je nu zoal rijdt.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 19:06

Tempus schreef:
ik zou je wel willen helpen maar mijn paard had het omgekeerde probleem, hij was veel hevig dus daar kan ik je niet echt mee helpen. Misschien zo af en toe afwisselen zoals houvanponies zei. Maar niet enkel buitenritten, creatief zijn ( tempowissels helpen wel eens, veel figuren rijden hier kan je ook creatief mee zijn) zo heeft ze iets om naar uit te kijken. weet natuurlijk niet wat je nu zoal rijdt.

Ik probeer altijd vooral veel voltes te rijden om ook een beetje de stelling goed te houden en te trainen en van hand veranderen doe ik heel veel. Overgangen nog niet zo, omdat ik hier dusmee zit, stilstaan wel aangezien ik daar ook problemen mee heb Knipoog

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:11

Hehe heb ook dat probleem, probeer te ontwijken wat slecht gaat, maar ja dan wordt het probleem niet minder . In het begin lukt dat echt niet, maar dat betert wel als je goed oefent. Slangenvoltes zijn ook goed voor de stelling, achten rijden,.. Weet niet wat je zoal mag met haar, kan eens zonder zadel rijden misschien, springen, veel afwisselen is echt goed voor het moraal ( teveel nu ook weer niet) maar zo af en toe eens.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 19:17

Tempus schreef:
Hehe heb ook dat probleem, probeer te ontwijken wat slecht gaat, maar ja dan wordt het probleem niet minder . In het begin lukt dat echt niet, maar dat betert wel als je goed oefent. Slangenvoltes zijn ook goed voor de stelling, achten rijden,.. Weet niet wat je zoal mag met haar, kan eens zonder zadel rijden misschien, springen, veel afwisselen is echt goed voor het moraal ( teveel nu ook weer niet) maar zo af en toe eens.

Dat soort dingen wil ik wel, zoals springen, maar ze heeft nog een behoorlijk buik en dan lijkt het me geen slim plan om te gaan springen of kan dat wel?
Zonder zadel doet mijn zus weleens, ik ben daar geen mens voor Tong uitsteken Wel zonder beugels op het zadel, dat doe ik tijdens het rijden weleens Knipoog Binnenkort gaan we ook een keer mennen met de eigenaar, maar dat duurt nog wel een aantal weken denk ik (zelf kunnen we het niet Knipoog)

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:48

Zo min mogelijk been geven of tikken. Ik geloofde dit zelf eerst ook niet, en ik weet dat het je reactie is om een sloom paard de heletijd bij te drijven, maar het werkt echt. Ik heb zelf een ontzettend luie fries Knipoog en bij haar helpt het echt.

Vooral het draven is een probleem bij haar. Ik laat haar gewoon draven. en als ze naar mijn idee echt té langzaam gaat, of zelfs in stap valt geef ik haar een kleine waarschuwing (dat wil zeggen je been zacht aandrukken). Als ze daar niet naar luistert waarschuw ik haar nog een keer, iets harder. luistert ze dan nog niet, dan krijg ze een tik en ik drijf haar hard aan. Zo leer je jouw paard om te reageren op het been (omdat ze anders op haar mieter krijgt!). Ik hoop voor jou dat dit bij jouw paard net zo werkt als het bij mijne doet.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 10:25

kunamosity schreef:
Zo min mogelijk been geven of tikken. Ik geloofde dit zelf eerst ook niet, en ik weet dat het je reactie is om een sloom paard de heletijd bij te drijven, maar het werkt echt. Ik heb zelf een ontzettend luie fries Knipoog en bij haar helpt het echt.

Vooral het draven is een probleem bij haar. Ik laat haar gewoon draven. en als ze naar mijn idee echt té langzaam gaat, of zelfs in stap valt geef ik haar een kleine waarschuwing (dat wil zeggen je been zacht aandrukken). Als ze daar niet naar luistert waarschuw ik haar nog een keer, iets harder. luistert ze dan nog niet, dan krijg ze een tik en ik drijf haar hard aan. Zo leer je jouw paard om te reageren op het been (omdat ze anders op haar mieter krijgt!). Ik hoop voor jou dat dit bij jouw paard net zo werkt als het bij mijne doet.

