Bang om in een groep te rijden, iemand ervaring/tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

Bang om in een groep te rijden, iemand ervaring/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 10:35

De titel zegt het al; Ik ben bang om in een groep te rijden.

Sinds februari rij ik een paard bij; Noran!
Allemaal super leuk, lief en het ging allemaal hartstikke goed tot 2.5 maand geleden.
2.5 maand geleden reed in de les met 'm, eerst was er niets aan de hand tot dat ie er weer keihard vandoor schoot.
Dat had als gevolg dat meneer de bocht niet kon maken, (maar op de 1 of andere manier toch deed) en ik met een behoorlijke klap met m'n linker zij en hoofd tegen de kant aan viel.
Op het eerste gezicht ging alles wel, en ben ik er weer opgestapt, heb en paar rondjes er weer op gezeten en ben toen de les uitgegaan.
Maar sinds toen heb ik niet weer in de les gereden; de week erna was er geen les, die week daarna kon ik niet en ga zo maar door!
Dat heeft zich opgestapeld tot nu!
Ik heb ondertussen wel gereden, maar dan alleen in de bak! En dan is er echt niets aan de hand!
Zodra ik met anderen in de bak ben dan vind ik het dood eng; begin onzeker te worden en begin het dus eng te vinden.
Weet niet meer wat ik moet en wil het liefst eraf en de bak uit.
Sinds die 2.5 maand geleden heb ik nu 3 keer weer met anderen in de bak gereden, maar nog steeds vind ik het dood eng.
Ging alle 3 keer goed, maar toch blijf ik het eng vinden.
Ondertussen heb ik nog een aantal privélessen gehad, ging ook super.

Het is m'n eigen fout geweest dat ik niet meteen weer in de les heb gereden, want dan was er waarscheinlijk nu niets aan de hand geweest!!
En voor de duidelijkheid; Ik ben de gene die bang is, hij niet! Het igt 'm dus aan mij!
Ik laat me niet kennen, en zet dus ook gewoon door want ik wil gewoon weer fijn in m'n les kunnen rijden!

Heeft iemand hier ervaring mee, of heeft iemand tips?

Zou het graag horen, want ik wil zo graag weer normaal zonder angst in m'n les willen rijden!!

Tût Joke!
Laatst bijgewerkt door _PassoaJus op 04-07-07 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zazoo

Re: Bang om in een groep te rijden, iemand ervaring/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:37

zijn er nog anderen die hem rijden? als bijvoorbeeld de eigenaar hem een paar keer rijdt voelt hij dat het niet eng is en zal dus niet bang zijn, en zal jij misschien midner bang worden omdat je ziet dat het met de eigenaar ook prima gaat?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 10:38

Ja, de eigenaresse!

Hij is ook niet bang, ik ben juist bang!
En daardoor kan hij nog wel eens angstig worden en dan weten we bijde niet meer wat we moeten doen en dan is het mis!
Als ik alleen rijd, met de eigenaresse dan is er ook niets aan de hand, zodra ik les heb dan is het juist mis!

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:39

Hm, ik kan me voorstellen nadat zo een voorval hebt meegemaakt datt je bang bent.
Laat anders eerst iemand anders op hem rijden, zodat je weet dat hij rustig is (het ligt niet aan je paard , dus zou hij normaal rusitg moeten zijn, of niet?)
Bij de eigenaresse is er dus niets mis.
Als je dat weet, is dat toch al een kleine geruststelling of niet?
Begin anders rustig, stap alleen in bij een groep, als dat alles goed gaat kan je rustig gaan draven...
Dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend voor jou!
Als jij bang wordt, wordt je paard ook onzeker, en dat is dus helemaal niet goed.
Voor de rest heb ik niet echt tips mee, heb het zelf ook nog niet echt meegemaakt.
Nog veel succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:25

Kun je niet beginnen met een priveles waar nog 1 ander persoon bijrijdt? En dat opbouwen naar meerdere ruiters?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 19:28

@ Karen_enter;

