Ze is niet vooruit te branden....Wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Ze is niet vooruit te branden....Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:19

Het is (al) 2 dagen aan de gang.
Ze is niet vooruit te branden.
In stap gaat het nog,,hoewel je dan nog haar steeds vooruit moet zien te krijgen..Houd je je benen stil,gaat ze vanzelf direct van tempo afzakken,en zelfs stilstaan.
Op het begin gaat draven ook nog goed,maar zodra je aangallopeert,en je benen stil houd,ze gaat direct terug na 2 meter in draf..Als je haar dan terug haalt in een normaal tempo met draven, en daarna weer wilt aangalloperen,is het hetzelfde probleem..
Dan besloot ik toch maar even met draf en stap bezig te houden,maar ineens bij de overgang naar stap,en na een aantal meter weer eens aandraven,,wou ze niet meer.. (dit gaat trouwens over vandaag).
Na een paar pogingen gaf ik haar dan toch wel een flinke tik,maar als reactie krijg ik alleen maar dat ze stil gaat staan en niet verder wilt.
Sindsdien is het galloperen niet meer gelukt. Ze springt gewoon niet meer aan.
Draven is dan nog een klein stukje op het einde gelukt,heb direct beloont..
Gister was het iets minder erg,maar galloperen ging dan ook al na een paar meter terug..Heb haar dan gister nog in galop kunnen houden,maargoed..

En wat voor been je ook geeft,of tik met de zweep,ze gaat er in stap even sneller van,maar valt na het aandrijven weer direct terug..
En heb eigenlijk ook geen zin om dat beestje te mishandelen met alsmaar te drijven etc. Lachen

Begrijp mij niet verkeerd dat ik ''hard'' ben ofzo..Wil het zo rustig mogelijk allemaal doen.
Maar als zij boos word,word ik ook boos Clown

tips ?

tamary

Re: Ze is niet vooruit te branden....Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:21

Merrie? Misschien hengstig?

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:23

veel overgangen rijden, draf, stap, draf...
en als ze niet luistert mag je haar best een flinke tik geven (zegt mijn instructrice Tong uitsteken)

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:24

Ze is een merrie..maar hengstig ? nu niet geloof ik.. ze gedraagt zich bij andere paarden en andere dingen gewoon het zelfde als normaal eigenlijk..

En lisa_jpeine : heb haar soms ook wel een flinke tik gegeven,,maar het enigste wat je daarvan terug krijgt bij haar is dat ze gaat stilstaan,,en zie haar dan maar vooruit gaan Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:25

Als het nog lang zo doorgaat mischien een weekje / 2 week op rust?
Ik roep ook maar wat hoor Lachen

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:26

hoe oud is ze?

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:27

4 jaar...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:27

Hoe lang heb je haar al?
Was ze hiervoor wel altijd goed aan je been?

Als dat zo is heeft ze misschien ergens pijn. Misschien even laten onderzoeken.. Want je kan haar moeilijk een tik geven omdat ze haar gevoel toont he? Tong uitsteken

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:28

Ik zou zeggen als het niet lukt met tikken geven en echt boos worden: rust! paarden kunnen niet praten en als dit zomaar ineens op komt zetten zal dit niet zonder reden zijn.
Mijn drachtige merrie laat dit ook zo merken als het rijden niet meer gaat.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:29

Heeft ze genoeg afwisseling? Ga anders eens lekker wat anders doen dan anders, een keertje lekker 'spelen' of lekker naar buiten, vaak 'frist' ze dat wel weer op.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:35

Jasia: Ik heb haar vanaf de 1e week April. Daarvoor was ze alleen soms wat moeilijk in galop te krijgen dat ze bleef doordraven,maar voor de rest niet. Toen ze hier kwam,was dat totaal niet het geval,maar ging ze bokken. daarna heeft ze dat niet meer gedaan,en ging het een hele tijd heel goed.. Alleen dan nu weer..

R0X : zal dat zo zijn ?
ik rijd haar nu namelijk zo'n 5x in de week..2 dagen rust dus..

Ze staat overdag eigenlijk altijd buiten..Als afwisseling soms een half uurtje op het gras (anders paddock namelijk).

En om eens naar buiten te gaan gaat momenteel lastig.. alleen op pad gaan met haar lukt niet echt,doordat ze niet helemaal verkeersmak is nog,en met de andere pony meegaan gaat ook niet,doordat die eigenaar niet veel tijd heeft daarvoor,dat ze even mee kan gaan..