Ik hoop het ook Knipoog Heel erg bedankt Knipoog Ik zal het eens gaan proberen Lachen

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:38

Ik weet niet hoe goed jullie band is? Maar als die nog niet 100% is, zou ik veel grondwerk doen zodat jullie echt een goede band krijgen. Zodra die band er is, wil de pony ook meer voor je werken dan zonder band Knipoog

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:46

Ik denk dat je na 2 weken iedere dag rijden niet al kunt verwachten dat de pony al direct goede conditie heeft. Als ze daarvoor maar 2 keer per week werd gereden en nu iedere dag is de overgang erg groot, het zou niet vreemd zijn als ze enorme spierpijn heeft. Je schrijft ook dat ze een flinke buik heeft, dat draagt ook niet bij aan een goede conditie. Bovendien vind ik iedere dag rijden heel erg saai en eentonig voor een paard, dus ga het lekker afwisselen met longeren, grondwerk, balkjes lopen e.d. Waarschijnlijk zal zij dan ook steeds meer plezier in het werk krijgen en beter voorwaarts worden. Allles was ik hiervoor noem kun je ook gebruiken om haar galop meer te ontwikkelen en haar beter te laten luisteren. Maar nogmalss dat lukt echt niet in 2 weken, neem daar lekker de tijd voor en kijk over een maand of 2 nog eens hoe de zaken ervoor staan. Wedden dat ze opknapt? Haha!

Lilian_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:30

Ik heb pas in mijn les geleerd (met mijn slome fjord), dat het vooral belangrijk is hoe je drijft. Je been aandrukken heeft bijv. geen zin en een aanloop nemen om te drijven (je benen eerst een klein stukje naar voren schoppen) ook niet omdat paarden dan hun buik hard maken waardoor ze er minder van voelen.
Het is vooral belangrijk dat je snel en hard inkomt.
3 keer drijven op deze manier en geen reactie is een tikje.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:44

Lilian_Arno schreef:
Ik heb pas in mijn les geleerd (met mijn slome fjord), dat het vooral belangrijk is hoe je drijft. Je been aandrukken heeft bijv. geen zin en een aanloop nemen om te drijven (je benen eerst een klein stukje naar voren schoppen) ook niet omdat paarden dan hun buik hard maken waardoor ze er minder van voelen.

Ik heb nog nooit van hard inkomen bij het drijven gehoord hoor. Dat is ook niet de bedoeling. Gewoon een kuit druk moet genoeg zijn en een "stootje" met je zitbeen knobbels. Niet reageren is een goeie tik achter je been. Beter 1 goeie dan 3 zachte. Zorg ook dat je fjord de stemhulpen gaat begrijpen zodat je hier ook nog wat aan het. Dit kan je trainen door te longeren en voor de kar natuurlijk.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:13

Robsi_Vigaro schreef:
Lilian_Arno schreef:

Ik heb nog nooit van hard inkomen bij het drijven gehoord hoor. Dat is ook niet de bedoeling. Gewoon een kuit druk moet genoeg zijn en een "stootje" met je zitbeen knobbels. Niet reageren is een goeie tik achter je been. Beter 1 goeie dan 3 zachte. Zorg ook dat je fjord de stemhulpen gaat begrijpen zodat je hier ook nog wat aan het. Dit kan je trainen door te longeren en voor de kar natuurlijk.

Hard drijven is geen goede manier van rijden vind ik, een pony hoort inderdaad op je kuit en zitbeenknobbels te reageren enzo.
Ze luisterd goed naar stemhulpen omdat ze ook weleens voor de kar staat, maar dit mag je niet bij een wedstrijd gebruiken he, dus dat wil ik zo min mogelijk doen Knipoog

@Liony
Onze band is al heel goed, we kennen elkaar pas 2,5 week nu en ze herkent me nu al heel goed en is blij als ik er ben en tijdens het poetsen staat ze altijd aan je te ruiken enz.

@Meerdijk
Zoals ik in een eerdere reactie al zei, ik weet niet hoe lang het heeft geduurt dat ze wat minder is gereden, misschien maar een paar weken en in een paar weken gaat de conditie vaneen paard niet zó hard achteruit als ze daarvoor heel goed door is gereden, toch? Of heb ik het nou fout?
Ik denk wel dat ze genoeg afwisseling heeft hoor Knipoog Ik heb al een keer gesprongen (voorzichtig heel laag ivm haar buikje) en ze heeft een buitenrit gedaan met mijn zus en tijdens het gewone rijden doe ik ook veel verschillende dingen.