Dat is idd een geruststelling, maar toch is het probleem dat het bij mij ligt!
Afgelopen maandag reed ik eerst zelf een kwartiertje, stapte zelf op en reed bij 1 iemand anders in. Ging hartstikke goed tot dat ik bang werd, ben toen afgestapt en wou meteen de bak weer uit.
M'n instructrice gaf me toen op m'n donder; Ik moest er weer op of ik mocht de les niet meer in.
Mijn keuze was toen snel gemaakt; Ik stapte er weer op.
Toen ik er weer op zat heeft ze een paar rondjes mee gelopen, toen was het ook weer klaar.
Na 5 minuten begon mijn les dus kwamen m'n mede lessers er bij in. Daar heb ik toen een half uurtje mee gereden.
En ben gestopt met iets goeds! Was er wel trots op dat ik toch door was gegaan! Haha! *LOL*

@ Urielle;

Ik heb net een aantal privélessen gehad, voor o.a. m'n vertrouwen.
Ik kan me zo 123 niet meer herinneren of daar ook anderen bij in reden, maar dat is ook zeker een optie!
Zal er nog even over nadenken! Bedankt! Lachen

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 15:07

Iemand nog een tip, voorstel, idee?!

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:54

eerst met 1 iemand rijden, en dat zo opbouwen.

en je hoeft niet direct een hele les mee te rijden.
dus je kunt dan ook een kwartiertje meerijden.
en zo je vertrouwen opbouwen

misschien kun je bij een beginnersgroep meerijden,
die nog niet galoperen. zo blijft het voor jou wat overzichtelijker.

en nog een oplossing, ga eerst eens alleen rijden, en als er een groep bij in
komt rijd je een klein poosje mee, en dan stop je.
of net andersom, de les is bijna afgelopen en dan rijd je het laatste kwartiertje mee.

succes

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 17:02

@ Lianne__;

Afgelopen maandag heb ik eerst zelf een kwartier gereden, en toen nog een half uur mee gereden in de les!
Dus niet eens het heel uur mee gereden! En om in een beginnersgroep te gaan rijden dat gaat niet!

Maar toch heel erg bedankt!!! Lachen

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:29

Probeer vooral wat je ook doet, zo ontspannen mogelijk te blijven en vooral niets overhaasten. Als jij in de les zit en je durft niet aan te draven, doe dat dan niet.. stap nog een rondje Knipoog

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 17:33

@ Liony;

Je bedoelt niet verder gaan dan dat ik wil? En als ik zelf wil aandraven en er klaar voor ben dan dat doen?

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:37

Jotee schreef:
@ Liony;

Je bedoelt niet verder gaan dan dat ik wil? En als ik zelf wil aandraven en er klaar voor ben dan dat doen?

Ja precies Bloos
Dus als de instructrice zegt: Nu gaan we aandraven.. dat jij voor je zelf bepaalt of je dit wel gaat doen of niet. Dus alles op je eigen tempo rijden wanneer jij er klaar voor bent, en niet zodra het 'moet'

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 17:50

Liony schreef:
Jotee schreef:
@ Liony;

Ja precies Bloos
Dus als de instructrice zegt: Nu gaan we aandraven.. dat jij voor je zelf bepaalt of je dit wel gaat doen of niet. Dus alles op je eigen tempo rijden wanneer jij er klaar voor bent, en niet zodra het 'moet'

Ik rij in de clublessen en word niet aangestuurd om te gaan draven, galoperen of whatever!
Ik kan dus zelf bepalen wanneer ik wat doe etc, natuurlijk is het zo af en toe ook wel dat we dingen moeten doen. Maar over het algemeen rijden we voor ons zelf!
Het probleem is meer dat ik het eng vind dat die anderen er bij in rijden.
Toen het mis ging gaf er een andere pony een vette bok weg voor meneers neus waar meneer kei maar dan ook kei hard van vandoor schoot. En dat met gevolg dat ik er met m'n linker zij & hoofd tegen de kant aan viel.
Voor die val reageerde hij ook al heftig op de kleine dingetjes van anderen en schoot ie er ook regelmatig vandoor. Dit gaat dan echt zo hard! Dus vandaar dat ik het nu echt eng vind om in een groep te rijden.
Ik weet niet of je me nu snapt? En of je daar ook raad op weet?