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:15

Heeft ze verhoging of koorts??ik zou denken dat ze zich niet prettig voelt..even temperaturen en je weet meer..koorts is na 38,4..
Misschien eens een vitamine stoot en wat meer voer voor extra energie..en zeker veel afwisselen..misschien eens wandelen of balkjes draven enzo..
Eerst temperaturen en dan verder kijken..hengstig zou zeker ook kunnen..

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:18

dierenarts... als dit zo door blijft gaan misschien heeft ze wel ergens pijn..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:21

Geef je paard van 4 maar een maandje vakantie. Ze is daar denk ik wel aan toe. En als jij het kan opbrengen om dat niet 1 maar liefst 2 maandjes te geven, denk ik dat er een groot deel van je probleem is opgelost. Dan weer lekker fris beginnen.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:01

Dierenarts !. Kan erg goed pijn zijn !.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:02

Eerst even laten checken door een dierenarts, dan doen wat aerdenhout1 zegt en dan alles weer rustig oppakken.. Lachen

ArieGalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:09

even laten nakijken en als er medisch niks aan de hand is rust geven en veel afwisseling. ga is een rondje aan de hand lopen, buitenritje etc.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:57

Eerst even kijken of er fysiek niets met je paard aan de hand is, en als alles gewoon goed is:

Zoals ik in een ander topic al heb gezegd: Zo min mogelijk been geven of tikken. Ik geloofde dit zelf eerst ook niet, en ik weet dat het je reactie is om een sloom paard de heletijd bij te drijven, maar het werkt echt. Ik heb zelf een ontzettend luie fries en bij haar helpt het echt.

Vooral het draven is een probleem bij haar. Ik laat haar gewoon draven. en als ze naar mijn idee echt té langzaam gaat, of zelfs in stap valt geef ik haar een kleine waarschuwing (dat wil zeggen je been zacht aandrukken). Als ze daar niet naar luistert waarschuw ik haar nog een keer, iets harder. luistert ze dan nog niet, dan krijg ze een tik en ik drijf haar hard aan. Zo leer je jouw paard om te reageren op het been (omdat ze anders op haar mieter krijgt!). Ik hoop voor jou dat dit bij jouw paard net zo werkt als het bij mijne doet.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:00

Ik denk dat je er ook (voor de zekerheid) even de dierenarts bij moet halen en je paardje wat rust moet gunnen. Knipoog En weer rustig aan beginnen. Succes!

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:03

Ik benieuwd wat hier uit komt!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:06

Rij je met sporen? Of alleen met een Zweep? Probeer anders allebei. Probeer eerst met je sporen, luistert ze niet, zweep erbij. En veel overgangen rijden.
(Heb ik allemaal gelezen Lachen )

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:34

als het paard eerst voorwaards was en nu niet meer
zou ik er echt geen sporen bij halen
denk idd dat er te veel gevraagt is of dat ze idd ergens pijn heeft

mijn mening is of rust houden of idd de DA erbij halen
zeker geen sporen pakken
hier kan je der alleen maar luier voor het been krijgen

su6 ik ben benieuwd wat eruit komt

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:04

MyHorseGirl schreef:
Rij je met sporen? Of alleen met een Zweep? Probeer anders allebei. Probeer eerst met je sporen, luistert ze niet, zweep erbij. En veel overgangen rijden.
(Heb ik allemaal gelezen Lachen )

Om nu meteen met sporen aan te komen vind ik nogal Verward Ik zou eerst kijken of er echt geen medische oorzaak is en dan eens vaker gaan afwisselen..houdt er rekening mee dat ze nog zo jong is.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:46

Tja ik weet niet wat je met het paard wilt: ga je haar uitbrengen? Dan is trainen wel te begrijpen. Alhoewel ik 5 dagen per week toch best veel vind voor een 4-jarige. (ik kan hier niet echt over meepraten want ik rijd mijn paarden 1 keer per week/2 weken.
Maar zoals ik al zei heb ik dat tot 2 keer toe meegemaakt met een drachtige merrie. Ook al ging ik nog maar gewoon met haar stappen, ze liet het echt merken (totaal ander gedrag dan dat ze normaal liet zien).

Misschien kan je je eens verdiepen in Monty Roberts e.d.: ga je met haar grondwerken. Dit bevorderd de band tussen jullie, leer je hoe een paard 'denkt' (paardentaal), leer je je paard beter kennen, vormt er harmonie, je kan dit ook doen voordat je gaat rijden, het is leuk! Het kan veel oplossen. Give it a shot.

gringo68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:13

ik had hetzelfde probleem, ik geef mijn paard nu volop haver en rijd haar anders. veel strenger, veel duidelijker, dit helpt gelukkig wel, het gaat nu gewoon goed