Paard wilt maar moeilijk halthouden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Paard wilt maar moeilijk halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 17:57

Hallo,

Sinds een jaar zijn mijn paard en ik weer aan het trainen. Dit houdt o.a. in dat zij langzaamaan pas aan de teugel begint te komen, maar ook nog verre van de geheel ontspannen staat is. We zijn druk bezig met haar goed voor het been te krijgen en de hulpen voor de verschillende oefeningen weer te leren en er goed in te krijgen. Wellicht handig om te weten voordat ik mijn probleem uitleg.

Het zit namelijk zo dat ik haar maar heel moeilijk tot halthouden krijg. Terugnemen naar draf of naar stap gaat ook nog met een 'overgangsfase' waarbij ze dus nog even stevig doorloopt. Ze loopt niet extreem hard, maar de overgang terug gaat gewoon nog niet direct. De overgang naar halthouden is helemaal erg. Die knop lijkt wel verdwenen. Ik heb de neiging mezelf aan te spannen en dus niet echt zwaar te maken als ik mijn handen sluit en benen aanleg, maar ook als ik heel bewust diep ga zitten krijg ik haar niet stil. Meestal resulteert dat in een hoop getrek aan de teugels om de boodschap toch maar over te brengen Bloos . Uiteraard niet de juiste manier, maar niets lijkt echt over te komen. Ik oefen het halthouden regelmatig, zowel binnen als buiten, op de hoefslag (extra lastig) en erlangs en beloon haar als ze eenmaal stil staat. Toch blijft dit een probleem.

Hoe leer ik mijn paardje weer halt te houden, zonder dat het een gevecht is?

Ravenna

Re: Paard wilt maar moeilijk halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:00

probeer haar beter te laten luisteren naar je hulpen (want dat doet ze dus niet zoals je zelf ook wel doorhebt).
begin weer bij begin af aan (met longeren met stemhulp) en probeer dan die stemhulp toe te passen tijdens je overgang.
het duurt even maar dan heb je ook wat.

Djerey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:03

Ravenna, dat was ook het eerste wat ik dacht.
Misschien kun je wel beginnen met wat grondwerk. Aan de hand de hulp halt weer leren. Longeren wil ook helpen maar bij mij blijven ze altijd heel slecht staan op een afstand.
Dus wat mij het beste lijkt is dat je begin met grondwerk.
je loopt een stuk, en zegt dan het commando halt en blijft staan. Blijft ze gelijk staan, uitbundig belonen. Doet ze dit niet, niet gelijk boos worden en gaan hangen maar gewoon zelf blijven staan. belonen als ze stilstaat maar minder uitbundig.
Wie weet pikt ze zo het commando weer op.
Het duurt even maar uiteindelijk lukt het vast wel.
Ik ben geen expert in deze dingen maar misschien heb je er wat aan??

Liefs Djerey

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 18:25

Ravenna, Djerey: dank jullie voor die tip. Inderdaad een goed idee ja...

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:08

Inderdaad, oefen op stemhulpen en wanneer ze het goed doet haar helemaal de hemel in prijzen! Wanneer ze eenmaal weet dat 'hoo' betekend kun je dit ook makkelijk toepassen in het rijden. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:27

ok, je maakt je lang, spant je buikspieren aan en adem uit terwijl je een ophouding maakt........

als je dit goed doet, zal jouw paard ook stilstaan

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:36

haha heeft nu mijn jonge paardje ook hoor!
met longeren terug komen in gang dat wil die ook niet meteen en denderd gewoon soms door nou dan maak ik een ophouding die ik ook doe met rijden maar dan met de longeelijn komt die niet terug trek ik heel snel even en dan stapt die meteen (wel de stem erbij van HO!).
en zo vaak mogelijk herhalen, ik doe dit vaak een paar keer achter elkaar en dan doet die het al uit zichzelf (als die dat gaat doen) verzin wat anders en maak bijvoobeeld een overgang naar een andere gang.
helpt meteen want dan zit hij echt te kijken van OW IK HOEF NIET MEER DIT TE DOEN OW DAN GAAN WE DAT MAAR DOEN en dan later probeer ik het weer om te kijken of die alsnog reageerd Haha!
heel snikkie maar zo moet hij wel opletten Knipoog

gringo68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:54

mijn paard deed dit ook maar moeilijk, van mijn instructrice moest ik duidelijker zijn: goed been eraan houden, iets naar voren (verlichten) en ophoudingen maken, bij 3 ophoudingen moet ze toch echt stilstaan

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 04:14

Hoi,

Mijn instructrice gaf m de tip mijn bekken naar voren te kantelen bij het halthouden, dit omdat dat makkelijk voor het paard zou zijn. misschien kan je dat eens proberen?

pe

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:48

Mijne heeft hier ook last van! Maar het gaat nu al steeds beter. Probeer gewoon goed je been eraan te houden en als ze stilstaat niet meteen lang laten staan maar goed belonen en weer wegstappen.

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:30

De Fjord die ik verzorg vind dit ook moeilijK! Maar je moet niet gaan trekken! Je lang maken, beetje naar achter zitten en 1 flinke ophouding, dan moet hij stil staan! Je mag best eens streng zijn, maar niet de hele tijd trekken!
Je moet hem goed belonen als hij stil staat!
En belangrijk is ook (vind ik) dat hij mag pas wegstappen als jij dat zegt, niet uit zichzelf!

succes

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:34

misschien een stomme vraag, maar gaat het halthouden ook moeilijk als je onder het rijden even wil stoppen om een jas aan of uit te trekken, een zweepje te pakken/weg te leggen, of om wat voor reden dan ook, als het maar niet alleen is om halt te houden. Hier ken ik hetzelfde probleem, maar dan alleen als er bewust halt gehouden wordt om het halthouden, dan is het dus puur de ruiter die het fout doet, in de proef lees ik nu even "plofffff" om te helpen herinneren dat er los gelaten moet worden.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:51

Ja dat laatste herken ik ook. Ligt dus aan mijn eigen ontspanning. Weet ik ook wel maar toch. Ik ga dat "plofffff"er ook in brengen, kijken of het helpt. Misschien ook een tip voor Jana-en-ik.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:05

Tsja...meeste tips zijn denk ik al gegeven...
Zorg dat je zelf lekker ontspannen bent want als iets niet gaat,ga je teveel je best doen en lukt niks meer Clown .
Ik zou lekker wat grondwerk gaan doen zodat je paardje goed op de stem weer kan leren halthouden...als dit goedgaat kun je het onder het zadel ook weer oppikken dmv een stemhulp en daarna gecombineerd met de rest van de hulpen.
Als bepaalde dingen niet(meer)lukken moet je alles in de hoek gooien en gewoon weer terug gaan naar de basis...hou het leuk ,voor zowel jou als je paardje moet het wel leuk blijven.Frustraties geven alleen maar meer verzet en....meer frustraties Clown

Veel succes!!

Groetjes,Tinky