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:09

Urielle schreef:
Kun je niet beginnen met een priveles waar nog 1 ander persoon bijrijdt? En dat opbouwen naar meerdere ruiters?

ja dat heb ik ook gedaan mijn merrie..... deed het zelfde...

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:58

streep3 schreef:
Urielle schreef:

ja dat heb ik ook gedaan mijn merrie..... deed het zelfde...

En toen?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 12:30

Iemand nog die me kan helpen?!!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:33

ik denk dat langzaam aan opbouwen toch het beste is, en jezelf niet banger maken dan noodzakelijk. Bijna iedereen krijgt in zn paardrij cariere wel eens te maken met dit soort ongelukjes

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 15:27

@ Frouk;

Dat ongelukje was eerder ookal een pijnlijke valpartij, na de eerste volgden er nog een paar 'wegschiet' momenten, en daarna viel ik er weer een keer af.
Met als gevolg dat ik het nu 'eng' vind om in een groep te rijden. Aangezien hij heel erg reageerd op anderen uit de les.

Ik denk dat ik inderdaad moet beginnen met opbouwen. Geen idee met wie, en hoe wat. Maar dat red zich wel! Komt vast wel goed!

Toch bedankt!

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:05

Ik wil alleen ff zeggen dat je het hartstikke goed doet hoor! Vertrouwen komt wel weer, moet van beide kanten komen. Maar ik zie jullie vooruit gaan Lachen.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 20:28

@ BeLoVeD;

JaaJaaa, volgens mij ook wel vergeleken met de foto's van eerst en nu.

Baal er alleen zo ontzettend van, wil zooooooo graag weer normaal rijden in m'n lessie!
Misschien binnenkort weer eens privéles nemen, heeft toch wel geholpen.
Maarja, ik hobbel gewoon door en zie vanzelf hoe het verder loopt.
Wie weet lig ik morgen wel weer int het zand, maaaaaar daar gaan we niet van uit! Nagelbijten / Gniffelen

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:34

Nee toch, even voor je gerustelling vandaag wasie ontzettend braaf! Echt super gewoon. Ohja hij heeft wat scherpe kiezen aan de rechterkant (donderdag gecontroleerd), de tandarts komt binnenkort..maar met rijden moet je zo zacht mogelijk zijn met je rechterhand tot die tijd. Hij reageert er niet raar door hoor, maar is alleen erg stug op rechts. Misschien kun je een paar privelesjes nemen als de rijvereniginglessen zomerstop hebben? Volgende week en die week daarna is dat geloof ik.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 20:43

Volgende week ben ik er zowieso niet, en morgen misschien ook niet.

Zie wel ff, heb in de vakantie ook andere plannen dan paardjehobbelen.
Zal er wel ff opletten dat ik niet teveel aan rechts zit.
Laatst bijgewerkt door _PassoaJus op 08-07-07 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:49

gewoon rustig opbouwen, eerst met 1 persoon meerijden waarvan je weet dat het paard rustig is en dus ook niet uit het niets gaat bokken ofzo en lekker de ruimte nemen. en dat bouw je langzaam op totdat je er zelf genoeg vertrouwen in hebt om mee te rijden met meerdere mensen met wat onstuimigere paarden.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:58

Het fijnste voor jouw zelf is je paard lekker een week of twee in heel veel groepslessen mee te laten rijden door een andere dappere dodo. dan is hij er helemaal aan gewend en neemt geen aanstoot meer aan de rest, en kun jij er na een week of twee zelf weer op. Angst komt altijd wel een keer in je ruitercarriere, bij de meeste mensen gaat het vanzelf weer over, maar je moet eerst weer wat goede ervaringen hebben en zelfvertrouwen terug krijgen. Ruil anders van paard, iets braafs om je door de eerste tijd heen te helpen. Na een of twee lessen kruip jij er dan zo weer op hoor!!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:00

@ Guardian;

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Zal binnenkort eens wat gaan regelen en doen zodat ik snel weer normaal mee kan rijden in m'n eigen les!! =D